Vilket sportluftfilter?

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
SmadgeST220
Erfaren
Namn: Patrick S
Kör: Mondeo ST220 -06

Vilket sportluftfilter?

Inlägg av SmadgeST220 »

Funderar på att köpa sportluftfilter till bilen..
Vilket skulle funka bäst till en Mondeo ST220.
Ska man köpa ett öppet luftfilter eller ett inbyggt?
Bilen är orginal.

Raidmax V6

Inlägg av Raidmax V6 »

Har Mondeo ST220 en V6:a, eller?? För om den har det så kan du göra ungefär som jag har gjort på min Sierra 2.8i V6 88:a, se nedan på bilderna:

OBS: Bilderna här nedan är inte från min bil, Utan ur en annan på forumets bil men ungefär så här kan det se ut om det är en V6:a, kan annars majla bilderna från/ur min bil.
Om du behöver adapter så rekommenderar jag dig att du först frågar om det är någon här på forumet som har en adapter som passar för din bil, för det blir billigare än om du ska köpa en komplett & färdigsats filtersats från typ GreenCotton &/eller K&N men du gör som du vill men jag har iallafall bara upplevt fördelar med att göra sådan här modifiering och det är detta: Motorn får ett dovare/mulligare ljud, Går piggare= lite mer HK, Svarar piggare/rappare på gasen men det bästa av allt är att den går snålare = syns på tankmätarn.

Också är det mycket bättre att sätta dit öppna än att sätta dit ett så kallat insats som du skrev om >>ett inbyggt<<. Men i vilket fall så att vilket du än väljer så får du förbättringar.
Men om det nu inte är en V6:a, du har så får du gå tillväga på ett lite annorlunda sätt att modifiera, visserligen är allt detta ändå ganska bökigt & tidsödande men fasen vad det blir bra till slut, när det är klart.

Hoppas mina förklaraingar och bilder har gett lite ideer och hjälp annars är det bara att återkomma

Lycka till med allt filterbyggande.

MVH/
Alexander alias Raidmax V6
Bilagor
sierra_motorrum.JPG
sierra_filter.JPG

SmadgeST220
Erfaren

Inlägg av SmadgeST220 »

Tack för hjälpen!
Men tyvärr såg jag nu att enda filtret som passar är insatsfilter, pga kontakten till luftmassemätaren sitter i locket till insatsfiltret.
Det va lite synd, hade hellre haft ett öppet!
Och ja, det är en V6:a i.. =)

Raidmax V6

Inlägg av Raidmax V6 »

I locket på luftburken alltså. Jo, det förstår jag. Det var verkligen synd. Då blir det svårare att gå in och modifiera men även ett insatsfilter från typ K&N eller GreenCotton, ger även de en viss del av alla fördelar som ett öppet ger men inte lika mycket förstås men det är bättre än ingenting. För jag hade förut en Volvo 240DL, 2.1L, 79:a med förgasare och i den bytte jag original insattsfiltret mot ett öppet insattsfilter från K&N och det vart av det lilla ingreppet en ganska stor skillnad på motorn.

Men då har jag iallafall försökt att hjälpa dig att komma nånstans, förhoppningsvis.

SmadgeST220
Erfaren

Inlägg av SmadgeST220 »

Aa, tack för hjälpen ändå! =)
Ska dona lite och se vad jag ska hitta på.

Användarvisningsbild
Mullis
Legend
Namn: Daniel Andersson
Kör: Bil, kanske

Inlägg av Mullis »

Det finns K&N 57i serien till ST 220 upp till -04.
MEN, jag säger men...
Det är samma insatsfilter till din -06 som i -04, så varför de inte finns till -06 vet jag ej... Kan vara så att det finns någon komponent som är olika på årsmodellerna, men de tycker jag skulle vara lite konstigt att byta ut delar...
MVH // Mullis

Tekniker & Allt i allo... "Nothing impossible"
Är numer med i 1000-inläggsklubben!
Kör: Mondeo Titanium TDCi -05, Japan & 1.9 MW slipmaskin...

Användarvisningsbild
mrford
Legend
Namn: mikael k
Kör: Ny bliven focus ST ägare då! sierra cosworth rwd torino gran sport taunus osv mm

Inlägg av mrford »

jag har en mondeo v6a och jag har öppet filter på den tog bort kontakten från orginal locket och

satte jag dit den i filtret dvs stack in den i filtrets innsida komplett
och sladden är så tunn så den tar inte skada av att klämmas lite på gummi sidan när man sätter fast filtret!

och sedan satte jag på filtret funkar bra! men jag köpte en adapter till filtret för att kunna få dit det hela!

om man är serös så kan man borra hål i metall delen på filtret och sätta dit denna givare lite mer seriöst !

SmadgeST220
Erfaren

Inlägg av SmadgeST220 »

mrford skrev:jag har en mondeo v6a och jag har öppet filter på den tog bort kontakten från orginal locket och

satte jag dit den i filtret dvs stack in den i filtrets innsida komplett
och sladden är så tunn så den tar inte skada av att klämmas lite på gummi sidan när man sätter fast filtret!

och sedan satte jag på filtret funkar bra! men jag köpte en adapter till filtret för att kunna få dit det hela!

om man är serös så kan man borra hål i metall delen på filtret och sätta dit denna givare lite mer seriöst !

Okej,låter intressant!
Vad använder du för filter då?
Märker du nån skillnad?

Användarvisningsbild
mrford
Legend
Namn: mikael k
Kör: Ny bliven focus ST ägare då! sierra cosworth rwd torino gran sport taunus osv mm

Inlägg av mrford »

SmadgeST220 skrev:Okej,låter intressant!
Vad använder du för filter då?
Märker du nån skillnad?

tror det va ett simota eller vad de nu heter! finns säkert bättre och dyrare ! om man vill ha ett riktigt bra fillter

jo den svarar ju lite mer så låter det ju fränt när den tar luft vid gaspådrag:D

Sudden

Inlägg av Sudden »

Här är det jag kör med.
Dock kanske lite "overkill" på en ST220 ? Men har man pengar och lust så är det ett klockrent filter med hyggligt sugljud i :)
1500 spänn för filter + alutratt hos TG. Ska räcka till ca 500 kusar så du slipper byta till värre i framtiden ;)

/Linus.
Bilagor
filter1.JPG
Filter.JPG

Skriv svar