Broms krångel

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
ScorpioRobin

Broms krångel

Inlägg av ScorpioRobin »

Tjena alla,

nu är de så här att jag har en fråga, jag har precis köpt mig en scorpio 2,9 -88,

och jag kom underfund igår (Samma dag som jag köpte den) att jag har inte en aning om hur man skruvar ford :P, i vilket fall så var jag ute och brände lite gummi igår och på hemvägen börja de smälla och skrapa från bromsarna bak varpå jag stannade och gick ut och kolla, bromsskivorna var rödare än kräftor efter 7timmars kokning :P min första tanke var att ahja dom ligger på jag ska ju endå hem så jag kollar på det i garaget hemma..
men när jag svängde in hemma så hände de inte ett piss när jag gasade de rycker och smattrar lite från bakvagnen om jag varvar på som in i he*vete så kommer jag framåt iaf men de går i max 2km/h.......

Nu har jag konstaterat att de förmodligen är koppling som ligger på frågan är då, Hur fiksar jag de eftersom de är automat har bara skruvat automat en gång tidigare och de var cheva -70 så de är ju lite annorlunda :S

Vill även påpeka att jag blev precis medlem och har aldrig rört en ford med ens en skruvmejsel förut (Lite väl mkt volvo bonne har man varigt i sina dar)

viggen
Erfaren
Namn: Veikko Vuoluterä
Kör: Fiesta-90,sierra doch -90 folkrace

Inlägg av viggen »

Kolla drivaxeln kan vara en trasig knut.

ScorpioRobin

Inlägg av ScorpioRobin »

Jo jag har funderat på de men den verkar driva på dom höga växlarna :/... men om de är de så blir de ju en jätte jobbig historia :banghead:

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Låter som du rasat hela drivlinan, upp med bilen och gör en ordentlig koll på drivlinan.

ScorpioRobin

Inlägg av ScorpioRobin »

Snacka nyss med Scanauto (Ford verkstad här i karlstad) dom sa att ja skulle kolla olje mängden i växellådan om de var för lite så skulle ja fylla upp åtgärda läckaget och testa igen, alternativt byta låda :/, den går ju som sagt framåt om man bara gasar lite och driver ju på dom höga växlarna nästan utan problem, men de blir lyft ikväll så fort jag kommer hem från jobbet.

Edit. Wihooow ringde nyss skroten och dom har en växellåda till mig för 1500 :D, så om de nu är nå lamell paket i växellådan som har pajat så blir det att åka raka spåret till tomten och hämta :D

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Tänk på när du ändå har lådan löst att serva den med ny olja och filter, även bromsbanden ska sjusteras, nu har jag ingen koll på detta personligen då jag aldrig ägt en automatbil men kompisarna har och dom har förmanat mig måååååååååååånga gånger utifall jag skaffar en.

Lycka till.

Skriv svar