Svetsa med svets trafo..

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
blondie
Veteran
Namn: Åke R
Kör: Sierra -93

Svetsa med svets trafo..

Inlägg av blondie »

Ska lära mig svetsa bågsvetsning,har sökt på nätet men hittar inte så mycket info.Nån som har nån bra websida?T.e.x hur vet jag vilken ström till en given tjocklek på plåt/godset?Måste slagget knackas bort?Grovlek på svetspinnarna..:Odd:

halFORD

Inlägg av halFORD »

strömstyrkan hittar du på kartongerna till elektroderna (svetspinnarna), och slagget knackas bort. Ska du svetsa plåt tunnare än 2mm rekomenderar jag en mig svets istället, har svetsat ett avgassystem med pinne, rekomenderar jag inte för en nybörjare.

Holme
Veteran
Namn: Erik Holmén
Kör: Sierra -89
Medlemsnummer: 159

Inlägg av Holme »

Om du söker på "the welders lens" på youtube finns det lite klipp med en kille som har någon slags utbildning på nätet.
Vet inte alls vilken nivå du ligger på, men han kanske säger något du inte visste tidigare :)

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

OK 48.00 3.25 är en bra reparationspinne för universalsvetsning i allmännakonstruktionsstål, dvs bonnjärn.

Under 4 mm kör jag med mig/mag och använder således pinne endast till grövre grejer.

V70tdi

Inlägg av V70tdi »

Har du en transformator utan likriktning så måste du ha pinnar för växelström tex OK 43.32 som är mycket lättsvetsad eller 46.16 mfl
Ska du köpa en svets så satsa på en likriktare i stället för en växelströmmare då det är lättare att få tag på elektroder till diverse olika material.

Karles
Erfaren
Namn: Alexander K
Kör: Sierra Cosworth

Inlägg av Karles »

Normalt är en 2,5mm lättare att svetsa med än en 3,25a om man är nybörjare.. Dom har nämnt ok 48,00 (p 48s) vilket är den pinne som funkar till 99% av alla svetsjobb.. Nått du undrar om är det bra skicka ett pm.. jobbar nämligen som byggsmed och svetsar med pinne dagligen.

blondie
Veteran

Inlägg av blondie »

Tackar för svaren,första objektet är en traktor skopa,med minsta plåttjocklek 4mm största ca10mm.Ska börja öva på några lösa plattjärn mm.Jag har en liten Mig,men den klarar max 3mm tror jag.

blondie
Veteran

Inlägg av blondie »

Vad är skillnaden med att svetsa med växelström v.s likström?
Olika svetsteknik?

V70tdi

Inlägg av V70tdi »

Som den bonnsvetsare jag är så är det ingen skillnad alls förutom dom oftast något dyrare växelströmselektroderna.
Proffsen som kan hantera pinnen ser en stor skillnad och föredrar oftast likströmmaren då det går att polvända så man antingen har + eller - i elektroden vilket tydligen ska göra skillnad mellan dom olika svetslägena typ svetsa under upp,fallande, liggande mm mm
Själv är jag för kass på att svetsa för att märka någon skillnad men frågat och lyssnat på fd jobbet med svetsarna för att få lite tipps.
Frågade om vad jag skulle köpa för svets när det begav sig och svaret var enhälligt en liten svetsinverter från dom. Sen finns det ju billiga tig tillsatser till invertrarna att hitta om man bemästrar den typen av svetsning.

Holme
Veteran
Namn: Erik Holmén
Kör: Sierra -89
Medlemsnummer: 159

Inlägg av Holme »

V70tdi skrev:Som den bonnsvetsare jag är så är det ingen skillnad alls förutom dom oftast något dyrare växelströmselektroderna.
Proffsen som kan hantera pinnen ser en stor skillnad och föredrar oftast likströmmaren då det går att polvända så man antingen har + eller - i elektroden vilket tydligen ska göra skillnad mellan dom olika svetslägena typ svetsa under upp,fallande, liggande mm mm
Själv är jag för kass på att svetsa för att märka någon skillnad men frågat och lyssnat på fd jobbet med svetsarna för att få lite tipps.
Frågade om vad jag skulle köpa för svets när det begav sig och svaret var enhälligt en liten svetsinverter från dom. Sen finns det ju billiga tig tillsatser till invertrarna att hitta om man bemästrar den typen av svetsning.
Bra förklarat :)
Kan tillägga att man fasvänder när man kör rostfritt också.

blondie
Veteran

Inlägg av blondie »

Ok,har kikat på en svetstrafo från Clas ohlsson jag ska testa.

Skriv svar