Svetsa med svets trafo..
-
blondie
- Veteran
- Namn: Åke R
- Kör: Sierra -93
Svetsa med svets trafo..
Ska lära mig svetsa bågsvetsning,har sökt på nätet men hittar inte så mycket info.Nån som har nån bra websida?T.e.x hur vet jag vilken ström till en given tjocklek på plåt/godset?Måste slagget knackas bort?Grovlek på svetspinnarna..
-
halFORD
-
SK Racing
-
V70tdi
-
V70tdi
Som den bonnsvetsare jag är så är det ingen skillnad alls förutom dom oftast något dyrare växelströmselektroderna.
Proffsen som kan hantera pinnen ser en stor skillnad och föredrar oftast likströmmaren då det går att polvända så man antingen har + eller - i elektroden vilket tydligen ska göra skillnad mellan dom olika svetslägena typ svetsa under upp,fallande, liggande mm mm
Själv är jag för kass på att svetsa för att märka någon skillnad men frågat och lyssnat på fd jobbet med svetsarna för att få lite tipps.
Frågade om vad jag skulle köpa för svets när det begav sig och svaret var enhälligt en liten svetsinverter från dom. Sen finns det ju billiga tig tillsatser till invertrarna att hitta om man bemästrar den typen av svetsning.
Proffsen som kan hantera pinnen ser en stor skillnad och föredrar oftast likströmmaren då det går att polvända så man antingen har + eller - i elektroden vilket tydligen ska göra skillnad mellan dom olika svetslägena typ svetsa under upp,fallande, liggande mm mm
Själv är jag för kass på att svetsa för att märka någon skillnad men frågat och lyssnat på fd jobbet med svetsarna för att få lite tipps.
Frågade om vad jag skulle köpa för svets när det begav sig och svaret var enhälligt en liten svetsinverter från dom. Sen finns det ju billiga tig tillsatser till invertrarna att hitta om man bemästrar den typen av svetsning.
-
Holme
- Veteran
- Namn: Erik Holmén
- Kör: Sierra -89
- Medlemsnummer: 159
Bra förklaratV70tdi skrev:Som den bonnsvetsare jag är så är det ingen skillnad alls förutom dom oftast något dyrare växelströmselektroderna.
Kan tillägga att man fasvänder när man kör rostfritt också.