Focus som vandrar i sidled när man kör över gupp?

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Användarvisningsbild
dstr
Veteran
Namn:

Focus som vandrar i sidled när man kör över gupp?

Inlägg av dstr »

Har en focus hgv -06 som börjat kännas konstig.

När man kör över brunnslock eller broskarvar så är det som att bakvagnen vandrar lite i sidled. Annars så känns den stadig i kurvor och om man bara bromsar med handbromsen.

Tänkte fråga här först innan jag möblerar om i garaget för att komma åt domkraften.

Användarvisningsbild
C
Legend
Namn: Christian L
Kör: 458

Inlägg av C »

Har du rätt ET på fälgarna du har på nu? Ökar man spårvidden för mycket med den mutlilänkbakvagnen så känns det precis som du beskriver. Har du rätt ET så vette 17 vad det skulle kunna vara. Kanske bussningar på de tvärgående länkarmarna?

mvh C
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

Användarvisningsbild
dstr
Veteran
Namn:

Inlägg av dstr »

C skrev:Har du rätt ET på fälgarna du har på nu? Ökar man spårvidden för mycket med den mutlilänkbakvagnen så känns det precis som du beskriver. Har du rätt ET så vette 17 vad det skulle kunna vara. Kanske bussningar på de tvärgående länkarmarna?

mvh C
Sommardäcken köptes över disk på Guson, till nämnda bil. De ser orginal ut och geometrin ser inte konstig ut, så jag tror nog det är rätt.

Den betedde sig likadant på vinterdäcken (som sitter på orginalfälgarna). Det känns som bussningar eller ngt i stötdämparinfästningen, men på en knappt 3 år gammal bil?

Användarvisningsbild
vr00mfondel
Veteran
Namn: Jimmy Söderstjerna
Kör: Mustang Mach E
Medlemsnummer: 60

Inlägg av vr00mfondel »

Med tanke på hur dåliga våra vägar är så tar bilarna mycket stryk i hjulupphängning. Jag trodde knappt mina ögon när jag såg att båda framfjädrarna var brustna på Fiestan, detta på en -04 (sen -04, nästan -05) som inte gått onormalt långt... Jag skyller på vägverket!
Sierra XR4i -84 | Scorpio Cosworth -93 | Mondeo V6 -98 | Fiesta ST -05 | Mondeo 2.0 -04 | Mondeo V6 -05 | Fiesta 1.4 -04 | Mondeo TDCi -07 | Mondeo TDCi -15 | Mustang V8 -15 | Mondeo TDCi -18 | Mustang Mach E AWD -21

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Som vr00mfondel skriver så är ju vägarnas standard boven i mycket, ja sen hur man kör påverkar ju med givetvis.

Jag gissar på bussningar och sen på en sådan ny bil så är väl även bakhjulen justerbara? Så ett besök på en däckfirma som kan göra en 4 hjulinställning kanske vore en god idé.

Användarvisningsbild
C
Legend
Namn: Christian L
Kör: 458

Inlägg av C »

Daniel: Ring mig imorgon på dagen om du har tid att titta förbi då. Kommer att vara rätt så nära ditt hem då så kan vi kolla under bilen.

mvh C
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

Användarvisningsbild
Skinkis
Legend
Namn: Hampus Wallengren
Kör: så det ryker!

Inlägg av Skinkis »

Det kan garanterat vara en bussning som är trött efter tre år.
Inga konstigheter alls tyvärr. Inte bara Ford som har de problemen, utan även VAG bilar drabbas av slitna bussningar i förtid.

randal
Veteran
Namn: Rickard Lindfors
Kör: Focus RS 03, Peugeot 206 rc 04, Mondeo tdci 10, S-max tdci 10

Inlägg av randal »

Lite OT.

Ang. fjädrarna så verkar Ford fortfarande ha mer problem än övriga tillverkare. Alla bilar kör ju på samma vägar men Ford verkar vara mest drabbade av brustna fjädrar.

Tråkigt att de inte har tagit tag i detta problem som har funnits i många år.

Användarvisningsbild
dstr
Veteran
Namn:

Inlägg av dstr »

C skrev:Daniel: Ring mig imorgon på dagen om du har tid att titta förbi då. Kommer att vara rätt så nära ditt hem då så kan vi kolla under bilen.

mvh C
Såg det här först nu.

Jag slår en signal imorgon, om inte annat så kan vi kvacka lite.

Skriv svar