oljemängd i motor. litar inte på oljestickan
- BelseBoB
- Legend
- Namn: Kristoffer Kuula
- Kör: Austin Mini
oljemängd i motor. litar inte på oljestickan
Tjena! länge sen sist!
igår var jag o köpte mig lite av en drömbil; europa/engelsk Ford med V8!
hittade äntligen en med lagliga V8 papper! det blev en 4d Consul L 3000
nu till mitt problem, jag litar inte på oljestickan. för förra ägaren har hällt i 4 liter och det är ca 4cm på stickan (max strecket är ca 2cm)
motorn är nyrenoverad och ännu inte startad så funderar om jag borde köra runt oljepumpen lite? men låter långsökt att det skulle försvinna hälften.
det är en 302:a men det är lite svårt att veta hur de har bygt om/bytt oljetråget, om de har gjort det.
har tyvärr inga bilder ännu
igår var jag o köpte mig lite av en drömbil; europa/engelsk Ford med V8!
nu till mitt problem, jag litar inte på oljestickan. för förra ägaren har hällt i 4 liter och det är ca 4cm på stickan (max strecket är ca 2cm)
motorn är nyrenoverad och ännu inte startad så funderar om jag borde köra runt oljepumpen lite? men låter långsökt att det skulle försvinna hälften.
det är en 302:a men det är lite svårt att veta hur de har bygt om/bytt oljetråget, om de har gjort det.
har tyvärr inga bilder ännu
Ford 26M -70 *100% orginal*
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103
- BelseBoB
- Legend
ingen som har nåt tips på hur jag ska göra eller om det är ett original oljetråg?
vill inte starta en nyrenoverad motor med för ite olja eller för mycket
ja kan ta en bild på oljestickan, för förutom min&max märkningarna finns det en märkning betydligt högre upp också. kan det vara där stickan ska vara jämt med blocket?
vill inte starta en nyrenoverad motor med för ite olja eller för mycket
ja kan ta en bild på oljestickan, för förutom min&max märkningarna finns det en märkning betydligt högre upp också. kan det vara där stickan ska vara jämt med blocket?
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103
- RaZoR
- Veteran
- Namn: Jens Dahlman
- Kör: Final Cossie
Grattis till V8an!!
Vet inget om den där motorn, men tycker att om du vill vara säker så plocka ner oljetråget och titta. Då går det ju att räkna lite och se ifall det nu skulle vara något skumt. Tar ju inte lång tid att göra heller.
Sen om motorn redan sitter i bilen gör ju saken lite knepigare.
Går ju också att plocka bort tändkablarna, kör med startmotorn kanske 10 gånger i 2-3sek för att få upp oljetrycket före start. Om motorn är torr på olja går den tungt dom första gångerna. Sen så märker man att startmotorn börjar få det lättare.Om inget oljetryck kommer så är något fel.
Vet inget om den där motorn, men tycker att om du vill vara säker så plocka ner oljetråget och titta. Då går det ju att räkna lite och se ifall det nu skulle vara något skumt. Tar ju inte lång tid att göra heller.
Sen om motorn redan sitter i bilen gör ju saken lite knepigare.
Går ju också att plocka bort tändkablarna, kör med startmotorn kanske 10 gånger i 2-3sek för att få upp oljetrycket före start. Om motorn är torr på olja går den tungt dom första gångerna. Sen så märker man att startmotorn börjar få det lättare.Om inget oljetryck kommer så är något fel.
"To invent, you need a good imagination and a pile of junk!"
------=====<<<<<Flat Out, Flat Broke>>>>>=====------
Turbo Information - www.TurbochargerSpecs.Blogspot.com
- MrB
- Veteran
- Namn: Björn Liedström
- Kör: Capri
- Medlemsnummer: 259
Oljemängden på en 302 brukar ligga mellan 5-6 liter, en fråga som direkt uppstod när jag såg bilden på motorn,Hur f-n skall oljan komma från främre delen på tråget till bakre där pickuppen till oljepumpen sitter ?? Bulan på tråget framtill måste rymma minst 2liter olja som aldrig kommer till användning utan bara ligger i denna "bula".Dessutom kan det inte vara många mm till vevaxeln där
Old FORD's can always be faster ......
- BelseBoB
- Legend
ja det är ett väldigt konstigt oljetråg! jag verkar inte få svar nånstans om oljemängd så jag tänkte starta motorn med ca 5 liter i och kolla så att oljetrycket är rätt. men.. ja hittar ingen oljetrycksgivare nånstans och inte heller nåt ställe där det skulle kunna sitta en. som ni ser på bilden är det en inåt bula bak på sidan av oljetråget där det sitter en givare av nåt slag. tycker det verkar konstigt att ha oljetrycksgivaren där men hittar inget lämpligt ställe på blocket? finns flera ca m12 hål i blocket men de har botten, det finns en där det sitter en insex men den är inte på samma sida som oljefiltret och pumpen.
dessutom tycker jag att det är för litet hål för en oljetrycksgivare, den i tråget är rätt stor och den sitter nog där original iom. att det är en flat inbuckling.
snabt svar uppskattas, jag har 10 km mellan dator och bil dessutom har jag slagit vad att om jag inte har igång bilen den här helgen måste jag vara nykter på åland nästa helg!
dessutom tycker jag att det är för litet hål för en oljetrycksgivare, den i tråget är rätt stor och den sitter nog där original iom. att det är en flat inbuckling.
snabt svar uppskattas, jag har 10 km mellan dator och bil dessutom har jag slagit vad att om jag inte har igång bilen den här helgen måste jag vara nykter på åland nästa helg!
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103
- RaZoR
- Veteran
Enklast skulle nog vara att gå till biltema tex efter en oljefilteradapter och en oljetrycksmätare. Kostar inte mycket och så får man ju bättre koll på oljetryck.
Se bara till att det är rätt gänga för adapter, jag antar att det skulle kunna vara vanlig ford M20 1,5mm gänga där. Samma som volvo osv..
Se bara till att det är rätt gänga för adapter, jag antar att det skulle kunna vara vanlig ford M20 1,5mm gänga där. Samma som volvo osv..
- BelseBoB
- Legend
den där såg inte dum ut! men jag hittade var givaren skulle sitta och den ryms inte dit då servopumpen är i vägen. så jag får lov att köpa en 15cm slang för att få dit den. de kan väl inte påverka att den visar rätt tryck? den blir bara lite långsammare kanske
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103
- RaZoR
- Veteran
Det går nog bra, möjligen en liten fördröjning i startögonblicket men tror knappast man märker något. Rätt tryck visar den nog. Se bara till att få en bra slang och kopplingar till den så blir det bra.BelseBoB skrev:den där såg inte dum ut! men jag hittade var givaren skulle sitta och den ryms inte dit då servopumpen är i vägen. så jag får lov att köpa en 15cm slang för att få dit den. de kan väl inte påverka att den visar rätt tryck? den blir bara lite långsammare kanske