Tillverka RF extraktorrör
-
Nilsson
Tillverka RF extraktorrör
Hej
Tänkte jag skulle svetsa ihop en rostfritt extraktorrör till min Focus RS.
Funderade lite på om man ska göra något när man svetsat klart det typ härda det så spänningar släpps eller är det bara att plana av flänsarna och köra?
Blir väl härdat efter några timmars hård körning....
Har gjort en jig efter det gamla grenröret och tänkte TIGa ihop det med 38x2mm rör. Har fixat vattenskurna 10mm flänsar genom jobbet.
Tänkte TIGa utan rotgas då jag varken har utrustning eller kunskap (än) för detta.
Finns säkert många som är duktiga med TIGsvets här så alla tips mottages med tacksamhet.
Tänkte jag skulle svetsa ihop en rostfritt extraktorrör till min Focus RS.
Funderade lite på om man ska göra något när man svetsat klart det typ härda det så spänningar släpps eller är det bara att plana av flänsarna och köra?
Blir väl härdat efter några timmars hård körning....
Har gjort en jig efter det gamla grenröret och tänkte TIGa ihop det med 38x2mm rör. Har fixat vattenskurna 10mm flänsar genom jobbet.
Tänkte TIGa utan rotgas då jag varken har utrustning eller kunskap (än) för detta.
Finns säkert många som är duktiga med TIGsvets här så alla tips mottages med tacksamhet.
-
Nilsson
Jag vet knappt hur det fungerar med rotgas.
Svetsar med gas gör jag men enligt det lilla jag läst om detta så trodde jag att rotgas va något man hade i rören för att få bättre yta på insidan men jag kan ha missuppfattat begreppet.
Tycker jag är rätt hyffsad på att tiga men har typ noll koll på alla begrepp som används
så förklara gärna...
Svetsar med gas gör jag men enligt det lilla jag läst om detta så trodde jag att rotgas va något man hade i rören för att få bättre yta på insidan men jag kan ha missuppfattat begreppet.
Tycker jag är rätt hyffsad på att tiga men har typ noll koll på alla begrepp som används
-
Holme
- Veteran
- Namn: Erik Holmén
- Kör: Sierra -89
- Medlemsnummer: 159
Ja, precis så. Du fyller rören med skyddsgas. T.ex genom att leda in en slang i röret, och så kan du täta med typ alu-tejp. Lika i utloppet. Dock behöver du ha ett litet hål i utloppet så att gas kan strömma ut där och ge genomströmning i rören.
Räkna lite på arean i rören du ska fylla, och räkna på gasflödet för att se hur lång tid det tar för dig att fylla rören. Har du för högt tryck med rotgasen riskerar du att svetsen ploppar ut när du svetsar. Dvs gasen trycker ut smältan.
Ehm, ja det är väl vad jag kan komma på. Du kommer få ful beläggning och även porer som är att jämföra med till rost utseendet. Saker man inte vill ha in i en turbo.
Dessutom blir svetsen mycket tåligare mot avgaserna i sig. Ska du kosta på ett rostfritt grenrör känns det som att bara gå halva vägen om du hoppar över rotgasen.
Räkna lite på arean i rören du ska fylla, och räkna på gasflödet för att se hur lång tid det tar för dig att fylla rören. Har du för högt tryck med rotgasen riskerar du att svetsen ploppar ut när du svetsar. Dvs gasen trycker ut smältan.
Ehm, ja det är väl vad jag kan komma på. Du kommer få ful beläggning och även porer som är att jämföra med till rost utseendet. Saker man inte vill ha in i en turbo.
Dessutom blir svetsen mycket tåligare mot avgaserna i sig. Ska du kosta på ett rostfritt grenrör känns det som att bara gå halva vägen om du hoppar över rotgasen.
-
Nilsson
-
Nilsson
-
Nilsson
-
Nilsson
Näste ihop grenröret idag efter jobbet och det blev bra förutom att det inte fick plats
men det ska väl vara löst efter lite justeringar.
Men jag tänkte på er som har extraktorrör på era Focus Rs mk1:or, blir det inte för varmt mot kyl och huv? Det är sällan man ser något värmeskydd över extraktorrören till dessa bilar.
Ligger jäkligt nära typ överallt.
[ATTACH]32540[/ATTACH]
[ATTACH]32541[/ATTACH]
Men jag tänkte på er som har extraktorrör på era Focus Rs mk1:or, blir det inte för varmt mot kyl och huv? Det är sällan man ser något värmeskydd över extraktorrören till dessa bilar.
Ligger jäkligt nära typ överallt.
[ATTACH]32540[/ATTACH]
[ATTACH]32541[/ATTACH]
- Bilagor
-
-
-
Focus RS
- Legend
- Namn: Per-Anders G
- Kör: Ford
- Medlemsnummer: 3
Snyggt!Nilsson skrev:Men jag tänkte på er som har extraktorrör på era Focus Rs mk1:or, blir det inte för varmt mot kyl och huv? Det är sällan man ser något värmeskydd över extraktorrören till dessa bilar. Ligger jäkligt nära typ överallt.
Jo, det blir rejält varmt. Precis som du säger så kan både huv, front och slang till chargecooler ta en del skada. Värmebandage eller coating rekommenderas...
Bild på mitt första (rostfritt 304) grenrör, Zircotec coatat.

Bild på mitt andra (Inconel 625) grenrör, Zircotec coatat.
Feeling hot, hot, hot...

YouTube => http://www.youtube.com/watch?v=GZUoH8DQ6Xc

-
Nilsson