Tillverka RF extraktorrör

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Nilsson

Tillverka RF extraktorrör

Inlägg av Nilsson »

Hej
Tänkte jag skulle svetsa ihop en rostfritt extraktorrör till min Focus RS.
Funderade lite på om man ska göra något när man svetsat klart det typ härda det så spänningar släpps eller är det bara att plana av flänsarna och köra?
Blir väl härdat efter några timmars hård körning....

Har gjort en jig efter det gamla grenröret och tänkte TIGa ihop det med 38x2mm rör. Har fixat vattenskurna 10mm flänsar genom jobbet.
Tänkte TIGa utan rotgas då jag varken har utrustning eller kunskap (än) för detta.

Finns säkert många som är duktiga med TIGsvets här så alla tips mottages med tacksamhet.

Holme
Veteran
Namn: Erik Holmén
Kör: Sierra -89
Medlemsnummer: 159

Inlägg av Holme »

Kör med rotgas är mitt tips. Det blir inte riktigt bra att hoppa över.
Prova svetsa ihop 2 småbitar, en med rotgas och en utan så kan du titta in själv och se skillnaden.

Nilsson

Inlägg av Nilsson »

Jag vet knappt hur det fungerar med rotgas.
Svetsar med gas gör jag men enligt det lilla jag läst om detta så trodde jag att rotgas va något man hade i rören för att få bättre yta på insidan men jag kan ha missuppfattat begreppet.

Tycker jag är rätt hyffsad på att tiga men har typ noll koll på alla begrepp som används :confused: så förklara gärna...

Holme
Veteran
Namn: Erik Holmén
Kör: Sierra -89
Medlemsnummer: 159

Inlägg av Holme »

Ja, precis så. Du fyller rören med skyddsgas. T.ex genom att leda in en slang i röret, och så kan du täta med typ alu-tejp. Lika i utloppet. Dock behöver du ha ett litet hål i utloppet så att gas kan strömma ut där och ge genomströmning i rören.
Räkna lite på arean i rören du ska fylla, och räkna på gasflödet för att se hur lång tid det tar för dig att fylla rören. Har du för högt tryck med rotgasen riskerar du att svetsen ploppar ut när du svetsar. Dvs gasen trycker ut smältan.

Ehm, ja det är väl vad jag kan komma på. Du kommer få ful beläggning och även porer som är att jämföra med till rost utseendet. Saker man inte vill ha in i en turbo.
Dessutom blir svetsen mycket tåligare mot avgaserna i sig. Ska du kosta på ett rostfritt grenrör känns det som att bara gå halva vägen om du hoppar över rotgasen.

Nilsson

Inlägg av Nilsson »

Okok då var det inte helt missuppfattat.
Lät ju inte allt för konstigt, blir väl att köra med rotgas som du säger.

Använder man då argon där oxå?

Användarvisningsbild
martin n
Legend
Namn: Martin Nylund
Kör: cossie rwd.
Medlemsnummer: 33

Inlägg av martin n »

för att förklara det enkelt: det kommer att se ut som kattskit på insidan utan rotgas. kommer även att finnas en massa skit där svetsen är som kommer att kunna börja glöda för att sedan släppa och hamna i en turbin som håller någonstans mellan 100000rpm-150000rpm !fail!

//Martin

NiklasJ
Nybörjare
Namn: Niklas Johansson
Kör: Nissan Skyline

Inlägg av NiklasJ »

Du kan använda argon som gas.

Du ska fylla från den del som är fysiskt lägst på det du ska svetsa (underifrån) och täta nertil och ha ett utlopp högt upp.

Träna lite så är 2mm rör en baggis att köra ihop.

Nilsson

Inlägg av Nilsson »

Vet att endel härdar grenrör för att få bort spänningar efter svetsning och även få bort slagg mm efter svetsning eller är det bara grenrör svetsade i svartstål som man gör detta på?

Användarvisningsbild
HAWK
Veteran
Namn: Håkan Johannesson
Kör: Sierra Cosworth 4x4
Medlemsnummer: 226

Inlägg av HAWK »

Det härdas inte. Det glödgas för att få bort spänningar som blivit vid svetsning. Kylningen sker ju ganska långsamt i luft. Materialet återgår då till ursprungshårdhet.
Sierra Cosworth 4x4 - 90
Honda VTR1000F - 02

Nilsson

Inlägg av Nilsson »

Nått man bör göra på ett rostfritt rör?
HAWK skrev:Det härdas inte. Det glödgas för att få bort spänningar som blivit vid svetsning. Kylningen sker ju ganska långsamt i luft. Materialet återgår då till ursprungshårdhet.

Nilsson

Inlägg av Nilsson »

Näste ihop grenröret idag efter jobbet och det blev bra förutom att det inte fick plats :) men det ska väl vara löst efter lite justeringar.

Men jag tänkte på er som har extraktorrör på era Focus Rs mk1:or, blir det inte för varmt mot kyl och huv? Det är sällan man ser något värmeskydd över extraktorrören till dessa bilar.
Ligger jäkligt nära typ överallt.

[ATTACH]32540[/ATTACH]
[ATTACH]32541[/ATTACH]
Bilagor
IMAG0172.jpg
IMAG0173.jpg

Focus RS
Legend
Namn: Per-Anders G
Kör: Ford
Medlemsnummer: 3

Inlägg av Focus RS »

Nilsson skrev:Men jag tänkte på er som har extraktorrör på era Focus Rs mk1:or, blir det inte för varmt mot kyl och huv? Det är sällan man ser något värmeskydd över extraktorrören till dessa bilar. Ligger jäkligt nära typ överallt.
Snyggt! *drool*

Jo, det blir rejält varmt. Precis som du säger så kan både huv, front och slang till chargecooler ta en del skada. Värmebandage eller coating rekommenderas...

Bild på mitt första (rostfritt 304) grenrör, Zircotec coatat.
Bild

Bild på mitt andra (Inconel 625) grenrör, Zircotec coatat.
Bild

Feeling hot, hot, hot... ;)
Bild

Bild

YouTube => http://www.youtube.com/watch?v=GZUoH8DQ6Xc

Bild

Nilsson

Inlägg av Nilsson »

Måste fråga, varför bytte du ut det första röret?

Har typ 15mm framåt mot kylslangen och säkert inte mycket mer mot huven.
Borde ändå räcka att göra en värmeplåt som skyddar och ev lite isolering runt slangen....

Focus RS
Legend
Namn: Per-Anders G
Kör: Ford
Medlemsnummer: 3

Inlägg av Focus RS »

Nilsson skrev:Måste fråga, varför bytte du ut det första röret?
De vita är bolt-on till original turbon och det svarta är lite tightare mot motorn för att ge mer utrymme för en GT28. Sedan skiljer sig materialet en del...

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Namn: Mikael S
Kör: Ford Sierra mk1 600hk, Yamaha Viper turbo 162"
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Tänk på att rostfritt spricker väldigt lätt om det blir spänningar i det. Lasta alltid av med extra stag till turbon. Sen tycker jag personligen det är rätt onödigt att bygga ett nytt grenrör om man endå kör med en pluttturbo, det ger som ingen extra effekt direkt.

Skriv svar