Trött startmotor (som lagt av helt nyss)

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
peo
Nybörjare
Namn: peo
Kör: ford

Trött startmotor (som lagt av helt nyss)

Inlägg av peo »

Hej!

Har en mondeo diesel som rätt så länge haft trött startmotor (som om batteriet vore dåligt laddat fast det är fulladdat). Nu i veckan gav startmotorn upp i stort sett helt.
Monterad i bilen så slår drevet ut direkt, och den börjar försöka driva runt motorn för att starta, men belastningen gör så att den inte orkar (fräsande ljud). Testad lösmonterad från bilen så går den runt, men ökar hastigheten sakta.

Jag har plockat isär startmotorn nu, och tycker det ser ut som om kolen är helt slut. Tänkte samtidigt passa på att rengöra den från all gammal bränd gegga inuti motor och planetväxel.
Är det nåt speciellt man behöver tänka på vid rengöringen och smörjning/ihopsättning, eller är det det bara att "dränka" den i wd40 och lufttorka ?

Ska planetväxeln smörjas snålt med fett, eller kan man i stort sett fylla växeln utan att det gör nån skada ?

/PeO

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Jag tvättar mina elprylar med en petroliumbaserad avfettning och därefter en alkalisk dito, använd bara sjukt med vatten till den alkaliska så allt sköljs bort, därefter så torkar jag lindning o andra eldelar i ungnen på en sisådär 50 grader.

det enda som jag smörjer är glidlagren i varje ända på startmotorn(har ej pillat med planetväxel ännu)

peo
Nybörjare

Inlägg av peo »

Det blev en ordentlig tvätt med bensin, wd40 och tryckluft, och sen ihopmontering med rikligt med fett i planetväxeln..

Sen fick jag inte tag på kol eller hållaren med kolen till startmotorn, så det fick bli en lösning som kan fungera ett tag med lite utspända fjädrar. Så nu går startmotorn utan större klagomål.

I TDn sitter startmotorn så bra till att det enligt fords servicesystem (Microcat) ska ta 0.7 timmar att byta den. Utan lyft och optimala verktyg tog det kanske den tiden att montera tillbaks den.

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Det kan ibland vara ett helvete o få fatt på kol till en del prylar, har man då tur o bor på en ort som har en elfirma som sysslar med renovering av olika elprylar, så brukar dom ha en ganska bra sammling med olika kol o då får man ta dom som är närmast o helt sonika kapa o fila till dom så dom passar.

peo
Nybörjare

Inlägg av peo »

Fick ett par tips angående kol som inte är exakt rätt..
Dels kapa-och-fila-metoden, men även att skaffa nya som man löder fast kabeln på, och krossa de gamla för att ha kvar kabelstumpen som är hårdlödd i plattan.
En anna variant på lösning jag fått är att fila till (jämna ut) det som är kvar av gamla kolen, och låta dom sitta kvar i hållaren, och sen anpassa längden på de nya och lägga dessa utanför/ovanpå de gamla.

Startmotorn går fortfarande riktigt bra efter min nödfix med att spänna ut fjädrarna, men efter det har jag inte gjort kanske mer än ett 20-tal starter..

Cosworth 4x4
Legend
Namn: Micke L.
Kör: Ford Sierra "Cosworth" Delivery Grp.A

Inlägg av Cosworth 4x4 »

Hii

Kolla med Skellefteå El & Diesel ( 0910-711100 ) och ha agregat numret tillgängligt så borde det gå att få tag på kol alt. komplett kolbrygga med kol !!
Att planslipa gamla kolen och lägga ett par nya framför är inte tillrådigt , det blir väldigt dålig överförning av ström på detta sätt , Det finns en anledning till att kopparflätan är ingjuten i kolet !!!

// Micke

peo skrev:Fick ett par tips angående kol som inte är exakt rätt..
Dels kapa-och-fila-metoden, men även att skaffa nya som man löder fast kabeln på, och krossa de gamla för att ha kvar kabelstumpen som är hårdlödd i plattan.
En anna variant på lösning jag fått är att fila till (jämna ut) det som är kvar av gamla kolen, och låta dom sitta kvar i hållaren, och sen anpassa längden på de nya och lägga dessa utanför/ovanpå de gamla.

Startmotorn går fortfarande riktigt bra efter min nödfix med att spänna ut fjädrarna, men efter det har jag inte gjort kanske mer än ett 20-tal starter..

peo
Nybörjare

Inlägg av peo »

Fick tidigare i veckan tag på kol från El & Diesel som går att löda fast på kopparflätan. Lite osäker bara om det är rätt storlek på dom, men det kommer jag kolla i helgen. Hela plattan med kolen verkar det som om det fanns ett gäng olika av (inget på lager), och startmotornumret kunde som inte hitta vid sin sökning (1005821124)

Skriv svar