Inget Bromstryck!

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Calle

Inget Bromstryck!

Inlägg av Calle »

Har haft problem med att jag saknar bromstryck.
Hade sönder huvudbromscylinder genom att trampa pedalen till botten och vips så hade packboxarna pajat. Köpte en annan huvudbromscylinder men får inget bromstryck! Pedalen går trögt och efter en stunds pumpande så kommer trycket men försvinner lika snabbt! Har luftat systemet enligt konstens alla regler....

Behöver hjälp snarast då bilen ska besiktas i veckan!

Vad kan det vara för fel?

Mvh Calle

Nystedt
Nybörjare
Namn: Alexander Nystedt
Kör: Ford Mondeo ST220 - Ford Granada 2,8i

Inlägg av Nystedt »

Calle skrev:Har haft problem med att jag saknar bromstryck.
Hade sönder huvudbromscylinder genom att trampa pedalen till botten och vips så hade packboxarna pajat. Köpte en annan huvudbromscylinder men får inget bromstryck! Pedalen går trögt och efter en stunds pumpande så kommer trycket men försvinner lika snabbt! Har luftat systemet enligt konstens alla regler....

Behöver hjälp snarast då bilen ska besiktas i veckan!

Vad kan det vara för fel?

Mvh Calle
Typ 11år senare kommer jag in och frågar om du fick ordning på det och vad var felet då jag har samma fel på min mondeo efter att jag bytt bromsok och oljan rann ur

calby
Erfaren
Namn: Robin Johansson
Kör: Ford Focus 1.6 TDCi 2009

Inlägg av calby »

Nystedt skrev:Typ 11år senare kommer jag in och frågar om du fick ordning på det och vad var felet då jag har samma fel på min mondeo efter att jag bytt bromsok och oljan rann ur

Har du prövat att lufta alla bromsoken?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Det brukar jag också göra, funkar bra tycker jag med :) och har även för mig att det är gammal verkstadspraxis att lufta bak först eftersom luft och gucka samlas upp mera ju längre bort från huvudcylindern det är. Vanlig glykoleter-baserad bromsvätska suger upp fukt genom porerna i gummitätningarna, det kan bli en hel del på bara en vinters körning. Att det kärvar lättast bak och särskilt då skivbromsar beror på att belastningen är avsevärt mindre bak än fram och då rör sig kolvarna bara några milimeter fram och tillbaka vid normalhårda inbromsningar. Hoppas jag inte var övertydlig nu :znaika:;).

Luftningen kan man klara minst lika bra på egen hand med en av de där slangarna med lock som skruvas på huvudbromscylindern och trycksätts med ett välpumpat däck. Är det mycket att tömma - man bör byta all vätska i systemet med några års mellanrum, tumregel max 4 år vad jag minns - så se till att ha nåt att pumpa upp däcket igen med, sätt absolut inte tryckluft direkt på slangen! Verktyget sparar både in en tjänst och mycket hojtande fram och tillbaka :D.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar