Webasto parkeringsvärmare

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Bjurskog
Erfaren
Namn: Lennart Bjurskog
Kör: Ford Focus -12

Webasto parkeringsvärmare

Inlägg av Bjurskog »

I min nya Ford Focus -12 sitter en Webasto parkeringsvärmnare för diesel. Det kan vara värt att känna till att den levereras utan fjärrkontroll. Det innebär att för att starta den måste man sätta sig i bilen, slå på tändningen och bläddra sig igenom menystrukturen om man inte förprogrammerat starttiden. :mad:

Den enklaste fjärrkontrollen kostar 5.500 kr inkl moms och montering.

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Vet med dessa att man dels kan använda vissa larms sidofunktioner till att starta en sådan värmare dock blir räckvidden inte mer än vad fjärrkontrollen räcker, till att man kan snickra ihop egen envägs fjärrstyrning som flera tycks lyckats med att styra sin bränslevärmare med.

Hittade annars en alternativ avsedd produkt:http://www.jrlarmcenter.com/produkter/m ... rmare.html

Användarvisningsbild
Baby blå
Legend
Namn: Martin R
Kör: Transit

Inlägg av Baby blå »

Vad går denna tråden ut på ??
Va e ditt problem ??

Ett väldigt bra tips när man går och köper en ny bil är att ta reda på VAD man köper så slipper man bli besviken efteråt.
Vad skulle fjärren kostat extra om du bockat i den som tillval redan vid köpet ??

Se också till att få en fullständig genomgång av bilen med din säljare så du förstår hur produkten fungerar innan du lämnar butiken.

//

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo det kan man ju med förvisso undra över med en sprillans ny bil så borde det med framgå i optionlistan vad som ingår och vad som kostar extra,,, och problemet verkar väl vara just att efter köpet så saknar man den funktion man kanske trodde ingick i nybilskåpet. :Odd:

Här en fråga via Vi Bilägare i frågan:http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf ... mare-34509

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

I min lilla värld förutsätter ju jag att om jag köper till en viss utrustning på/till ett fordon så SKALL styrdonen till den/dom prylarna jag köper till finnas med.

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo men i fallet dieslar är dessa främsta funktion bara till som komplement som extra värmningsfunktion vid kallstarter för att på så sätt snabba på denna med en kallstartande diesel.

Så misstänker iaf jag att detta med fjärrstyrning är en extra detalj som kunden till sådana bilar får betal extra för, som med förmodligen är densamma om man eftermonterar vilken bränsledriven värmare som helst brukar inte fjärrstyrningen direkt ingå. Även om man kanske skulle kunna tycka att detta borde ingå.

Har i övrigt själv i ett antal år kört ett antal bilar med bättre begagnade bränslevärmare och inte direkt saknat den fjärrstyrande funktionen där det funkat med viss planering och den inbyggda timern. Men oavsett värmarfabrikat går det om med hemsnikrat gå att få till fullt fungerande fjärrstyrning.

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Ja jo jag förstår upplägget, det är samma sak om du idag köper en traktor för i runda slängar en mille, inte fan får du med prylar för att kunna sköta om den, ex-vis för att kunna fylla på hydralolja så får du köpa till ett verktyg för ca 3-5k för att kunna öppna påfyllningen.

Jag hade hyrt någon för o rövk**lla försäljaren om jag köpt något o inte kunnat sköta om/använda grejerna på så sätt det är tänkt.

Upplyser säljaren mig vid beställning av varan att det är så här o så här, ja då är jag ju medveten om vad som ingår, eller inte.

Sägs det inget så förutsätter ju JAG att allt ingår för att kunna bruka produkten till fullo vid leverans.

Är ju som att köpa en sladdlös borrmaskin o vid hemkomsten finna att batterier är extrautrustning...

SRyLul
Nybörjare
Namn: Samuel Rytterfelt
Kör: Focus tdci

Inlägg av SRyLul »

Oberoende av om en del tycker att man borde eller inte, så är det tyvärr inget att göra åt nu. Trist!
Det finns även många fler värmare som behöver fjärrkontroll, tex min.
Nån som har ett inkopplingsschema för värmaren och kanske hittat/byggt en billig fjärris?
Kör: Focus tdci 2007.
Projekt: Corolla -73, B234L 199hk.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag tror inte ens att fjärrstyrning fanns som listat tillval när jag beställde Kugan i april. Det är förstås nåt som skulle vara trevligt att ha...å andra sidan, dieselvärmaren till Ford kostar typ 6000 kr, till Subaru nästan 20 000 kr...

Om det går att eftermontera fjärr för några tusenlappar är det intressant!

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Bjurskog
Erfaren

Inlägg av Bjurskog »

Well thank you again. Fjärr gick inte ens att beställa vid köpet men det har jag gjort nu. Efter 1 veckas användning är det bara att konstatera att en sådan är ovärderlig.

Parkeringsvärmare är för övrigt ovärderlig överhuvudtaget.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Var det den "enklare" för 5500kr? Är det T91 eller vad den heter då?

/Gustaf

Bjurskog
Erfaren

Inlägg av Bjurskog »

Ja just det - Fjärrstart T91. 5.500 inklusive diverse montering på själva värmaren för att det hela ska fungera.

Bjurskog
Erfaren

Inlägg av Bjurskog »

Fjärrstart T100 HTM kostar tydligen en tusenlapp till - 6.500 kr. Finns ju fler inställningsmöjligheter med den och är man lite "teknik- och prylnördig" så är det säkert värt den extrakostnaden.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Tack. Då ska jag nog kolla med Ford här om de har samma möjlighet :-)

Gustaf

Bjurskog
Erfaren

Inlägg av Bjurskog »

Nästan två veckor efter beställning av fjärren håller de fortfarande på och "reder ut" hur den ska installeras. TBD...

Skriv svar