sierra vägrar visa tecken på liv!!
-
finlands kim
- Nybörjare
- Namn: kim sandgren
- Kör: sierra
sierra vägrar visa tecken på liv!!
hej! nu behöver jag forumet till hjälp!!
Med min nyligen iskaffade 1990 doch sierra med efi insprut..
gick så att jag sökte hem den på trailer och startade den nästa dag..
Var förtsa gången på länge ca. half år enligt förra ägaren...
hade kollat oljor o vätskor m.m och bilen startade bra och snurrade fint på tomgång.. svarade bra på spjället också..
felet på bilen var gasvajjern som var av..
nästa dag hade jag igång bilen igen en god stund och märkte inget konstigt.. efter att jag monterat vajjern på plats och tänkte provköra bilen så startade den inte.. jag fyllde på bensin kollade runt lite och provade igen.. resulteade i inte ett ljud ingen komp. smäll.. inget.. började kolla aningen mere och konstaterade att motorn får gnista och stiften är våta.. men inget ljud ändå.. provade dra igång ca 1km med hjälp av annan bil.. inget då heller.. så jag började byta grejjer:
strömfördelarlocket
rotor
mapsensor
motorstyrenheten i sin helhet
batteriet
tomgångsmotor..
har även kollar att soppapumpen levererar som den ska o inga fel där..
har kollat alla säkringar och sprayat på wd40 för säker kontakt..
så mina aningar på fel börjar ta slut eftersom jag inte är nån stor ford kännare.. endast min 2 ford hittills
läste idag om felkodsläsning och skall kolla så fort jag hinner..
men om nån har en aning om vad som kan vara fel på forden så tackar jag för svar!
m.v.h. kim
Med min nyligen iskaffade 1990 doch sierra med efi insprut..
gick så att jag sökte hem den på trailer och startade den nästa dag..
Var förtsa gången på länge ca. half år enligt förra ägaren...
hade kollat oljor o vätskor m.m och bilen startade bra och snurrade fint på tomgång.. svarade bra på spjället också..
felet på bilen var gasvajjern som var av..
nästa dag hade jag igång bilen igen en god stund och märkte inget konstigt.. efter att jag monterat vajjern på plats och tänkte provköra bilen så startade den inte.. jag fyllde på bensin kollade runt lite och provade igen.. resulteade i inte ett ljud ingen komp. smäll.. inget.. började kolla aningen mere och konstaterade att motorn får gnista och stiften är våta.. men inget ljud ändå.. provade dra igång ca 1km med hjälp av annan bil.. inget då heller.. så jag började byta grejjer:
strömfördelarlocket
rotor
mapsensor
motorstyrenheten i sin helhet
batteriet
tomgångsmotor..
har även kollar att soppapumpen levererar som den ska o inga fel där..
har kollat alla säkringar och sprayat på wd40 för säker kontakt..
så mina aningar på fel börjar ta slut eftersom jag inte är nån stor ford kännare.. endast min 2 ford hittills
läste idag om felkodsläsning och skall kolla så fort jag hinner..
men om nån har en aning om vad som kan vara fel på forden så tackar jag för svar!
- Pida
- Veteran
- Namn: Peter Palmér
- Kör: Capri mkII, Granada Coupé 2.6
Vet inte mycket om dohc eller motorer överhuvudtaget men min granada 2.0 förgasare gav både gnista o soppa och vägrade starta när kamremmen hade hoppat över ett par kugg, flyttade tändordningen på kablarna o fick igång den men det är nog inget att rekomendera att göra på det viset.. Min var dock en vanlig pinto så det kanske skiljer något där.
- fordmaffian
- Legend
- Namn: Robert Åhlin
- Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
-
finlands kim
- Nybörjare
tack! kom inte på att kolla det!:banghead:Pida skrev:Vet inte mycket om dohc eller motorer överhuvudtaget men min granada 2.0 förgasare gav både gnista o soppa och vägrade starta när kamremmen hade hoppat över ett par kugg, flyttade tändordningen på kablarna o fick igång den men det är nog inget att rekomendera att göra på det viset.. Min var dock en vanlig pinto så det kanske skiljer något där.
ska kolla nästa gång jag åker till garaget men skulle behöva nånsårts beskrivning på var märkena sitter på doch har ingen erfarenhet av det :/
får googla lite men om nån sitter på en beskrivning skriv gärna kan trots allt vara svårt att hitta svar även på google
-
finlands kim
- Nybörjare
tackar för svar!fordmaffian skrev:kolla upp tændmoduel, sitter lite tradigt till på vænster inner skærm. en polare hade ungefær samma symtom som du, de visade sig vara tændmodulen..
kollade idag på bilen och hade läst runt på forumet och provade med att ha löst spjäll läges givaren... bilen hostade till 2 ggr sen inget igen.. men luktar mycket bensin.. tyder det då på att bilen får för fet blanding för att kuna starta? hade stått i ca. 24 timmar utan att jag provat nått.. tog löst givaren och gav starthjälp med min andra bil och startmotorn gick av ett hel***e och då kom hostningarna.. att startmotorn gick på höga varv kan bero på att min andra bil har flere gele batterier till stereon men borde inte startmotorn alltid snurra lika hur mycket amp man än ger åt den? skall i kommande helg läsa felkoderna o hoppas de ger nått.. men i och med att jag bytt boxar och grejjer och de inte ändrar nått så kan jag säkert sätta orig. tillbaka?? ifall reservdelarna kan ställa till felkodsläsningen på nått vis? finner allt så otroligt konstigt att bilen startar och fungerar fint ena stunden och med en timmes mellanrum är den tvärdöd.. i en vecka varit likadan nu.. förre ägaren berättade att bilen gått ojämt nu och då fören den ställdes.. men undrade också om gasvajjer området håller några viktiga kablar för de blev ju tvärt efter att jag böt den.. men använde nog inget våld eller så.. e ju inte så kompliserat o byta den..
-
finlands kim
- Nybörjare
nu jä***r!:eek: dagen resultat med felkodssökning gav 35,35,20,35,35,10 första gången ...okej hade glömt kontakten till spjällägesgivaren från igår men satte in den och fick 11,11,20,35,35,10... okej så tyder på att den kan vara sönder eller? vicktestet funkkar i alla fall som de ska inga glapp el. annan felkontakt.. hade hjälp ida av en kompis och samtidigt jag skulle kolla gnistan på nytt så såg jag i mörkret att kabeln mellan spolen och tändfördelaren slog genom till alla näraliggande jord platser.... så tänkte jah felet hittat men lånade från kompisens dohc kabel ...sedan hela spolen med annat och gav inga resultat på att starta gnistan för den delen är ganska konstig stark emellan och sedan svag och oxo "innuti" stiftet..? provat flere stift och samma med alla.. kollade oxo att bensinånga sköts ut ur locket då stifter inte sitter i så bensin får den iaf.. men om spjälllägesgivaren är sönder och bilen drunknar så? borde den inte trots allt säga nått? en liten puff eller vadsomhelst! jag börjar bli tokig! 
en annan tror boxen under spolen kan vara sönder? står motocraft på den en aluminiun box.. kan den vara felet? snälla hjälp! o alldrig att jag skrotar forden de ska bli bil av den! så om nån har mista lilla som kan hjälpa så skriv in..
en annan tror boxen under spolen kan vara sönder? står motocraft på den en aluminiun box.. kan den vara felet? snälla hjälp! o alldrig att jag skrotar forden de ska bli bil av den! så om nån har mista lilla som kan hjälpa så skriv in..
- Persson
- Legend
- Namn: Peter Persson
- Kör: mest traktor
- Kontakt:
Får du kod 35 (för låg volt från tps) så kolla upp den först, risken är att du förvärrar genom att byta givare, moduler och styrboxar helvilt, lätt att glömma kabla, stoppa kontakter fel osv. En bra felsökning sker lungt och metodiskt 
Se först till att du inte har felkoder, kod 35 = något är galet med tps, det behöver inte betyda att din tps är trasig! Det kan vara något med kablaget.
Mät tps enligt denna tråd och ta felkoder igen efter det när allt stämmer
http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... hp?t=54079
Se först till att du inte har felkoder, kod 35 = något är galet med tps, det behöver inte betyda att din tps är trasig! Det kan vara något med kablaget.
-
finlands kim
- Nybörjare
tack för svar!Persson skrev:Får du kod 35 (för låg volt från tps) så kolla upp den först, risken är att du förvärrar genom att byta givare, moduler och styrboxar helvilt, lätt att glömma kabla, stoppa kontakter fel osv. En bra felsökning sker lungt och metodiskt
jag konstaterade tidigare att byta boxarna inte hjälpte den som återstår är då den såkallade "tändmodulen" och den har ju kritisk uppgift i tändnigen?
så jag har nu satt tillbaka alla orginalboxar eftersom dom knappast har nått fel... var med dom jag felsökte oxo som gav spjällägesgivaren.. ska idag mäta voltbågen och meddela sedan hur de gick... men hur är det om felet inte sitter där?
-
finlands kim
- Nybörjare
hej!Persson skrev:Jag är lite lur på om något har hänt tps när du grejat med gasviren, men man vet ju aldrig.
Mät tps och lös det problemet först, sen felkoder igen
läget är detta:
har alla originaldelarpå plats och mätte tps och visade 0.54v i viloläge..
men ändrade inte när jag gasade.. stod konstant på 0.54...
så kag körde kodtestet och fick 17,17,20,11,11,10..
varpå jag böt mapsensor och fick 11,11,20,37,37,10
okej så jag kollade testet på nytt efter att jag haft löst batteriet inte gjort nått annat och fick 11,11,20,11,11,10...
men startar inte.. :/ dubbelkollade efteråt och inga felkoder..
skall imorron prova med annan tps och se om jag får "voltbågen" och stämma..
borde inte bilen vilja starta även om tps är sönder eller kan de orsaka en tvärt död?
-
finlands kim
- Nybörjare
äntligen!
nu gott folk! bilen startade och går lite skröpligt men den går iaf 
felet visade sig vara två tändstift..
på cylinder 1 och 2... kortslutna eller nått?
konstiga är att dom gav gnista mot motorn inte den skarpaste så tänkte jag byter o då startade bilen..
tack för all hjälp!
men ett fel återstår.. ska åka efter stift alla nya samt reserv.. vilka stift ska man ha i en dohc motor?
och bilen går inte riktit okej är tam vill inte dra iväg ordentligt o.s.v har lite "hakkig" gång.. tänkte de kan vara p.g.a. stift men alla cylindrar går... var kan orsaka ojämn acceleration..?
jag mätte upp tps idag och visade från 0.63 till 4.3v är den då felaktig med tanke på att den inte visade annat än 0.53v igår?
felet visade sig vara två tändstift..
konstiga är att dom gav gnista mot motorn inte den skarpaste så tänkte jag byter o då startade bilen..
tack för all hjälp!
men ett fel återstår.. ska åka efter stift alla nya samt reserv.. vilka stift ska man ha i en dohc motor?
och bilen går inte riktit okej är tam vill inte dra iväg ordentligt o.s.v har lite "hakkig" gång.. tänkte de kan vara p.g.a. stift men alla cylindrar går... var kan orsaka ojämn acceleration..?
jag mätte upp tps idag och visade från 0.63 till 4.3v är den då felaktig med tanke på att den inte visade annat än 0.53v igår?
- Persson
- Legend
- Kontakt:
se till att ha nya fin grejer i tändingen (vill du ha det bästa så åk på ford och köp motorcraft, de vet vilka stift du ska ha, annars duger mekonomen) först nu och sen kan du köra felkoder med varmkörd motor, den testen är mycket grundligare än den med motorn av, tex så bara tps visar 0,5 volt är det godkänt med motorn av, med motorn på så testas tps hela vägen osv, det jämförs också mot de andra givarna som map-sensor och varv så allt följs.
Det låter helt otroligt att tps ena dagen visar endast 0,5 volt för att i nästa funka som den ska... Mätte du rätt första gången? Skit samma kolla med motorn igång nu när du har möjligheten.
OM tpsendast visar 0,5 volt hela tiden så är det inte så konstigt att den drar dåligt, bilen fattar ju aldrig att du gasar, den kompenserar bara för det map sensorn visar.
Det låter helt otroligt att tps ena dagen visar endast 0,5 volt för att i nästa funka som den ska... Mätte du rätt första gången? Skit samma kolla med motorn igång nu när du har möjligheten.
OM tpsendast visar 0,5 volt hela tiden så är det inte så konstigt att den drar dåligt, bilen fattar ju aldrig att du gasar, den kompenserar bara för det map sensorn visar.
-
finlands kim
- Nybörjare
hej igen!
tack för alla svar!
mixtrade med bilen idag lite och kom fram till att den bränner stift..
köpte rekomenderade stift (denso plus) hette dom inga andra betäkningar på dom.. :/
hade i 2 set nya och bilen funkkar bra tills man börjar accelerera lite kraftigare..
sedan gick den på 3 cylindrar... brännde första gången cylinder 1 och andra gången cylinder 4.. några minuter tog det andra gången så blev den svag igen..
har rotor samt fördelarlock från fords egna.. kablarna ska jag byta ennu.. kan en trasig tps ge för lite bensin med full gas så att det hettar till så stiftet brinner? var ljusbruna efter att dom gick sönder.. tyder inte det på för snål blandning?
provade men alla original styrboxar och givare och gav inga felkoder med motorn på efter att den var varmkörd och med acc läget gav den inte heller några koder..
kan gott vara att jag mätte tps fel första gången
skall imorron prova mäta med bilen igång..
tanken var så gott som tom när jag fick bilen så tankade shells
v-power bensin som är 99 oktan..
tror jag endast kommer tanka sådant då ja inte är säker om en gammal bil håller för hög etanolhalt.. :/
var kan felet sitta om alla körljus släcks på man sätter på helljus?
tänkte på avbrytaren? har kollat säkringarna så felet sitter inte där..
tack för alla svar!
mixtrade med bilen idag lite och kom fram till att den bränner stift..
köpte rekomenderade stift (denso plus) hette dom inga andra betäkningar på dom.. :/
hade i 2 set nya och bilen funkkar bra tills man börjar accelerera lite kraftigare..
sedan gick den på 3 cylindrar... brännde första gången cylinder 1 och andra gången cylinder 4.. några minuter tog det andra gången så blev den svag igen..
har rotor samt fördelarlock från fords egna.. kablarna ska jag byta ennu.. kan en trasig tps ge för lite bensin med full gas så att det hettar till så stiftet brinner? var ljusbruna efter att dom gick sönder.. tyder inte det på för snål blandning?
provade men alla original styrboxar och givare och gav inga felkoder med motorn på efter att den var varmkörd och med acc läget gav den inte heller några koder..
kan gott vara att jag mätte tps fel första gången
skall imorron prova mäta med bilen igång..
tanken var så gott som tom när jag fick bilen så tankade shells
v-power bensin som är 99 oktan..
tror jag endast kommer tanka sådant då ja inte är säker om en gammal bil håller för hög etanolhalt.. :/
var kan felet sitta om alla körljus släcks på man sätter på helljus?
tänkte på avbrytaren? har kollat säkringarna så felet sitter inte där..
- Persson
- Legend
- Kontakt:
Så med varm motor får du 50, 10, 11, 11, 20, 11, 11, 60 och inget annat? Har du sett det hela igenom? Får den fel bränslemängd så kommer en eller en annan givare skvallra och det ska generera en felkod.
Har du skumma elfel bör du åtgärda det först! Det låter som ett jordfel, de kan uppstå lite vart som helst och spela en en massa roliga spratt... Kolla över om du har vatten i någon kontakt, ärjningar i kontakter mm, detta kan ge konstiga jordfel.
Har du skumma elfel bör du åtgärda det först! Det låter som ett jordfel, de kan uppstå lite vart som helst och spela en en massa roliga spratt... Kolla över om du har vatten i någon kontakt, ärjningar i kontakter mm, detta kan ge konstiga jordfel.