Visar fel yttertemperatur samt motorlampa tänd

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
soifa
Nybörjare
Namn: Sofia Nilsson
Kör: Ford Focus 08

Visar fel yttertemperatur samt motorlampa tänd

Inlägg av soifa »

Hejsan.

Har en fråga till er.
Min Focus -08 började idag visa fel yttertemperatur, den sa att det var -36 grader när det egentligen var -5. Nu visar bara displayen tre streck. Märker även att datumet på stereon hade ändrats och visade fel.
När jag nästa gång startar bilen så börjar varningslampan för motorn lysa gult. Vet ni vad det kan vara för fel?

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Jag vet ingenting om dessa nyare bilar, men när en bilstereo börja flippa ur så är det oftast dålig batterispänning.

Hade bilen varit min så hade jag mätt upp laddningen i första skedet och kontrollerat kontaktytorna på batteriet/jordpunkter.

När det gäller med ingående felsökning så kommer du sanolikt att få tipps o idéer från andra focusägare som kan dessa bilar bättre.

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Verkar annars vara fråga om ett mjukvarufel med dessa fenomen men pröva med att lägga av minuspolen en stund och se om det har verkan på problemet. Hör eventuellt med Ford då bilen ändå är så pass ny om detta kan falla under nybilsgarantin.

Skriv svar