Erfarenheter från förstärkta fjädrar?
-
ablim
- Nybörjare
- Namn: Albin Ljunggren
- Kör: Sierra 2,0 Laser -85
Erfarenheter från förstärkta fjädrar?
Hej! Nu är mina fjädrar bak ordentligt slut, och jag ska köpa ett par nya. Jag funderar lite på att köra ett par som är förstärkta, något som har något erfarenhet om hur dessa är när man inte har så mycket last i bilen? Det känns som att det borde bli lite hoppigt eller stötigt som hos en sänkt bil. Hade tänkt att köpa dom på AD-center.
Bilen är en Sierra -85, halvcombi.
Tack för alla svar!
Bilen är en Sierra -85, halvcombi.
Tack för alla svar!
-
SK Racing
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Finns det inga s k progressiva fjädrar uppmärkta för Sierra? Det är fjädrar med de översta varven gjorda grövre, vilket ger resultatet att gången blir normal vid låg last men hårdare när bilen lastas ner och fjädrarna sätter sig. Annars kan det nog gå att hitta något som matchar från någon annan bil, men då bör man kolla inspänningstrycket, inte bara jämföra tråddiameter, radie och höjd.
Kilen gillar jag, har ett par förstärkta bakfjädrar (heldragna grova, inte progressiva) som ärvts mellan två av mina Taunus TC och håller styrseln än fast de varit med sen 90-talet. Jo, gången är rätt hård men jag gillar att känna vad det är för underlag och man får tåla lite för att kunna runda refuger i 30+ utan krumbukter med en sån bil
.
Kilen gillar jag, har ett par förstärkta bakfjädrar (heldragna grova, inte progressiva) som ärvts mellan två av mina Taunus TC och håller styrseln än fast de varit med sen 90-talet. Jo, gången är rätt hård men jag gillar att känna vad det är för underlag och man får tåla lite för att kunna runda refuger i 30+ utan krumbukter med en sån bil
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument