Startsvårigheter

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Johan Jatko
Nybörjare
Namn: Johan Jatko
Kör: -92 Ford Sierra DOCH

Startsvårigheter

Inlägg av Johan Jatko »

Det här gäller en -92 Sierra med 2,0Doch-motorn. Har nu en tid märkt att när bilen har stått ett par timmar eller mer så har det det tagit ett par extra varv innan den gått igång.
Nu idag efter att den stått i 10 timmar och jag skulle hem från jobbet så snurrade motorn runt utan en tillstymmelse till att vilja starta. Trodde först att det var tändningen, kollade på spolen och sånt men hittade ingenting.
Då provade jag (fast man inte bör göra det) att pumpa till på gasen under startförsöket, och då gick den igång. Kan det vara någon backventil, eller är det givare eller nåt sånt jag ska börja kolla på?
Kan tillägga att när bilen varit igång nyligen så går den igång så fint utan problem.

Användarvisningsbild
fordrille
Veteran
Namn: Richard Olausson
Kör: Ford FiestaXR2

Inlägg av fordrille »

Börja kolla vad du har för stift och kablar, är det bheru så ska du kasta dom åt hel,,,e efter det så kollar du om det lir ett blå aktig rök när du startar , om det blir det behöver du nya ventiltätningar. om dom är dåliga så läcker det ner varm olja när du stänger av motorn sen när du ska starta igen så stänker oljan upp på stiften
Ford Fiesta XR2
225hkr
224nm

Johan Jatko
Nybörjare
Namn: Johan Jatko
Kör: -92 Ford Sierra DOCH

Inlägg av Johan Jatko »

Ok ska kolla sen när jag har tid. Nu har den startat som den ska, men det går upp och ner.

Skriv svar