Nån som är duktig på regler ang motorbyte?
- ErikJ
- Legend
- Namn: Erik Johansson
- Kör: VolvoV70N o Fabia RS. Chevrolet impala 60
- Medlemsnummer: 249
- Kontakt:
Nån som är duktig på regler ang motorbyte?
Har lite idéer i huvudet ang min cheva Impala 60
Sitter idag 283 V8 på typ 190hk och jag är sugen på å byta ut den mot en ls1a från typ c5 Corvette dvs insprutning
Vill ha en hyfsat driftsäker motor med lite klös i iallafall och som ska kunna gå snålt ...
Hur ska man gå till väga? regga den med en tpi motor kanske sen byta till ls1a?
Sitter idag 283 V8 på typ 190hk och jag är sugen på å byta ut den mot en ls1a från typ c5 Corvette dvs insprutning
Vill ha en hyfsat driftsäker motor med lite klös i iallafall och som ska kunna gå snålt ...
Hur ska man gå till väga? regga den med en tpi motor kanske sen byta till ls1a?
Pallbocksräsern:Ford Sierra Cosworth RWD->Cossien
http://www.garaget.org/video/4mv187vgmfjn bästa et402m:runktid på 11.82 208,9hm/h 60 fot 1.86sek.urk
http://www.garaget.org/video/4mv187vgmfjn bästa et402m:runktid på 11.82 208,9hm/h 60 fot 1.86sek.urk
Tags:
-
SK Racing
Är fordonet äldre än 75 så finns det inga regler o tänka på ang utsläppen, effekt och vrid är ju dock inget som är årsmodell styrt, utan gäller för fordonet oavsett årtal.
Är du inte ute efter Corvette effekt så finns ju 305/350 med insprut i dom nyare GM bilarna, typ Camaro Z och div vans kan jag tänka mig, om du nu bara är ute efter insprutet.
Är du inte ute efter Corvette effekt så finns ju 305/350 med insprut i dom nyare GM bilarna, typ Camaro Z och div vans kan jag tänka mig, om du nu bara är ute efter insprutet.
- MrB
- Veteran
- Namn: Björn Liedström
- Kör: Capri
- Medlemsnummer: 259
Har för mig att det finns en generell regel om 20% effektökning som max . Dock brukar det gå att få igenom värre saker om det går att bevisa att bilmodellen i fråga fanns med mer effekt och att bromsar /chassi osv är samma .
Mig veterligen så fanns väl impala -60 med 348 big block på närmare 350hk så om du kan bevisa att du har samma bromsar osv så borde det gå att regga med en LS 1a som ombyggt fordon,
Andra alternativet är att regga som amatörbyggt fordon men då måste större delen av chassiet vara modifierat /ombyggt och hela drivlinan
Den du skall fråga om detta är oraklet "therealpinto"på forumet
Mig veterligen så fanns väl impala -60 med 348 big block på närmare 350hk så om du kan bevisa att du har samma bromsar osv så borde det gå att regga med en LS 1a som ombyggt fordon,
Andra alternativet är att regga som amatörbyggt fordon men då måste större delen av chassiet vara modifierat /ombyggt och hela drivlinan
Den du skall fråga om detta är oraklet "therealpinto"på forumet
Old FORD's can always be faster ......
- T.S.
- Veteran
- Namn: Stig U.
- Kör: Ford Scorpio 2.9 GLX -94. BMW 740 -95.
Hej!
Det är väl 15kw100kg som gäller för övrigt fritt. Detta har jag fått veta av granadadr Jörgen och han har ju byggt en del äldre.
Jag tycker att du skulle använda 327cu.in. eller en 350 LT1 på 370 hk då för du rolig bil med bibehållen original stil. Hade en bekant som monterade en 350TPI med tillhörande TH700 låda då har man lite av varje.
Hälsningar,
Det är väl 15kw100kg som gäller för övrigt fritt. Detta har jag fått veta av granadadr Jörgen och han har ju byggt en del äldre.
Jag tycker att du skulle använda 327cu.in. eller en 350 LT1 på 370 hk då för du rolig bil med bibehållen original stil. Hade en bekant som monterade en 350TPI med tillhörande TH700 låda då har man lite av varje.
Hälsningar,
T.S.
"Det är bättre att fråga och verka dum,
än att inte fråga och förbli dum"
"Vi slutar inte meka för att vi blir gamla.
Vi blir gamla för vi slutar meka."
- MalZon
- Legend
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Det är väl SFRO som har den begränsningen?T.S. skrev:Hej!
Hälsningar,
Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
- T.S.
- Veteran
Det stämmer nog men det gäller väl bara om man ska regbesiktiga? I detta fallet kan man väl sätta i vilken V8 som helst, åtminstånde vilken Cheva smallblock man vill. Bekanten jag pratar om monterade i en Cheva -58 och det var inga problem.
T.S.
- T.S.
- Veteran
Fundering bara. Det är väl tillåtet att byta motor i äldre bilar (1975 och äldre) då borde det gälla även en Cheva från 1960? Jag kan ju köra lagligt i en Granada med 2.9 och turbo bara den är -75 eller äldre. Så om det är något som stoppar borde det vara hk/kg om det nu finns en sådan regel. Den nya motorn måste väl också om jag förstått det rätt ha rätt kringutrustning som katalysator etc. 
Detta är bara vad jag tror och hoppas att någon rättar mig för det är en röra tycker jag.
Med vänlig hälsning.
Detta är bara vad jag tror och hoppas att någon rättar mig för det är en röra tycker jag.
Med vänlig hälsning.
T.S.
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Hej
Så här funkar det; Avgasmässigt kan du i din 1960 års Cheva använda "vad som helst", det finns egentligen inga krav (men det är smart att hålla 4,5% CO och sluten vevhusventilation).
När det gäller effekt och vridmoment finns det lite olika regler, delvis beroende på om bilen i övrigt är helt original eller inte.
Men det första man ska göra är att kolla om bilen finns på en lista med intygade maxeffekter som tillverkarna lämnat:
http://sfro.com/images/stories/dok/effektgranser.xls
Letar man där så ser man att Impala 1960 enligt Chevrolet är lämplig för max 246 SAE kW (cirka 303 hk) men också max 348 kubiktum.
Det betyder att i en i övrigt standard Impala kan du regga med en motor som ligger inom de gränserna, utan andra ändringar. LS1 från Camaro/Firebird finns med 305 hk och är på 345,7 kubiktum så den är ju rätt bra - 303 SAE-hästar är ungefär 306 DIN-hästar.
Det finns också truckvarianter av LS-motorerna (kallade Vortec) med lägre effekt som passar bra.
Byggs bilen om mer så den kan klassas som ombyggt fordon och reggas genom SFRO kan man även godta 15 kW/100 kg tjänstevikt, om bilen klarar det. Tjänstevikt på en Impala kan vara runt 1700-1800 kg så då kan man ju tänka sig mer effekt om det är riktigt bra bromsar etc.
Oavsett hur man gör så krävs det registreringsbesiktning efter motorbytet.
Gustaf
Så här funkar det; Avgasmässigt kan du i din 1960 års Cheva använda "vad som helst", det finns egentligen inga krav (men det är smart att hålla 4,5% CO och sluten vevhusventilation).
När det gäller effekt och vridmoment finns det lite olika regler, delvis beroende på om bilen i övrigt är helt original eller inte.
Men det första man ska göra är att kolla om bilen finns på en lista med intygade maxeffekter som tillverkarna lämnat:
Letar man där så ser man att Impala 1960 enligt Chevrolet är lämplig för max 246 SAE kW (cirka 303 hk) men också max 348 kubiktum.
Det betyder att i en i övrigt standard Impala kan du regga med en motor som ligger inom de gränserna, utan andra ändringar. LS1 från Camaro/Firebird finns med 305 hk och är på 345,7 kubiktum så den är ju rätt bra - 303 SAE-hästar är ungefär 306 DIN-hästar.
Det finns också truckvarianter av LS-motorerna (kallade Vortec) med lägre effekt som passar bra.
Byggs bilen om mer så den kan klassas som ombyggt fordon och reggas genom SFRO kan man även godta 15 kW/100 kg tjänstevikt, om bilen klarar det. Tjänstevikt på en Impala kan vara runt 1700-1800 kg så då kan man ju tänka sig mer effekt om det är riktigt bra bromsar etc.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- ErikJ
- Legend
- Kontakt:
Tack! Väntade ivrigt på svar från digtherealpinto skrev:Hej
Gustaf
Får suga lite på detta... Kommer jag behöva montera katt osv ifall jag monterar en modernare motor?
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Modellmässigt är det ungefär samma grundkonstruktion 1959 till -66 under karossen har jag för mig. Från modell -62 (då tillkom Impala 409 som man kan se i intygslistan - det är i grunden samma motor som 348, Big Blocks bägge två alltså och en helt egen motorfamilj) ökade intresset rejält i USA för att hårdköra dessa pråmar
inte bara i NASCAR så det bör inte vara svårt att hitta bättre bromsar m m i kartong via t ex Summit Racing på nätet.
Nå, några klick bort fann jag den här listningen av originaldelar som matchar mellan årgångarna 58-65 (egentligen borde ju -66 räknas dit, de bygger på -65:orna), kan ju vara lite spår att gå på för var man kan finna uppgraderingar att låna: http://www.348-409.com/1958-65partnumbers.html. Precis som med Ford går det ofta att finna dolda matchningar mellan andra modeller inom koncernen men då blir det lite snårigt såklart. Här är som exempel iaf lite modernare eftermarknadsprylar för att göra bromsarna mera acceptabla för ett motorbyte: http://www.impalas.com/brakes/brake-system-upgrades/. Fast det är väl som med Ford och Chrysler, vet man var man ska börja kan man pussla samman det man behöver ur standardsortimentet från fadershuset och komma undan betydligt billigare.
Åtminstone förr skrev Klintberg & Way (https://shop.kwparts.com/se) GM-auktoriserade intyg mot betalning på respektive motors effekt om det behövs hos SBP, tippar det fungerar så fortfarande.
Nå, några klick bort fann jag den här listningen av originaldelar som matchar mellan årgångarna 58-65 (egentligen borde ju -66 räknas dit, de bygger på -65:orna), kan ju vara lite spår att gå på för var man kan finna uppgraderingar att låna: http://www.348-409.com/1958-65partnumbers.html. Precis som med Ford går det ofta att finna dolda matchningar mellan andra modeller inom koncernen men då blir det lite snårigt såklart. Här är som exempel iaf lite modernare eftermarknadsprylar för att göra bromsarna mera acceptabla för ett motorbyte: http://www.impalas.com/brakes/brake-system-upgrades/. Fast det är väl som med Ford och Chrysler, vet man var man ska börja kan man pussla samman det man behöver ur standardsortimentet från fadershuset och komma undan betydligt billigare.
Åtminstone förr skrev Klintberg & Way (https://shop.kwparts.com/se) GM-auktoriserade intyg mot betalning på respektive motors effekt om det behövs hos SBP, tippar det fungerar så fortfarande.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- ErikJ
- Legend
- Kontakt:
Ser ut såhär... Fast andra hjul...
Katalysator behöver jag ha det om jag byter till mer modern motor?
Katalysator behöver jag ha det om jag byter till mer modern motor?
- Bilagor
-
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Om inte bestämmelserna ändrats på sistone så behövs ingen katalysator, spelar ingen roll om den nya motorn kommer med en eller ej utan kraven följer bilen i det här fallet eftersom den är äldre än årsmodell 1971 då man började mäta avgaserna
. I USA var de lite tidigare, några delstater började sätta upp regler under senare delen av 60-talet men det var inget som spillde över på oss. Det enda jag hört är de rekommendationer som redan räknats upp om rimliga utsläppsvärden och de är inga problem att möta med en motor som är i normalt fungerande skick, om den inte är racetrimmad. Börjar det gå över nån 4-5% i koloxid (det som SBP synar först och mest) för en otrimmad motor av lite nyare datum än motorn som sitter i nu så är det läge att kolla inställningarna och skicket på prylarna. När det gäller motorval som var på tal så går det att få bra förbrukning på en Chev 305 (jag vet de som gått landsväg på runt litern med manuell 5-vx låda) men de fordrar häxkonster vi vanliga knappast kan få till för vettiga pengar om det ska gå snabbare än med 283:an, så en 350 är vägen att gå om det ska röra på sig och inte bara sänka förbrukningen.
Snygg som fasen och härligt skick, ska jag förresten passa på att säga
. En gammal favoritmodell, även om ´59:orna såg flashigare ut
.
Snygg som fasen och härligt skick, ska jag förresten passa på att säga
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
- ErikJ
- Legend
- Kontakt:
Släggmek skrev:Om inte bestämmelserna ändrats på sistone så behövs ingen katalysator, spelar ingen roll om den nya motorn kommer med en eller ej utan kraven följer bilen i det här fallet eftersom den är äldre än årsmodell 1971 då man började mäta avgaserna. I USA var de lite tidigare, några delstater började sätta upp regler under senare delen av 60-talet men det var inget som spillde över på oss. Det enda jag hört är de rekommendationer som redan räknats upp om rimliga utsläppsvärden och de är inga problem att möta med en motor som är i normalt fungerande skick, om den inte är racetrimmad. Börjar det gå över nån 4-5% i koloxid (det som SBP synar först och mest) för en otrimmad motor av lite nyare datum än motorn som sitter i nu så är det läge att kolla inställningarna och skicket på prylarna. När det gäller motorval som var på tal så går det att få bra förbrukning på en Chev 305 (jag vet de som gått landsväg på runt litern med manuell 5-vx låda) men de fordrar häxkonster vi vanliga knappast kan få till för vettiga pengar om det ska gå snabbare än med 283:an, så en 350 är vägen att gå om det ska röra på sig och inte bara sänka förbrukningen.
Snygg som fasen och härligt skick, ska jag förresten passa på att säga. En gammal favoritmodell, även om ´59:orna såg flashigare ut
.
Tack för lite matnyttig info och tiden du lägger ner på ditt svar!
Ja jag letade först efter 59 men efter jag kollat på 60an som är den lite billigare i inköp och det är nog för alla vill ha 59an men 60an har tycker jag mycket snyggare linjer på sidan som följer hela bilen plus att man får en cleenare look men endå stora fenor bak
Ang motorn är det ju inget fel på den jag har trotts pg låda drar den endast 1 liter milen... Körde powermeet Västerås tomgång körning 7-8 timmar helt utan problem o tankade dagen efter fick i 16 liter
Men somsagt en ls1a med nån trevlig aut låda ger ju mer morr och ombyggnaden är minimal .. Bara pengarna som saknas just nu
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt: