Sierramotor mot Taunuslåda?
-
D.E
- Nybörjare
- Namn: Dennis Eriksson
- Kör: Volvo 245L
Sierramotor mot Taunuslåda?
Det är så att jag har en 17M P3 hemma på gården som skulle behöva fräschas upp på en del punkter i motorn. Jag har även en Sierra 2,0 Pinto som skulle behöva bli plåtstrimlor men motorn går ändå bra. Jag läste någonstans att Ford haft samma bultmönster mot sprängkåpan sen 60-talet och funderade därför på om man kan sätta ihop Pintomotorn med Taunuslådan. Jag vill gärna inte behöva bygga om till golvväxel, rattväxeln är ju nästan det bästa med 17M'en. 
Kan man skruva på Sierra-sprängkåpan på Taunuslådan eller rentav Taunuskåpan på Pintomotorn eller måste det göras någon speciallösning?
Jag har sökt en del men det är inte många som bygger om gamla Taunus vad det verkar.
Kan man skruva på Sierra-sprängkåpan på Taunuslådan eller rentav Taunuskåpan på Pintomotorn eller måste det göras någon speciallösning?
Jag har sökt en del men det är inte många som bygger om gamla Taunus vad det verkar.
- Knez
- Veteran
- Namn: Theo Knez
- Kör: Capri 2.0S Turbo -80
- Medlemsnummer: 469
- Kontakt:
För det finns ju konverteringsguider för att sätta Typ-9 lådor på kent-motorn, så jag trodde därför att det passade åt andra hållet. Vet att en kompis haft en amerikansk 2.3L Lima motor i sin Capri MK1 ihopbultad med originallådan. Han fick lyfta över kopplingen, eller om han köpte en lamell till Liman med samma diameter och splines som Caprins låda hade. Original var Caprin en 1600.
Oavsett så passade den mot lådan.
Oavsett så passade den mot lådan.