Identifiera kamaxel 2,0 pinto

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
MaddeMagnus
Erfaren
Namn: Magnus Jäverling
Kör: 1969 Mercury Cougar, 1977 Ford Capri

Identifiera kamaxel 2,0 pinto

Inlägg av MaddeMagnus »

Håller på att gå igenom en topp som jag själv inte kört. Kammen är märkt Crane 149306.
Är detta en standardkam eller något lite roligare?

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

"Google is your friend":D;) men det är kul att luska lite :331:. Crane är en amerikansk tillverkare med lång historia som höll på att torska under 00-talet men räddades av hojdelsfirman S&S. Det där ska vara ett oslipat kamämne framtaget för Pinto 2.0 OHC/SOHC som de slipar specifikt för kundens beställning. Här http://www.seven-ig.de/phpBB3/viewtopic ... w=previous står lite på en tysk Seven-byggarsida som jag tolkar till att någon tysk firma gjort klar såna där kammar seriemässigt - "Ford-serien NW" (men mina kunskaper är knappt skolmässiga, ska tilläggas, varken i kamspecs eller tyska). Kanske är det nån sån som sitter i din motor? Anglofilen hade fått tips om att det ska finnas rullvippor till Pinton - jag får upp nån hint om att fabrikanten Holbay ska ha såna, får leta siffror och det när jag hinner men här är iaf några som tycks kunna skaka fram sånt i UK http://www.coltecracing.com/camshafts.html) och det står nåt om att dessa kammar slipats till konfiguration för såna, så jag lär gräva vidare i frågan eftersom jag går i funderingar på nåt sånt för ett av skrotprojekten :jobbar5:. Kanske nån fler här som rejsat Pinto på bana har några pusselbitar att tillägga?

(OHC i Europa, SOHC brukar jänkarna säga och viktigt att inte blanda ihop med den större snarlika Lima 2.0 som brukar förekomma i sammanhang med de amerikanska bilar som haft denna motor. Och så är det olika kammar i motorerna upp till och från och med Sierra, alltså baserade på 20- respektive 200-serie motorblock)
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Var sitter märkningen?

Normalt sett stansas beteckningar i kammens bakre kortsida, mot torpedväggen.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

MaddeMagnus
Erfaren
Namn: Magnus Jäverling
Kör: 1969 Mercury Cougar, 1977 Ford Capri

Inlägg av MaddeMagnus »

Släggmek skrev:"Google is your friend":D;) men det är kul att luska lite :331:. Crane är en amerikansk tillverkare med lång historia som höll på att torska under 00-talet men räddades av hojdelsfirman S&S. Det där ska vara ett oslipat kamämne framtaget för Pinto 2.0 OHC/SOHC som de slipar specifikt för kundens beställning. Här http://www.seven-ig.de/phpBB3/viewtopic ... w=previous står lite på en tysk Seven-byggarsida som jag tolkar till att någon tysk firma gjort klar såna där kammar seriemässigt - "Ford-serien NW" (men mina kunskaper är knappt skolmässiga, ska tilläggas, varken i kamspecs eller tyska). Kanske är det nån sån som sitter i din motor? Anglofilen hade fått tips om att det ska finnas rullvippor till Pinton - jag får upp nån hint om att fabrikanten Holbay ska ha såna, får leta siffror och det när jag hinner men här är iaf några som tycks kunna skaka fram sånt i UK http://www.coltecracing.com/camshafts.html) och det står nåt om att dessa kammar slipats till konfiguration för såna, så jag lär gräva vidare i frågan eftersom jag går i funderingar på nåt sånt för ett av skrotprojekten :jobbar5:. Kanske nån fler här som rejsat Pinto på bana har några pusselbitar att tillägga?

(OHC i Europa, SOHC brukar jänkarna säga och viktigt att inte blanda ihop med den större snarlika Lima 2.0 som brukar förekomma i sammanhang med de amerikanska bilar som haft denna motor. Och så är det olika kammar i motorerna upp till och från och med Sierra, alltså baserade på 20- respektive 200-serie motorblock)
Tack för din efterforskning! skall luska vidare!

Skriv svar