Bytte startmotor - nu startar och stannar bilmotorn
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Bytte startmotor - nu startar och stannar bilmotorn
Jo - jag bytte startmotor i min ´82 Taunus TC 3 eftersom den inte oväntat slocknade helt efter att ha haltat på ett tag med klassisk övertalning
med hammare ibland. Valet blev en ny Ridex från Autodoc med utmärkt snärtiga starter. Bara det att motorn från att ha startat tveklöst på första rycket även i -10 grader och legat på stabil tomgång när startmotorn väl vaknat så dör den nu efter att ha tänt och gått normalt i max tio sekunder ungefär. Den klarar att varva upp ordentligt på gasen och hinner t o m ta ett resolut skutt framåt om ettan ligger i redo att mötas med kopplingen men sen är det slut, bara att börja om. Vid dagens startförsök blev jag dessutom tvungen att ta av och sätta tillbaka batteripolerna för att systemet skulle vakna, helt nersläckt utan att ens ge ett klick i startreläet som annars när nyckeln vrids till tändläget.
Allt är mycket märkligt och då har jag ändå skruvat med dessa Fordar sen tidigt 90-tal utan att råka ut för liknande fel. Beror allt på spänningsfall eller har den dragit upp skit ur tanken etc? Tankmätaren är paj så jag slog i nio färska liter för säkerhets skull, men ingen skillnad. Redan sen kort efter köpet har den haft problem med att laddningen upphört, laddlampan lyste konstant vid köpet trots att den laddade vilket iofs borde varit en varningsflagga
men jag är van att de kan spökglöda i dom här (tvärtom slocknade laddlampan när den slutade ladda
) men den gick ju så bra och billig var den, med nya vinterdäck och blankt besiktningsprotokoll... (allt började med ett tips från stationschefen som snappat upp att den skulle säljas och sa att han sällan fått in en så fräsch, minus lacken).
Tyvärr har någon oppfinnarjocke kopplat om till automatiskt halvljus som går på med reducerad effekt om man inte slår på fullt med spaken (detta fungerar som tänkt), plus att signalhornet dragits om till en knapp som gissar jag en slö lösning av ett tillslagsproblem i blinkerspakens tutknapp. Iaf sitter några fumligt dragna extrakablar kopplade direkt på batteriet som antagligen iaf några är rester av kablaget till en borttagen stereoinstallation. Om någon har en idé om var jag ska börja för att få den att gå igen så vore det väldigt stor hjälp. Nästan rostfri och med förvånande få ålderskrämpor att åtgärda känns det som en no-brainer att åtgärda felen och köra vidare, men helst utan att lämna på verkstad för start- och elfelen.
Allt är mycket märkligt och då har jag ändå skruvat med dessa Fordar sen tidigt 90-tal utan att råka ut för liknande fel. Beror allt på spänningsfall eller har den dragit upp skit ur tanken etc? Tankmätaren är paj så jag slog i nio färska liter för säkerhets skull, men ingen skillnad. Redan sen kort efter köpet har den haft problem med att laddningen upphört, laddlampan lyste konstant vid köpet trots att den laddade vilket iofs borde varit en varningsflagga
Tyvärr har någon oppfinnarjocke kopplat om till automatiskt halvljus som går på med reducerad effekt om man inte slår på fullt med spaken (detta fungerar som tänkt), plus att signalhornet dragits om till en knapp som gissar jag en slö lösning av ett tillslagsproblem i blinkerspakens tutknapp. Iaf sitter några fumligt dragna extrakablar kopplade direkt på batteriet som antagligen iaf några är rester av kablaget till en borttagen stereoinstallation. Om någon har en idé om var jag ska börja för att få den att gå igen så vore det väldigt stor hjälp. Nästan rostfri och med förvånande få ålderskrämpor att åtgärda känns det som en no-brainer att åtgärda felen och köra vidare, men helst utan att lämna på verkstad för start- och elfelen.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Re: Bytte startmotor - nu startar och stannar bilmotorn
Uppdatering om startmotorn: det slutade med att jag gav upp och drog den till en garvad verkstadsmek som mycket riktig visste bot. Startmotorn var rätt men polerna för manöverkablarna var spegelvända på Ridex startmotor motför original Bosch så gick den igång efter lite kabelbyte, kan vara bra att veta om nån behöver göra samma byte. Ja, sen var det några spagettidragningar av en glad amatör som varit på systemet men det bör vara utsorterat nu. Nån som har en Type 9 5-vx låda att sälja får gärna PM:a, 4-vx Type B lådan tycks också vara på väg att säga upp sig.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)