Nybliven medlem
-
Thomas Dahl
- Nybörjare
- Namn: Thomas Dahl
- Kör: Ford Consul mk1 -54
Nybliven medlem
Här en bild på min Ford Consul mkt -54.
Orenoverad och med bilens orginalnummer på regskylten fram. Nysåld i Varberg 1954 och har rullat 9435 mil.
Tyvärr gick hastighetsmätaren sönder i somras, så nu är jakten igång på en ny (beg.) Någon ligger kanske på en sådan. Den är graderad till135km/t, men en Zephyr/Zodiac mk1 mätare, brukar vara graderade till 140-150km/t, passar också.
Häsningar
Thomas
Orenoverad och med bilens orginalnummer på regskylten fram. Nysåld i Varberg 1954 och har rullat 9435 mil.
Tyvärr gick hastighetsmätaren sönder i somras, så nu är jakten igång på en ny (beg.) Någon ligger kanske på en sådan. Den är graderad till135km/t, men en Zephyr/Zodiac mk1 mätare, brukar vara graderade till 140-150km/t, passar också.
Häsningar
Thomas
- Bilagor
-
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Instämmer, ser ut att vara ett toppexemplar av en av de ovanligaste Fordarna
. Kul grej med modellen är att de såldes i USA också, man kan få syn på en och annan i i trafikvimlet i gamla journalfilmer etc. Ett och annat av reservdelar t ex i bromssystemet går att hitta upp på sextiotalet i britt-fordarna och enstaka bromsdelar är såvitt jag vet samma i Taunus också (radien i inch omräknat till milimeter i hundradelar). Kolla med Boffens Fordonsteknik http://www.boffensfordonsteknik.com/ efter mätare, annars minns jag det förr stått en Consul Zephyr av samma grundmodell hos Bloms Bilskrot i Söråker (Timrå kommun) som det kanske finns nåt kvar av eller undanlagt från om den är bortrensad.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- cossiepatrick
- Legend
- Namn: Patrick T
- Kör: Cosworth
- Medlemsnummer: 109