Tips på hur man rensar kylsystemet

Allmänt bil FAQ
SK Racing

Tips på hur man rensar kylsystemet

Inlägg av SK Racing »

(Detta ämne kan diskuteras vidare här - Moderator FAQ)

Ja jag har läst genom min tid här på forumet att denna fråga återkommer så nu ska jag visa hur jag gör.

Bifogar bilder på hur mitt hemslöjdstillverkade kylsystemskitt ser ut :)

Detta kan vara bra om bara spolning med vattenslang inte hjälper, tänk på att spola värmepaketet/kylaren åt båda hållen.

Jag gör som så att jag monterar den på ex värmepaketet och kör fullt tryck på vattnet och 1 till 2 kg lufttryck, luftbubblorna "slår" bort skiten lite som en bläster faktiskt och det är väldigt effektivt.
Jag börjar alltid försiktigt med luften så att jag inte spränger sönder ex värmepaketet.

För att blåsa kylaren så öppnar ni bara kylarlocket och pluggar den slangen som ni tagit bort och sedan så är det bara att blåsa på, alt bygga en adapter till nedre kylarslangen :)
Fungerar inte detta då är det bara att kasta skiten för då är det verkligen täppt.

För att få bort oljerester från kylsystemet vid ex toppackningsras så brukar jag använda maskindiskmedelstabletter, dvs rent vatten och en tablett. Vid svår nedsmutsning så kanske det inte räcker med en omgång utan det måste till fler.

Gör som så att varmkör motorn med vattnet-maskindiskblandningen cirkulerande till värmepaketet så även detta tvättas OBS!!! Var väldigt noga med att skölja kylsystemet efteråt väldigt noga då maskindisk och aluminium inte går så bra ihop.

Hoppas detta är till någons hjälp.
Bilagor
2.jpg
1.jpg

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Hrrm, ja allt kan ju hända... Även den bäste :D Även jag har drabbats av dålig värme i min brukis :oopsx:

Jag lyfte på huven för första gången för vintern och fann att det var lite dåligt med kylvatten, jag tar ju inga risker när jag gör nått så jag passade på o rota lite i gömmorna o hittade mitt lilla kitt som jag använder mig av ibland när jag spolar rent motorer, kylare och värmepaket.

Så nu jävlar har jag samma fina Fordvärme :w00t2: som jag hade förra vintern :woot:

Bilderna visar hur det blir vid: Vatten 2-4 bar, Luft 1 bar.
Bilagor
IMG_3401-1-bar.jpg
IMG_3400-1-bar.jpg
IMG_3399-1-bar.jpg
IMG_3398-1-bar.jpg
IMG_3396-1-bar.jpg

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

På dessa bilder är vattentrycket samma men luften har jag nu 2 Bar på, blir inte värmepaketet renare och därmed bättre än innan så är det enligt mig bara o byta.

Detta sätt fungerar även på att blåsa hela motorn ren och är mycket effektivt när det gäller att få bort löst sittande föroreningar i block o kylare, bästa effekten uppnås när man spolar systemet åt motsatta hållet mot normal cirkulation, jag skiftar även håll på spolningen flera gånger innan jag är klar.

Hur länge ska man spola då? Bra fråga, jag brukar ta en öl eller en kopp kaffe under tiden, det sköter ju sig självt så någon panik är det ju knappast.

Lycka till.
Bilagor
IMG_3406-2-bar.jpg
IMG_3404-2-bar.jpg
IMG_3403-2-bar.jpg
IMG_3402-2-bar.jpg

Låst