Är halva lagret kvar?

Allt om Fords modeller B-MAX, Fiesta, Fusion, Ka, EcoSport & Puma.
fredand44
Nybörjare
Namn: Fredrik Andersson
Kör: Ford fusion

Är halva lagret kvar?

Inlägg av fredand44 »

Hej
Har en Ford fusion från 2009.
Skulle lossa trummorna för att fixa bromsarna, men är rädd för att det blev problem.
Trumman kom av men innanför verkar det sitta ett nål-lager som jag tror dessutom pajjade.

Om ni tittar på den här bilden så var det synen som mötte mig när trumman lossnade. (Jag tror de tre rullarna egentligen ska ligga på ytan innanför)
DSC_0013.JPG
Jag samlade ihop delarna från nål-lagret och det ser ut som om plast-distans-hållaren pajjade
DSC_0020.JPG
Det verkar som om man kan köpa bromstrummor med lager, men är det även inklusive nål-lagret?

Hur som helst så påstår jag att nål-lagrets slitbana sitter kvar, vad tror ni måste den bort? Markerad med ett rött streck.
DSC_0018~2.JPG
Lägger jag i delarna från nål-lagret i trumman ser det ganska svårt ut att balansera det på plats utan att "nålarna" inte ramlar ut.
DSC_0022.JPG
Om det är så att halva nål-lagret sitter kvar och måste bort, hur tror ni man bäst får till det? Min tvåbenta avdragare verkar inte få grepp.
DSC_0023.JPG
Enormt stort tack på förhand!

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Re: Är halva lagret kvar?

Inlägg av MalZon »

Hjullager. Det är helt kasst. Få bort lagerbanan på axeltappen och byt.
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"

fredand44
Nybörjare
Namn: Fredrik Andersson
Kör: Ford fusion

Inlägg av fredand44 »

Hej
Enormt tack för det snabba svaret.

Ja då låter det som jag trodde, dvs halva lagret sitter kvar.

1) Har du någon idé hur man kan få bort lagerbanan? Jag har klurat på att smörja med 556, värma med värmepistol. Kanske även fila upp skåror så avdragaren jag visade på sista bilden får grepp.

2) Jag tror det går att köpa bromstrummor med lager, tror du då att även detta lager följer med vanligtvis? Dvs nål-lagret är en del av hela hjullagret.

3) Jag gissar att det är svårt för en hemma fixare att bara köpa ett nytt hjullager (för att minimera utgifterna) och försöka få ur det gamla ur broms trumman och sen få i det nya? Jag gissar man behöver någon hydralpress, vilket jag inte har.

Mvh
Fredrik

Tomas_vartofta
Veteran
Namn: Tomas Andersson
Kör: Ford Edge Vignale -17, Peugeot Expert 2,0 HDI 163 -13, Triumph Spitfire MKIV - 73. Volvo Bm 620 -69. BMW K1200RS -02. Scania P93 -91
Kontakt:

Inlägg av Tomas_vartofta »

De brukar inte sitta så vansinnigt hårt, annars kan ta någon typ av slipverktyg och göra ett snitt i lagerbanan. Då släpper trycket.
Lycka till!!

getsome
Legend
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Inlägg av getsome »

Köp ett nav på skroten och spara 4-5 h jobb.

Skriv svar