Galaxy 2,3 -05, Strul byta bromsbelägg bak
-
Mr_biggles
- Nybörjare
- Namn: Robert N
- Kör: Galaxy Ghia 2,3 -05
Galaxy 2,3 -05, Strul byta bromsbelägg bak
Hej,
Ny på forumet och kanske är en vanlig fråga men jag gick bet idag när jag försökte byta bromsbelägg.
Följde Hayes för byte, inte för min årsmodell så EJ helt säker jag gjorde rätt
Jag skruvade loss de två skruvarna på sidorna, lossade skruven för pistongen, klämde gummislangen, tog loss nippeln, fick loss oket, bytte belägg, men fick inte tillbaka pistongen tillräckligt för att få på oket igen
Är det ett känt problem eller är det något jag missat?

Ny på forumet och kanske är en vanlig fråga men jag gick bet idag när jag försökte byta bromsbelägg.
Följde Hayes för byte, inte för min årsmodell så EJ helt säker jag gjorde rätt
Jag skruvade loss de två skruvarna på sidorna, lossade skruven för pistongen, klämde gummislangen, tog loss nippeln, fick loss oket, bytte belägg, men fick inte tillbaka pistongen tillräckligt för att få på oket igen
Är det ett känt problem eller är det något jag missat?
Tags:
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Pressade du tillbaks bromskolven innan monteringen av bromsbeläggen? Är vad jag minns vanlig pressa in kolvar på dessa och inte skruvkolvar och brukar räcka med handkraft med en större polygriptång.
Finns annars avsedda pressverktyg om det inte fungerar med handkraft att få in bromskolven, där jag mycket positivt i kärvare fall använt mig av biltemas bromskolvsverktyg 19-234.
Finns annars avsedda pressverktyg om det inte fungerar med handkraft att få in bromskolven, där jag mycket positivt i kärvare fall använt mig av biltemas bromskolvsverktyg 19-234.
-
Mr_biggles
- Nybörjare
-
Mr_biggles
- Nybörjare
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Beroende på kolvtyp kan det vara av skruvmodell som alltså måste skruvas in. Detta brukar kännas igen att det finns så gripfästen på själva kolvytan och där brukar med fungera bra med sådant universal skruvverktyg som då både pressar in samtidigt som den skruvar in kolven som bland annat med finns hos Biltema.
-
Mr_biggles
- Nybörjare
Tack!
Bestämde mig för att försöka en gång till med verktyget du tipsade om och den här gången funkade det klockrent!
Var jag som inte fattade från början hur verktyget skulle användas och försökte
bara pressa tillbaka kolven, men när jag passade in verktyget mot kolven som det var tänkt så var det bara skruva på.
Tog väl en halvtimme eller så totalt för båda sidorna när jag väl kommit igång
Tack!!!!
Var jag som inte fattade från början hur verktyget skulle användas och försökte
bara pressa tillbaka kolven, men när jag passade in verktyget mot kolven som det var tänkt så var det bara skruva på.
Tog väl en halvtimme eller så totalt för båda sidorna när jag väl kommit igång
Tack!!!!