Högt vägljud vid högre hastigheter, normalt? - Fiesta -10
-
Hallaga
- Erfaren
- Namn: Halle.O
- Kör: Fiesta 2010 Titanium
Högt vägljud vid högre hastigheter, normalt? - Fiesta -10
Hello!
Har nyligen skaffat mig en Fiesta 2010 som jag hittills är riktigt nöjd med. Finns dock en sak jag undrar över, när man kommer upp i hastigheter runt 110-120km/h tycker jag att det blir ett "starkt", högt brus. Svårt att förklara, vet inte riktigt om det verkligen är vägljud eller om det kommer från motorn?
Någon som har erfarenhet av dessa bilar, har ni tänkt på det själva att det låter ganska högt inne i kupen när ni kommer upp i hastigheter runt 110km/h?
Sitter 16" sommardäck på, Hankook (195/45), känner inga vibrationer i ratten så dom borde väl vara balanserade, eller kan dom ändå vara i behov av balansering fastän man inte känner vibrationer i ratten?
Tackar!
//Halle
Har nyligen skaffat mig en Fiesta 2010 som jag hittills är riktigt nöjd med. Finns dock en sak jag undrar över, när man kommer upp i hastigheter runt 110-120km/h tycker jag att det blir ett "starkt", högt brus. Svårt att förklara, vet inte riktigt om det verkligen är vägljud eller om det kommer från motorn?
Någon som har erfarenhet av dessa bilar, har ni tänkt på det själva att det låter ganska högt inne i kupen när ni kommer upp i hastigheter runt 110km/h?
Sitter 16" sommardäck på, Hankook (195/45), känner inga vibrationer i ratten så dom borde väl vara balanserade, eller kan dom ändå vara i behov av balansering fastän man inte känner vibrationer i ratten?
Tackar!
//Halle
-
Hallaga
- Erfaren
Ok, man får helt enkelt leva med det då =) Blev lite fundersam då jag tyckte att det lät ganska mycket bara. Du skriver att du tänker isolera mer, på vilket sätt då?4D4ME skrev:Tyvärr, så är det nog så med de allra flesta småbilarna dom blir högljudda. Min focus 1,6 -02 hgv går mycket tystare vid högre hastigheter än frugans fiesta titanium -10. Den upplever jag högt ljud i redan i 90. Har tänkt försöka isolera mer nån gång vid tillfälle.
Tack för ditt svar!
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Jo vet med där av erfarenhet att man har mycket ljuddämning att hämta med att se efter hur plåtrent det är i just skuffen och speciellt i golvet under eventuell reservhjulsbalja och även sidostyckena. Där brukar jag till golv använda skumplast och sidstyckena bitumenplattor.
Sedan gör det även sitt till ljudmässigt med att gå över med ett extra lager rostskyddmassa under till.
Sedan gör det även sitt till ljudmässigt med att gå över med ett extra lager rostskyddmassa under till.
-
Hallaga
- Erfaren
Ok, det låter som något man skulle kunna göra. Har du nåt bra tips på var man kan köpa skumplast i lite större stycken & bitumenplattor?Peter H skrev:Jo vet med där av erfarenhet att man har mycket ljuddämning att hämta med att se efter hur plåtrent det är i just skuffen och speciellt i golvet under eventuell reservhjulsbalja och även sidostyckena. Där brukar jag till golv använda skumplast och sidstyckena bitumenplattor.
Rostskyddsmassan som du nämner, jag hade tänkt att lämna in bilen för just det men skulle det kunna vara något man kan göra själv eller bör det låtas över till proffsen? =)
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Var några år sedan man arbetade mera med detta men då det begav sig hämtade jag det mesta av detta material från bland annat Mekonomen. Men dessa prylar finns även hos tex Biltema osv.
Med rostskyddet och till så pass ny bil är det bästa att förmodligen överlåta detta till just proffsen som har helt andra grejor än hemmapularen.
Men är det bara lite extra ljust för att bättre på ljudisoleringen fungerar det annars med att fixa detta själv.
Har man sedan tillgång till kompressor så använder man då burkmodellen av underredsmassa som är lite tjockare till koncistensen.
Med rostskyddet och till så pass ny bil är det bästa att förmodligen överlåta detta till just proffsen som har helt andra grejor än hemmapularen.
Men är det bara lite extra ljust för att bättre på ljudisoleringen fungerar det annars med att fixa detta själv.
Har man sedan tillgång till kompressor så använder man då burkmodellen av underredsmassa som är lite tjockare till koncistensen.
-
Hallaga
- Erfaren
Perfekt, tack för tipsen! Hittade bra priser på Mekonomen.Peter H skrev:Var några år sedan man arbetade mera med detta men då det begav sig hämtade jag det mesta av detta material från bland annat Mekonomen. Men dessa prylar finns även hos tex Biltema osv.
En sista fråga bara, om jag köper en skumplastmatta och limmar fast den på undersidan av bagagerumsmattan (alltså att jag klipper ut den efter mattan), skulle det funka lika bra eller ska man helst ha den ligga an mot plåten? Förstår att den kan bli lite missformad om man skulle lasta tungt i bagaget men sällan jag gör det.
Tackar!
//Halle