Högt vägljud vid högre hastigheter, normalt? - Fiesta -10

Allt om Fords modeller B-MAX, Fiesta, Fusion, Ka, EcoSport & Puma.
Hallaga
Erfaren
Namn: Halle.O
Kör: Fiesta 2010 Titanium

Högt vägljud vid högre hastigheter, normalt? - Fiesta -10

Inlägg av Hallaga »

Hello!

Har nyligen skaffat mig en Fiesta 2010 som jag hittills är riktigt nöjd med. Finns dock en sak jag undrar över, när man kommer upp i hastigheter runt 110-120km/h tycker jag att det blir ett "starkt", högt brus. Svårt att förklara, vet inte riktigt om det verkligen är vägljud eller om det kommer från motorn?

Någon som har erfarenhet av dessa bilar, har ni tänkt på det själva att det låter ganska högt inne i kupen när ni kommer upp i hastigheter runt 110km/h?

Sitter 16" sommardäck på, Hankook (195/45), känner inga vibrationer i ratten så dom borde väl vara balanserade, eller kan dom ändå vara i behov av balansering fastän man inte känner vibrationer i ratten?

Tackar!

//Halle

Användarvisningsbild
4D4ME
Veteran
Namn: Michael Eliasson
Kör: Focus ffv hgv -02, Fiesta 1,6 TiVCT titanium+ tillägg

Inlägg av 4D4ME »

Tyvärr, så är det nog så med de allra flesta småbilarna dom blir högljudda. Min focus 1,6 -02 hgv går mycket tystare vid högre hastigheter än frugans fiesta titanium -10. Den upplever jag högt ljud i redan i 90. Har tänkt försöka isolera mer nån gång vid tillfälle.

Hallaga
Erfaren

Inlägg av Hallaga »

4D4ME skrev:Tyvärr, så är det nog så med de allra flesta småbilarna dom blir högljudda. Min focus 1,6 -02 hgv går mycket tystare vid högre hastigheter än frugans fiesta titanium -10. Den upplever jag högt ljud i redan i 90. Har tänkt försöka isolera mer nån gång vid tillfälle.
Ok, man får helt enkelt leva med det då =) Blev lite fundersam då jag tyckte att det lät ganska mycket bara. Du skriver att du tänker isolera mer, på vilket sätt då?

Tack för ditt svar!

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Provkör även en annan identisk modell och se om det är densamma där så det tex inte är däckrelaterat.

Gällande isolering kan man tex om dörrarna känns plåtiga använda bitumen gummiplattor på dörrarnas insidor. Som med kan få ner resonansljuden en hel del.

Användarvisningsbild
4D4ME
Veteran
Namn: Michael Eliasson
Kör: Focus ffv hgv -02, Fiesta 1,6 TiVCT titanium+ tillägg

Inlägg av 4D4ME »

Jag har ingen klar lösning än, men en metod som peter nämner är ju en början. Sen tycker jag att det låter än mer när man sitter i baksätet så kanske klä skuffen med nåt ljudisolerande. Ska kolla vad som finns och rekomenderas när jag får lust och ork. Kan ta sin tid.:)

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo vet med där av erfarenhet att man har mycket ljuddämning att hämta med att se efter hur plåtrent det är i just skuffen och speciellt i golvet under eventuell reservhjulsbalja och även sidostyckena. Där brukar jag till golv använda skumplast och sidstyckena bitumenplattor.

Sedan gör det även sitt till ljudmässigt med att gå över med ett extra lager rostskyddmassa under till.

Hallaga
Erfaren

Inlägg av Hallaga »

Peter H skrev:Jo vet med där av erfarenhet att man har mycket ljuddämning att hämta med att se efter hur plåtrent det är i just skuffen och speciellt i golvet under eventuell reservhjulsbalja och även sidostyckena. Där brukar jag till golv använda skumplast och sidstyckena bitumenplattor.

Sedan gör det även sitt till ljudmässigt med att gå över med ett extra lager rostskyddmassa under till.
Ok, det låter som något man skulle kunna göra. Har du nåt bra tips på var man kan köpa skumplast i lite större stycken & bitumenplattor?

Rostskyddsmassan som du nämner, jag hade tänkt att lämna in bilen för just det men skulle det kunna vara något man kan göra själv eller bör det låtas över till proffsen? =)

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Var några år sedan man arbetade mera med detta men då det begav sig hämtade jag det mesta av detta material från bland annat Mekonomen. Men dessa prylar finns även hos tex Biltema osv.

Med rostskyddet och till så pass ny bil är det bästa att förmodligen överlåta detta till just proffsen som har helt andra grejor än hemmapularen.
Men är det bara lite extra ljust för att bättre på ljudisoleringen fungerar det annars med att fixa detta själv.

Har man sedan tillgång till kompressor så använder man då burkmodellen av underredsmassa som är lite tjockare till koncistensen.

Hallaga
Erfaren

Inlägg av Hallaga »

Peter H skrev:Var några år sedan man arbetade mera med detta men då det begav sig hämtade jag det mesta av detta material från bland annat Mekonomen. Men dessa prylar finns även hos tex Biltema osv.

Med rostskyddet och till så pass ny bil är det bästa att förmodligen överlåta detta till just proffsen som har helt andra grejor än hemmapularen.
Men är det bara lite extra ljust för att bättre på ljudisoleringen fungerar det annars med att fixa detta själv.

Har man sedan tillgång till kompressor så använder man då burkmodellen av underredsmassa som är lite tjockare till koncistensen.
Perfekt, tack för tipsen! Hittade bra priser på Mekonomen.

En sista fråga bara, om jag köper en skumplastmatta och limmar fast den på undersidan av bagagerumsmattan (alltså att jag klipper ut den efter mattan), skulle det funka lika bra eller ska man helst ha den ligga an mot plåten? Förstår att den kan bli lite missformad om man skulle lasta tungt i bagaget men sällan jag gör det.

Tackar!

//Halle

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ofta är dessa skumplaster förklistrade som med fördel klistas direkt mot plåten, för tex reservhjulsbaljans sidor brukar jag av praktiska skäl använda bitumenplattor på så stor ytor som möjligt.
För plana ytor fungerar det även med filtmattor som då kan ligga löst.

Användarvisningsbild
Bruno
Legend
Namn: Bruno S
Kör: Edge ST-Line -18

Inlägg av Bruno »

har du nånsin kört en sån Fiesta med dubbdäck? FY SATAN säger jag bara, det värsta jag varit med om!

Skriv svar