kokande fiesta

Allt om Fords modeller B-MAX, Fiesta, Fusion, Ka, EcoSport & Puma.
forrden2012
Nybörjare
Namn: Fredrik Sundvall
Kör: ford fiesta

kokande fiesta

Inlägg av forrden2012 »

Helloo!

Jag har en ford fiesta 1,1-88 som spyr ur sig kylarvätskan via expantionskärlet??
Jag har bytt kylare som saknar luftningsskruv.

Hur luftar man kylsystemet?

Tack på förhand//

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Hmm, brukar bara vara att vräka på full värme och full flås på fläkten och varva motorn lite då och då så brukar det mesta av luften försvinna.

forrden2012
Nybörjare

Inlägg av forrden2012 »

Hej å tack för svar...

Det är precis vad jag provat..
Kan det vara så att man ska fortsätta
fylla på medans det svämmar över??

Tacksam för alla tips

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Du är med säker på att topplockspackning osv är okey?
Svämmar kylvattnet över redan fråm kallstart eller först när motorn börjar bli varm?

Hjälper normalt inte att bara fortätta fylla på då något är fel om det bara svämmar över...

forrden2012
Nybörjare

Inlägg av forrden2012 »

Den lokar efter ja ca 15-20 minuter...
Hur kollar man enkelt om toppackningen brustit?

tack på förhand//

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Peter H skrev:Hmm, brukar bara vara att vräka på full värme och full flås på fläkten och varva motorn lite då och då så brukar det mesta av luften försvinna.
Strunta i o ha på fläkten, den går snabbare upp i temp då :)

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Är toppackningen kass, så brukar det bubbla redan från start, oavsett motorns temp.

Jag brukar lufta min Sierra på termostathuset, där finns en liten gummihätta, som pluggar en anslutning, som på äldre Sierror gick upp till expansionskärlet.

Nu har du troligen ingen dito, men det brukar gå o lufta vid ex-vis övre kylarslangen, slangen till värmepaketet.

Lossa slangklämman o dra bort slangen, fyll på glykolblandningen och när det kommer ur slangen så trycker du dit den, resten fyller du på i expansionskärlet.

Skulle det behövas slangmassage, ja då är Peter rätt man o fråga :D :tihi:

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Är bara av gammal vana som man slår på full värme och det man en gång på hedenhös tiden man med fick lära sig på dåvarande fordonstekniska... :)

Precis misstänks brusten topplocks packning trycker det i regel konstant ut kylvatten redan från kallstart. Till att så göra ett kompressionsprov på samtliga cylindrar, så även brukar ge en hel del vitrök i avgaserna...

Likaså med luftning brukar det med dessa annars inte vara några problem. Visst slangmassage är aldrig fel heller om man är mer lagd åt det hållet..:cool:

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Ja du är inte ensam om det, jag vet inte hur många inklusive jag som blivit lärd det.

Ja slangmassage har vi ju avhandlat i en annan tråd med gott resultat :D

Skriv svar