Erfarenheter av Kuga?

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Vi har ju en sexåring så hon sitter på bältesstol, det ger lite mer plats än en barnstol. Efter att ha provat mer ingående så tror jag i alla fall att utrymmet räcker till. Alltså har jag gjort något aningen vrickat (kanske), beställt en helt ny bil... :-)

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
C
Legend
Namn: Christian L
Kör: 458

Inlägg av C »

Grattis! :)
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

Mr Lightning
Nybörjare
Namn: Anders Jägås
Kör: Ford Lightning, Ford Kuga
Kontakt:

Inlägg av Mr Lightning »

therealpinto skrev:Vi har ju en sexåring så hon sitter på bältesstol, det ger lite mer plats än en barnstol. Efter att ha provat mer ingående så tror jag i alla fall att utrymmet räcker till. Alltså har jag gjort något aningen vrickat (kanske), beställt en helt ny bil... :-)

/Gustaf
Funderar på att köpa en till frugan, några tips på vad man ska tänka på ?
Nån särskild utrustning man inte klarar sig utan ?

Tack på förhand

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag har ju inte fått min bil än (den är just byggd).

Personligen tycker jag att det är Titanium som gäller (värt extraslanten för grejerna som blir standard, typ riktigt klimatanläggning). Jag valde 140 hk manuell, Powershiftlådan jag provade växlade "sådär" och det är fortfarande lite darrigt med driftsäkerheten på dubbelkopplingslådor, verkar det som.

Utrustning i övrigt är väl kanske rätt personligt. Mina tankar:
- bord på framstolarna (för barn bak) kostar bara 500 kr och är rätt smidigt
- Sony CD med bluetooth och USB är bra för att spela musik från Ipod etc (AUX-ingång är dock standard). Min tanke är att dottern ska kunna zappa musiken själv.
- Titanium komfortpaket ger nyckelfri bil (skönt när man kommer till bilen med alla häner upptagna) och parkeringssensorer, känns prisvärt
- Titanium designpaket ger rails och tonade rutor bak - rails behövs för att kunna ha takräcke och paketet är billigare än bara rails :-)
- Dieselvärmare känns som ett måste i Norrland
- Motorvärmare med kupéuttag, drag och vinterdäck tycker jag är "måste"

Jag bytte till snyggare (?) 17" fälgar (1000 kr), tog däcktrycksövervakning men skippade Xenon (7000 kr). Inbyggd navigator tycker jag är onödigt, det blir lätt att den känns gammal.

"Drömkugan" hade väl haft panoramatak, xenon, 160-hästarsmotorn och automat också men nånstans får man kanske begränsa sig ;-)

/Gustaf

Mr Lightning
Nybörjare
Namn: Anders Jägås
Kör: Ford Lightning, Ford Kuga
Kontakt:

Inlägg av Mr Lightning »

Tänkte oxå köra Titanium med X-paketet !
Kosta ju nu bara 9.900 för allt det där utöver Titanium.

140 kusar och manuell blir det.

Det där med borden ska jag titta närmare på, tack för tipset !

Mvh Anders

randal
Veteran
Namn: Rickard Lindfors
Kör: Focus RS 03, Peugeot 206 rc 04, Mondeo tdci 10, S-max tdci 10

Inlägg av randal »

therealpinto skrev: Jag valde 140 hk manuell, Powershiftlådan jag provade växlade "sådär" och det är fortfarande lite darrigt med driftsäkerheten på dubbelkopplingslådor, verkar det som.
Intressant. Syftar du på Fords powershift eller dubbelkopplingslådor överlag, typ DSG osv?

Är det något speciellt man bör vara uppmärksam på?

//Rickard

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Innan jag bestämde mig för Kuga var jag rätt sugen på Skoda, Octavia eller Superb och då gärna med DSG. Men det finns ganska många forumtrådar om DSG-lådor med ett eller annat problem, och jag hör flera bekanta som har liknande erfarenheter. Det verkar också som att många DSG-lådor inte gillar att man backar och trixar med släp - just det tillfälle när en automat är mest värdefull.

Såvitt jag förstår har Ford och Volvo samma typ av dubbelkopplingslåda i sina bilar och jag har fått "VAG-signaler" (dvs strul) om de lådorna från en kompis som är rätt insatt i just Volvo och deras lådor.

Det är bakgrunden till att jag är lite tveksam. Hade det varit en förmånsbil där jag själv inte tar nån ekonomisk risk hade det varit en annan sak, kanske. Men jag betalar ju själv och dessutom är en av anledningarna till 4x4 och diesel just att få bättre släp-prestanda...

/Gustaf

Användarvisningsbild
johan70
Veteran
Namn: Johan Lindvall
Kör: Ford Granada 3000 ghia Coupe -74, Granada 2.8 Injection -84
Kontakt:

Inlägg av johan70 »

Hej
Jag lyfter denna tråden pga. jag funderar på att byta min Mondeo combi -08 mot en ny Kuga 140 hk diesel Titanium-s ev. med aut.
Så vad säger ni ni som har eller har kört en kuga.
Är det ett bra val eller kommer jag att sakna Mondeon?
Vi har varit nöjda med Mondeon.
Min fru kör mycket med hästsläp och jag tror att Kugan kan vara en bra dragbil och fyrhjulsdrift har man saknat ibland på våta och slirit underlag med ett släp på ca 12-1300kg efter Mondeon med drivningen i "fel ända".
Ford har jag kört sedan körkortet var nytt 1989 så kvaliten och service känner jag till, så det är tipps om själva bilen körställning, komfort, vägegenskaper.
och ev tips om bra extra utrustnig
mvh Johan

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Vi har kört snart 800 mil med Kugan nu sedan mitten av augusti. Totalt sett är jag mycket nöjd med bilen, den är trevlig att köra, vi sitter bra och den allmänna känslan är just "bra". Med vinterdäck (Michelin XIN2 dubbade) blev det mer vägljud, annars är den rätt tyst.

Jag har dragit en del släp, bara kortare sträckor och mest med lätta lass men en tripp med bil på släp har det blivit (kanske total släpvikt på 1370 kg). Som släpdragare tycker jag den är super, går stadigt och fint och orkar utan problem. Att man sitter högt är också en fördel. Bra sikt i speglarna etc.

Vi gick ju också från Mondeo (2002) till Kuga, och visst märks det att det är en mindre bil. Vi har bara ett barn, en sjuåring, men det märks att hon har mindre plats för benen. Det är ju ett problem med barn som sitter på bälteskudde/i bältesstol och har relativt korta ben, de sticker ju liksom mer rakt fram eftersom knäna kommer "för långt bak". Men eftersom baksätet är så högt placerat så tycker hon ändå att det är bättre än Mondeon, för sikten blir bättre. Vuxna passagerare är inget problem men utrymmet är inte lika slösande som i Mondeon.

Bagaget är också märkbart mindre, tidigare gick det till exempel att slänga in en barncykel utan att fundera så mycket. Det funkar inte i Kugan.

Som jag skrivit tidigare är jag tveksam till (halv)automaten PowerShift med frekvent släpdragande.

Mina utrustningsval ser du ovan. Efter att ha kört bilen ett tag har jag egentligen inte ändrat åsikt om dem, kanske kan jag önska att jag valt 160-hästarsmotorn (eller så ska jag bara chippa min...), mest för att öka skojfaktorn. Men jag vet inte hur stor skillnaden är i praktiken.

Jag planerar att köpa till en riktig skyddsplast för bakre stötfångaren, den är lätt att repa när man lastar saker.

Jag vet inte vad man lagt till i Titanium S (jämfört med Titanium utan S), men lägre spec än Titanium tycker jag inte man ska ha. Den inbyggda BT-handsfreen tycker jag är mycket bra, och dieselvärmaren är väldigt trevlig också, väl värd pengarna.

/Gustaf

Användarvisningsbild
BuLLaS
Veteran
Namn: Andreas Vedholm
Kör: Sierra Cosworth -88 465 WHP
Medlemsnummer: 617
Kontakt:

Inlägg av BuLLaS »

Hur är det med bränsleförbrukningen på Kuga? Man har ju läst lite olika om det. Vissa säger att den drar lite och andra säger att den drar mycket.

/Andreas
Focus RS -10
Sierra Cosworth -88
Sierra 4x4 DOHC -91

Användarvisningsbild
Bruno
Legend
Namn: Bruno S
Kör: Edge ST-Line -18

Inlägg av Bruno »

har kört ett antal Kuga på jobbet o det e lite olika med förbrukning beroende på hur man kör osv, men det lägsta jag sett på en Kuga var 0.67.. Detta var en 2.0 TDCi med manuell låda

just densamme har fått problem med tomgången, bilen kan stå o vibrera nåt jävulskt, visa sig att det var svänghjulet som krångla (dubbelmassehjul)

nåt som osså verkar vara på väg o bli en fluga på Kugan är bakhjulslager, haft 2 bilar i förra veckan

sen e där de eluppvärmda spolarmunstyckena som krånglar men det tror jag e fixat tills nu, där var ett servicebrev som gick ut till kunderna

annars e det standardgrejer om man väljer diesel såsom att man måste köra bilen lite längre sträckor nån gång lite då o då för att inte riskera stopp i partikelfilter osv

och såvitt jag vet så har vi inte haft några problem med PowerShift-lådan än.. många kör med sån i sina tjänstebilar som rullar upp emot 10 000 mil per år, o fortfarande har vi inte haft problem med dom, så jag litar på den.. eller ja, har väl inget val, den sitter ju i min C-Max :P 2.0 TDCi 163hk med PowerShift.. går fiiiiiint! ;)

snusfar
Nybörjare
Namn: Hans Stålberg
Kör: Ford Kuga Individual

Inlägg av snusfar »

Hej jag har en Kuga Individual 163hk TDCI Automat, jag lyckas inte få den undet 0,8 stadskörning landsväg däremot ligger den på ca 0,7, jag tycker det är helt ok med tanke på vikten 4hjuls drift samt automatlåda.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag har ju snart kört 1000 mil, vet inte när motorn "släpper" men jag tror färddatorn säger typ 0,76-0,78. Bilen går då oftast kortare sträckor (runt 1 mil, alltid motorvärmare) varvat med längre körningar (10-20 mil) någon gång i veckan.

Det är ju inte nån utpräglad "snåldiesel" direkt, jag tycker inte man ska förvänta sig det av en ganska tung och hög bil med awd. Personligen hade jag som målsättning att förbrukningen skulle vara i paritet med Mondeon (2002 2.0) jag hade tidigare, fast med mer vrid och awd. Det stämmer ju rätt bra so far.

Jag har hört om problem med dubbelmassesvänghjul och bakhjulslager från England, men det är lite svårt att få grepp om hur vanligt det är.

/Gustaf

Jocke_B
Nybörjare
Namn: Johan Öhman
Kör: Ford Kuga 2.0 TDCI Aut vit 2012
Corvette cupé 350 aut svart 1972

Konstig förbrukning!

Inlägg av Jocke_B »

Har en Kuga 2.0 TDCI 163 hk, 2012 med Powershift automat, mycket härlig bil!
Har dock en fundering kring förbrukningen, den ligger på ca 0.68-0.7 i blandad körning, typ 1 km-1.5 mil, (bor i Sigtuna så det är inte ren statskörning fast inte heller på landsbygden) men när jag kör längre sträckor 3-70 mil med fart ca 90-100 så vill den gärna ha ca 0.74-0.8, tycker att det borde vara tvärt om?

Förövrigt så är den ganska stötig men det är de flesta nya bilar tyvärr, ja utom Volvo V50 och V70, som är riktigt bra att köra!

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det jag har sett på min förbrukning (140 hk manuell då) är att den drar iväg med hastigheten. Det är ju en rätt klumpig koloss som man ska driva fram, både rullmotstånd och luftmotstånd är nog rätt stort. Det märks ju mer om man kör lite fortare.

Din bil går billigare än min kortsträckor, verkar det som. Skulle kanske köpt 163 hk istället :-)

/Gustaf

Skriv svar