tomgång focus 1,8 flexifuel

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
n-gatan
Veteran
Namn: Patrik Häggström
Kör: mondeo

tomgång focus 1,8 flexifuel

Inlägg av n-gatan »

Har iof sett nån annan trår med samma fråga men inget vettigt svar . tomgången pendlar väldigt mycket om man frikopplar och rullar . ibland så stannar bilen . kan hända någongång vid ett rödljus . det kommer i perioder . kan det vara en tillfällighet att det försvan när jag pytsade i tre dec tvåtaksolja visd en fulltank en gång ? tidigare har det bara hänt vid etanoldrift . men nu verkar det inte ha någon betydelse vilket bränsle som andvänds . jag har frågat på verkstan . men väldigt svävande svar . typ . är det värt att gräva i det där . en sa insputningsmunskyckerna . . ja det kan vara dom förståss . men på någe sätt tvivlar jag på det . bilen har gått 8000 mil , 4500 när jag köpte den , samma sak till och från hela tiden .
en annan "rolig" sak . när bränslevarningslampan tänds så börjar bilen tjuvstanna på tomgången , det slår alldrig fel . skit i tanken ?

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Kan förstå du får velande svar på detta då det riktigt är lite svår diagnoserat fenomen.
Men en klar kandidat är ändå den klassiska tomgångsmotorn som du med säkert hittat löpmeter av vid sökning på symtomen.
Så kan det löna sig att demontera denna för rengörning som lätt insmörjning.

Har det tagits ut eventuell felkod på bilen?
Att pytsa i oljor och är i regel rätt lönlöst som då mer riskerar skador på katalysatorn osv. Skulle heller inte misstänka spridarproblem som mer ger andra fenomen än du nämner.

Har ingen bra teori om detta tankvarningslampans beteende och borde inte ha inverkan på motorgången då det finns i alla fall runt 8-9 liter i tanken. Men låter väl inte helt otroligt.
Känner dock till fenomenet för bilar i allmänhet att få sådana symtom vid lite bränsle i tanken. Just av att bränslepumpen då suger i sig luft framför allt vid mycket broms och svängar.

n-gatan
Veteran

Inlägg av n-gatan »

Tomgångsmotorn . ja jag har läst om den på nätet . men inget om att det skulle vara ett problem på "nya" focus har jag däremot inte sett någonting om .
det ska vara den här med andra ord ?
http://www.autokatalogen.se/afw/ovik/vi ... dNo=371901

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Det sitter tomgångsmotor för Focus upp till i alla fall 2004 års modell och så som samma fenomen gäller densamma.

Bättre köpalternativ är med det http://www.ebay.de/sch/AutoErsatz-Repar ... ils&_rdc=1 där man hittar ny sådan för under 400:- inklusive frakt...

n-gatan
Veteran

Inlägg av n-gatan »

får ta och titta på det där =) tack för tippset =)

n-gatan
Veteran

Inlägg av n-gatan »

Ja jag testade att hälla i drygt en dec tvåtaksolja på full tank likt förbaskat jag . tillfällighet eller inte men den går mycket lugnare .
Sen en annan fråga . hur klåen är det tänkt att man skall kolla oljan på den här bilen . kollar jag på morgonen så är stickan i stort sett torr , udda för då har bilfan tagit en liter på 300 mil . kollar jag när den är varm så är det fullt . ett försök är väll det man har på sig ? inbillar mig att det följer med olja upp i röret när man drar upp stickan . så det blir missvisande andra försöket . idiotisk konstruktion .
Sen fråga tre , läste instruktionsboken ( kors i taket ) där står att motorvärmaren skall ej andvändas vid tempraturer över -10 .Varför då ??????????

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Låter märkligt och inte heller hört talas om detta med att pytsa i oljor i bränslesystemet, men visst verkar det fungera och håller i sig så får man väl tro på det då.

Känns lite lurigt med oljekontrollerna där på dom liknande modellerna jag skruvar lite på då och då inte brukar vara några problem att kolla oljenivåerna på.
Varken med kall som varm motor då väl denna med har en liten kula längst ut på oljestickan? Som brukar hålla mätskalan ren även vid efter följda mätningar.

n-gatan
Veteran

Inlägg av n-gatan »

Ja jag ser väl vad som händer med tomgången , kan ju vara en tillfällighet . nej någon kula kan jag inte påminna mig om att jag sett . däremort så är stickan vriden lägst ner om jag inte missminner mig totalt . ska kolla det =)
Ingen förklaring på varför man inte ska andvända motorvärmaren om det inte är minst tio grader kallt ? verkar lite udda tycker jag

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Sitter i alla fall en liten plastkula på dom första årsmodellerna av Focus som just ska hindra att oljan lägger sig i mätområdet.

Verkar lite ologiskt att råda ej användning av motorvärmare under just -10 grader och har heller inte hört något liknande.
Där det allmänt rekommenderas att använda motorvärmare från i alla fall 5 plusgrader och neråt. Men vet att en del bilars styrelektronik kan få lite spel av att tro att bilen är kall fast motorvärmaren delvist värmt upp motorn.

Själv brukar jag motor/kupévärmare redan runt 7-8 plus grader och neråt mest för att få varmt i bilen direkt.

n-gatan
Veteran

Inlägg av n-gatan »

Ja någon annan anledning än att styrsytemet kan få felsignaler kan det knappast vara . låter logiskt =)

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo just dessa fenomen har faktiskt rätt många med olika bilmärken erfarit och det är med rätt logiskt som sagt...

Men oftast är det under mycket kort sekvens under en uppstart detta brukar ske så innan motorelektroniken fattar verkliga läget...

n-gatan
Veteran

Inlägg av n-gatan »

Ja jag då aldrig läst det,i nån instruktionsbok tidigare i alla,fall,;)

Skriv svar