Ford Focus MK1 1999 som vägrar starta. Problemet löst

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Focus99
Nybörjare
Namn: Anders Ö
Kör: Ford Mondeo 2012
Volvo 945 1991
Pontiac Firebird 1974 (objekt/projekt)
Volvo PV 1947 (objekt/projekt)

Ford Focus MK1 1999 som vägrar starta. Problemet löst

Inlägg av Focus99 »

Ny medlem här, men ser ingen annan utväg än att vända mig till er som kan mer om Ford än jag.
Ska försöka göra en lång historia så kort det bara går....
Min mor äger en -99 Focus Trend 2.0 som precis passerat 10k mil. Borde väl nästan därmed klassas som "lågmilare" och borde vara värd att få igång.
Hon pratar om att skrota, men det motsätter jag mig å det grövsta!
Problemet började för ungefär ett halvår sedan då den vägrade starta ibland.
Om man väntade en stund så kunde den starta som om ingenting hänt.
Nu startar den kanske ett par gånger på typ 500 startförsök.
Anser mig rätt "normalhändig" och har börjat felsöka så gott jag kan på hennes parkering.
Misstänkte från början fel på startspärren/immobilizern men har provat båda nycklarna, och där är ingen skillnad.
Lampan som indikerar att bilen identifierar nyckeln blinkar som den ska.
Den tänder/startar på startgas, men startar inte.
Har kollat säkringar samt bytt relä till bränslepumpen.
Hör ingen bränslepump när jag vrider på tändningen och har därför lossat bränsleledningarna i motorrummet men där händer inget varken när man vrider på tändningen eller i startläget.
Ska inte pumpen dra igång när man vrider nyckeln i tändningsläget?
Med den "felsökning" jag utfört så långt så misstänker jag först och främst fel på bränslepumpen eller möjligtvis kamaxellägesgivare eller vevaxellägesgivare?
Vad händer om systemet inte får indikation från någon av dessa givare?
Startar inte bränslepumpen då??
Till saken hör att jag bor rätt långt ifrån där bilen bor....
Oerhört tacksam för tips!
Senast redigerad av 1 Focus99, redigerad totalt 0 gånger.

nyford
Veteran
Namn: Anders Koch
Kör: Ford Kuga E85

Re: Ford Focus MK1 1999 som vägrar starta

Inlägg av nyford »

Du berör själv ett möjligt fel (men jag vet inte säkert). Om vevaxelgivaren eller kamaxelgivaren inte fungerar så får ju styrdatorn inte någon signal att du försöker starta motorn. Motorn snurrar runt med hjälp av startmotorn, men styrdatorn som skall styra bränslet och tändgnistorna får ingen startsignal att börja jobba. Jag har varit med om detta. Dock ingen Ford.
Det finns många olika tekniker på sådana givare, så jag skall inte säga något generellt. Men vanligtvis är det en magnetspole och en sådan brukar ha ett Ohmvärde på 200 - 300 Ohm om den är hel.

axelvic
Veteran
Namn: Axel V
Kör: Granada m.fl.

Inlägg av axelvic »

Eftersom du säger att den tänder på startgas skulle jag rikta misstankarna mot bränsletillförseln, främst pumpen. Normalt sett ska den surra till några sekunder för att bygga upp tryck när du vrider på tändningen och sedan stanna.

Om det sedan är startspärren som gör att den inte går, en felaktig pump eller en bränsletryckgivare som inte är med är svårare att säga. Jag vet inte om startspärren stoppar bränslepump på den modellen.

Focus99
Nybörjare
Volvo 945 1991

Inlägg av Focus99 »

nyford skrev:
sön jan 09, 2022 9:39 am
Du berör själv ett möjligt fel (men jag vet inte säkert). Om vevaxelgivaren eller kamaxelgivaren inte fungerar så får ju styrdatorn inte någon signal att du försöker starta motorn. Motorn snurrar runt med hjälp av startmotorn, men styrdatorn som skall styra bränslet och tändgnistorna får ingen startsignal att börja jobba. Jag har varit med om detta. Dock ingen Ford.
Det finns många olika tekniker på sådana givare, så jag skall inte säga något generellt. Men vanligtvis är det en magnetspole och en sådan brukar ha ett Ohmvärde på 200 - 300 Ohm om den är hel.
Ok 👍
Tack för svar! Ska se om jag får möjlighet att mäta givarna.
Å andra sidan är givarna inga väldigt dyra prylar så man skulle kunna testa att byta för att utesluta.

Focus99
Nybörjare
Volvo 945 1991

Inlägg av Focus99 »

axelvic skrev:
sön jan 09, 2022 11:53 am
Eftersom du säger att den tänder på startgas skulle jag rikta misstankarna mot bränsletillförseln, främst pumpen. Normalt sett ska den surra till några sekunder för att bygga upp tryck när du vrider på tändningen och sedan stanna.

Om det sedan är startspärren som gör att den inte går, en felaktig pump eller en bränsletryckgivare som inte är med är svårare att säga. Jag vet inte om startspärren stoppar bränslepump på den modellen.
Tack för svar!
Jag har aldrig skruvat med bränslesystem på just en sådan här tidigare, men på tex min gamla Volvo 945:a så startar ju pumpen och kör upp tryck när man vrider på tändningen vilket inte denna gör, så jag känner att det borde vara där felet är.
Tyvärr är ju pumpen lite tråkig att byta då bränsletanken måste ner, alternativt såga hål i golvet 🙂

hjlysekil
Erfaren
Namn: Henrik J
Kör: Ford Smax -11
Ford Kuga -11

Inlägg av hjlysekil »

Det är ju lite meckigt, men om du är normalhändig så skulle du kunna skaffa grejor ock koppla på bränsle från en lös behållare och en pump direkt vid motorn.
Bara så man ser om den tänder bättre, det brukar ju inte behövas jättemycket bränsletryck sålänge det inte är commonrail diesel.
Om du vill vara lite mer säker innan du plockar ner tanken.

Focus99
Nybörjare
Volvo 945 1991

Inlägg av Focus99 »

hjlysekil skrev:
mån jan 10, 2022 7:02 am
Det är ju lite meckigt, men om du är normalhändig så skulle du kunna skaffa grejor ock koppla på bränsle från en lös behållare och en pump direkt vid motorn.
Bara så man ser om den tänder bättre, det brukar ju inte behövas jättemycket bränsletryck sålänge det inte är commonrail diesel.
Om du vill vara lite mer säker innan du plockar ner tanken.
Jo, det hade ju varit ett alternativ iofs.
Har redan beställt en pump. Får se om man orkar ta ner tanken eller om det blir en lucka i golvet.

nyford
Veteran
Namn: Anders Koch
Kör: Ford Kuga E85

Inlägg av nyford »

Jag har aldrig gjort någon lucka i golvet, men om jag skulle göra det så skulle jag gå till väga så här: Först skaffa en nibblingstång. Här är ett exempel. Det finns många andra också: https://duab.se/maskiner-verktyg/handve ... 44QAvD_BwE
Sedan måste man mäta upp var hålet skall bli. Därpå klippa upp hålet. Det är lite olika beroende på vilken tång man har, men dom flesta gör ett ca 5 mm spår. Försök kolla så det inte sitter några kablar eller annat fästat vid den aktuella plåtytan på undersidan. Försök peta dom åt sidan i så fall. Klipp sedan där du har mätt upp att hålet skall bli. Spara plåten, den skall bli locket sedan. Gör jobbet du har tänkt med tankarmaturen. Fixa fram en annan plåtbit som täcker hålet och lite till. Klipp ut en ram som är ca 50 mm större än den gamla plåtbiten i yttermåtten. Om den har böjningar eller "vågor" så försök forma ramen efter den gamla plåten. Har du svets så svetsar du fast ramen på den gamla plåten. Om jag själv skulle försöka svetsa i plåtarna med min gamla Biltema Humla så skulle jag bara bränna hål i plåten. Därför har jag en gasolbrännare med hårdlödutrustning. Med den skulle jag löda fast ramen runt plåtbiten. Om det är lack och underredsmassa m.m. så måste det tvättas och slipas bort och bli "metallrent". Annars fastnar inte lodet på plåtarna. Lacka och rostskydda kan man göra om efteråt.
Sedan kommer detta hur man fäster plåten. Det finns Blindnitmuttrar, Detta är ett exempel. Det finns flera: https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... ar-179003/
Och dom finns i ett stort sortiment med olika storlekar och material. Dom är samma idé som en popnit, men det blir en mutter i stället som sitter fastklämd. I vissa fall passar en kläminsats i vissa popnittänger. Annars får man köpa en ny. (En varning: Biltema säljer en sats med en tång och nitar i olika storlekar. Köp inte den. Blindnitarna är av aluminium och tången är bara gjord för aluminium. Det håller inte i ditt sammanhang. Välj stål) Märk upp var du skall borra hålen. Tänk på att om du t.ex väljer skruvar för M5 så borrar du ju i ramen med 5,1 eller något däråt. Men eftersom blindniten, som skall sitta i det gamla golvet är lite större så kräver den ett hål på kanske 7 - 8 mm diameter. Det framgår när du skaffar utrustningen. Om tanken ligger nära plåten så försök sticka under en lite tjockare plåtbit/plattjärn när du borrar så att du inte riskerar att borra hål i tanken. Sedan klämmer du dit alla nitmuttrarna enligt instruktionerna. Och du har i förväg gått till en däckfirma där du har "tiggt" till dig en gammal uttjänt innerslang. Av den klipper du till en gummipackning och lägger på plats under ramen så att du inte får golvdrag och vattenskador inne i bilen.
Beroende på hur stor plåtlocket blir (som ett A4-ark eller bara som ett vykort?) så skulle man kanske föreslå ca 50 mm mellan varje nit? Efteråt försöker du spraya Tectyl på muttrarna och skruvarna om det går? Det ger både rostskydd och gängsäkring. (Det finns lite trögare Tectyl som passar till det) Kommer du inte åt efter montaget, så kan du försöka att måla och kleta Tectylen med en diskhandske på handen och sedan skruva på locket innan det torkar.
Som sagt, jag har inte gjort så här i någon bil, men jag har jobbat en del med blindnitmuttrar.
Lite allmänt om blindnitmuttrar för den som inte har varit i närheten av dom. Dom finns som sagt i en uppsjö av olika storlekar och material. Finns t.o.m. dom som är täta i botten, om det behövs? Det vanliga är att man har en Popnittång med en annan insats. Har man inte rätt tång så finns det att köpa. Upp t.o.m. M6 orkar man klämma med vanlig handkraft. Större dimensioner kräver kraftigare tänger eller att man är "Starke Arvid". På fabriker och verkstäder finns det pneumatiska klämverktyg. Om man gör montagejobb lite utanför civilisationen så finns det faktiskt tillsatser att sätta på en borrmaskin. Dom kostar lite över en tusenlapp, men om man skall fästa många muttrar så kan det vara en investering. Om det är en batteriborrmaskin så krävs det att den är starkare än 20 Nm i vridmoment. Det finns många batterimaskiner som klarar det.
Med den här metoden jobbar du för det mesta inifrån bilen. Och du kan öppna senare om det skulle behövas.

Ett tillägg: Jag är övertygad om att det finns blindnitmuttrar med tumgängor om man skulle kräva sådana skruvar någonstans?
Senast redigerad av 3 nyford, redigerad totalt 0 gång.

Focus99
Nybörjare
Volvo 945 1991

Inlägg av Focus99 »

nyford skrev:
mån jan 10, 2022 9:49 pm
Jag har aldrig gjort någon lucka i golvet, men om jag skulle göra det så skulle jag gå till väga så här: Först skaffa en nibblingstång. Här är ett exempel. Det finns många andra också: https://duab.se/maskiner-verktyg/handve ... 44QAvD_BwE
Sedan måste man mäta upp var hålet skall bli. Därpå klippa upp hålet. Det är lite olika beroende på vilken tång man har, men dom flesta gör ett ca 5 mm spår. Försök kolla så det inte sitter några kablar eller annat fästat vid den aktuella plåtytan på undersidan. Försök peta dom åt sidan i så fall. Klipp sedan där du har mätt upp att hålet skall bli. Spara plåten, den skall bli locket sedan. Gör jobbet du har tänkt med tankarmaturen. Fixa fram en annan plåtbit som täcker hålet och lite till. Klipp ut en ram som är ca 50 mm större än den gamla plåtbiten i yttermåtten. Om den har böjningar eller "vågor" så försök forma ramen efter den gamla plåten. Har du svets så svetsar du fast ramen på den nya plåten. Om jag själv skulle försöka svetsa i plåtarna med min gamla Biltema Humla så skulle jag bara bränna hål i plåten. Därför har jag en gasolbrännare med hårdlödutrustning. Med den skulle jag löda fast ramen runt plåtbiten. Om det är lack och underredsmassa m.m. så måste det tvättas och slipas bort och bli "metallrent". Annars fastnar inte lodet på plåtarna. Lacka och rostskydda kan man göra om efteråt.
Sedan kommer detta hur man fäster plåten. Det finns Blindnitmuttrar, Detta är ett exempel. Det finns flera: https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... ar-179003/
Och dom finns i ett stort sortiment med olika storlekar och material. Dom är samma idé som en popnit, men det blir en mutter i stället som sitter fastklämd. I vissa fall passar en kläminsats i vissa popnittänger. Annars får man köpa en ny. (En varning: Biltema säljer en sats med en tång och nitar i olika storlekar. Köp inte den. Blindnitarna är av aluminium och tången är bara gjord för aluminium. Det håller inte i ditt sammanhang. Välj stål) Märk upp var du skall borra hålen. Tänk på att om du t.ex väljer skruvar för M5 så borrar du ju i ramen med 5,1 eller något däråt. Men eftersom blindniten är lite större så kräver den ett hål på kanske 7 - 8 mm. Det framgår när du skaffar utrustningen. Om tanken ligger nära plåten så försök sticka under en lite tjockare plåtbit/plattjärn när du borrar så att du inte riskerar att borra hål i tanken. Sedan klämmer du dit alla nitmuttrarna enligt instruktionerna. Och du har i förväg gått till en däckfirma där du har "tiggt" till dig en gammal uttjänt innerslang. Av den klipper du till en gummipackning och lägger på plats under ramen så att du inte får golvdrag och vattenskador inne i bilen.
Beroende på hur stor plåtlocket blir (som ett A4-ark eller bara som ett vykort?) så skulle man kanske föreslå ca 50 mm mellan varje nit? Efteråt försöker du spraya Tectyl på muttrarna och skruvarna om det går? Det ger både rostskydd och gängsäkring. (Det finns lite trögare Tectyl som passar till det) Kommer du inte åt efter montaget, så kan du försöka att måla och kleta Tectylen med en diskhandske på handen och sedan skruva på locket innan det torkar.
Som sagt, jag har inte gjort så här i någon bil, men jag har jobbat en del med blindnitmuttrar.
Lite allmänt om blindnitmuttrar för den som inte har varit i närheten av dom. Dom finns som sagt i en uppsjö av olika storlekar och material. Finns t.o.m. dom som är täta i botten, om det behövs? Det vanliga är att man har en Popnittång med en annan insats. Har man inte rätt tång så finns det att köpa. Upp t.o.m. M6 orkar man klämma med vanlig handkraft. Större dimensioner kräver kraftigare tänger eller att man är "Starke Arvid". På fabriker och verkstäder finns det pneumatiska klämverktyg. Om man gör montagejobb lite utanför civilisationen så finns det faktiskt tillsatser att sätta på en borrmaskin. Dom kostar lite över en tusenlapp, men om man skall fästa många muttrar så kan det vara en investering. Om det är en batteriborrmaskin så krävs det att den är starkare än 20 Nm i vridmoment. Det finns många batterimaskiner som klarar det.
Med den här metoden jobbar du för det mesta inifrån bilen. Och du kan öppna senare om det skulle behövas.

Ett tillägg: Jag är övertygad om att det finns blindnitmuttrar med tumgängor om man skulle kräva sådana skruvar någonstans?
Tack för bra och detaljerad beskrivning! 👍
Jo, har jobbat både som bilskadereparatör och billackerare, så den biten har jag lite koll på.
Pysslar idag med industrilackering.
Är dock inte lika hemma på det där med "motorstyrningen", vad som kan orsaka att bränslepumpen inte startar. Om det kan vara någon av tidigare nämnda givare eller om det är själva pumpen.
Har beställt både givare och pump. Återkommer med en uppdatering då det är bytt 🙂

Focus99
Nybörjare
Volvo 945 1991

Inlägg av Focus99 »

Hallå!
Nu kommer en liten uppdatering.....
Bytte bränslepumpenpumpen igår och bilen går som en klocka 🙂👍
Tog ner tanken då det inte var så besvärligt som jag trodde det skulle vara.
Såg ut att gå gått hett till nere i tanken då kontaktstycket och kablarna till pumpen delvis smält.
Börjar då fundera på vad säkringen fyller för funktion egentligen 🤔
Tackar för tidigare kommentarer med tips och råd!

axelvic
Veteran
Namn: Axel V
Kör: Granada m.fl.

Re: Ford Focus MK1 1999 som vägrar starta. Problemet löst

Inlägg av axelvic »

Vad bra att det löste sig!

Focus99
Nybörjare
Volvo 945 1991

Inlägg av Focus99 »

IMG_20220123_134435530.jpg

Focus99
Nybörjare
Volvo 945 1991

Inlägg av Focus99 »

axelvic skrev:
sön jan 23, 2022 8:10 am
Vad bra att det löste sig!
Japp, riktigt kul 🙂👍

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Namn: Peter Olesen
Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
Medlemsnummer: 188

Inlägg av Nemesis_se »

Säkringen löser ut när det går för mycket ström, vilket det gör vid kortslutning.
Smälta kontakter som du har beror vanligt vis på glappkontakt eller liknande. Då får man gnistbildning och det blir väldigt varmt just där utan att strömmen är högre än vad pumpen drar normalt.
Över 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs

Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)

Focus99
Nybörjare
Volvo 945 1991

Inlägg av Focus99 »

Nemesis_se skrev:
mån jan 24, 2022 3:22 pm
Säkringen löser ut när det går för mycket ström, vilket det gör vid kortslutning.
Smälta kontakter som du har beror vanligt vis på glappkontakt eller liknande. Då får man gnistbildning och det blir väldigt varmt just där utan att strömmen är högre än vad pumpen drar normalt.
Det du beskriver låter ju mycket rimligt 👍

Skriv svar