Ojämn gång, motorlampa lyser, lyckas ej läsa ut felkod

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
dbgt
Nybörjare
Namn: Andreas Svensson

Ojämn gång, motorlampa lyser, lyckas ej läsa ut felkod

Inlägg av dbgt »

Hej,

har en Focus 2004 1.6 (ca 12400 mil) som började gå ojämnt när jag körde på motorvägen. Motorn svarade inte så bra på acceleration och började skaka, kort därefter började motorlampan blinka och sedan lysa fast.

Har försökt läsa ut felkoder men inte lyckats, OBD-uttaget ger ström men lyckas inte kommunicera med ECU:n utan får "linking error".

Har kollat följande rörande OBD:

* Jord på stift 4 och 5
* Spänning på stift 16 (strax under 12V då batteriet nog börjar tappa laddningen)
* De andra stiften ger spänning och de som ger varierande spänning verkar göra det inom ett rimligt intervall
* Kollat säkringen för datalänksuttaget
* Kopplat ur sensorn till gasspjällhuset utifall att den kortslöt kommunikationen, är lite osäker på vart de andra sensorerna sitter trots en kik i min Haynes manual samt sökningar på nätet
* Kopplade ur ODB-uttaget från panelen för kunna ansluta det bättre med felkodsläsaren
* Testat både Biltemas felkodsläsare samt en ELM 327 Bluetooth läsare (länkar nedan)

https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000040054
https://www.teknikproffset.se/bil/diagn ... uetooth-15

Har kollat följande rörande motorn:

* Tändkablarna ser hela ut och sitter fast
* Ingen olja, smuts eller liknande som runnit ned till tändstiften
* Inget synligt läckage av olja runt ventilkåpan
* Kontakten till tändspolen ser hel ut

Har EJ kollat tändstiften eller tändspolen närmare hittills.

Har ni några förslag på vad jag kan göra för att få ut felkoderna? Det skulle underlätta felsökningen, annars blir det nog skroten tyvärr.

Arlof
Veteran
Namn: Olof M
Kör: Ford Fiesta 1.6 TDCI -12
Ford Focus 1.8 Flexifuel -06

Re: Ojämn gång, motorlampa lyser, lyckas ej läsa ut felkod

Inlägg av Arlof »

Hej! Tändspolen eller tändstiften är nog det jag hade kollat först av allt. Dessa är förbrukningsvaror så de ger upp om man inte bytt vid service etc.

dbgt
Nybörjare
Namn: Andreas Svensson

Re: Ojämn gång, motorlampa lyser, lyckas ej läsa ut felkod

Inlägg av dbgt »

Arlof skrev:
mån jan 16, 2023 8:55 am
Hej! Tändspolen eller tändstiften är nog det jag hade kollat först av allt. Dessa är förbrukningsvaror så de ger upp om man inte bytt vid service etc.
Hej! Ledsen för sent svar, har inte orkat felsöka tidigare pga vädret. Kom fram till att cylinder 4 inte tänder genom att rycka en tändkabel i taget. Bytte tändstift och det för den cylindern var svart/sotig kring elektroden till skillnad från övriga men tyvärr hjälpte det inte att byta tändstiften. Motorn tänder fortfarande inte på cylinder 4 så nästa steg blir att byta tändspole och eventuellt kablar för säkerhets skull.

Skriv svar