Ford Focus flexifuel 2007

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Skaneowich
Nybörjare
Namn: Carl-Filip Nilsson
Kör: Ford Focus flexifuel 2007
Medlemsnummer: 11

Ford Focus flexifuel 2007

Inlägg av Skaneowich »

Hej. Köpte en Ford Focus flexifuel 07a igår (billigt) och när man gasar mer än halvgas så börjar bilen bluddra och tappa kraft.

Körde på en 80 väg och skulle växla från 4an till 5an och den slutar mer eller mindre att svara på gasen och börjar rycka och tappa kraft. Är oerhört tacksam för alla svar!

Någon som varit med om detta innan och vet vad de kan vara?

Skaneowich
Nybörjare
Namn: Carl-Filip Nilsson
Kör: Ford Focus flexifuel 2007
Medlemsnummer: 11

Re: Ford Focus flexifuel 2007

Inlägg av Skaneowich »

Ska tillägga att jag är sjukskriven med rätt snäv ekonomi. Så att lämna på verkstad är inte första prio just nu..

nyford
Veteran
Namn: Anders Koch
Kör: Ford Kuga E85

Inlägg av nyford »

Vilket bränsle kör du på? Har du bytt bränsle? Har du låtit bilen adaptera riktigt?

Om man byter bränsle från bf 95 till E85 eller tvärtom måste bilen få adaptera med det nya bränslet. Det går till så att man tankar det valda bränslet. Sedan skall man köra bilen ca 2 mil eller kanske en kvart eller 20 minuter i vanlig lugn landsvägsfart, Kanske 70 km/tim. Man behöver inte köra någon "racertävling!".
Det är viktigt att man inte stänger av motorn under den här adapteringen. Då börjar motorn om från 0 igen. Har man då inte kört den nödvändiga tiden, man kanske har kort väg till jobbet eller liknande. Då blir adapteringen aldrig färdig och man blir inte nöjd med resultatet för att bilen inte motsvarar förväntningarna.
Adapteringen är viktig. Den måste göras för att motorns styrsystem måste få ställa in sig på det nya bränslet. Och detta gäller oavsett om man byter från bf 95 till E85 eller tvärtom. Många kanske blandtankar. Det går att göra så och vissa måttliga marginaler klarar styrsystemet direkt. Det finns visserligen en gräns för marginalerna och det skulle säkert gå att prova sig fram. Men det är lättare att adaptera rätt i stället. Har man gjort det rätt så behöver man aldrig tänka på det något mera så länge man kör på samma bränsle.

Fordnörd
Erfaren
Namn: Raul P
Kör: Ford Focus 1.8 Flexifuel 2007

Inlägg av Fordnörd »

Jag hade liknande symptom när man tryckte plattan i botten. Jag gjorde rent spjällhuset (sitter direkt efter luftfiltret) och det blev avsevärt bättre om inte helt perfekt. Gjorde bara rent på plats med en trasa och diskmedel men ska plocka bort det helt och göra rent det mer noggrant.
Har samma bil som du.

Arlof
Veteran
Namn: Olof M
Kör: Ford Fiesta 1.6 TDCI -12
Ford Focus 1.8 Flexifuel -06

Inlägg av Arlof »

Min gjorde likadant (har en 2006), i mitt fall var det tändstiften som var boven. Gjorde även rent spjällhuset men det var knappt lönt kände jag.

Skriv svar