C-max -06 som ibland är svårstartad, går fett och går ojämt

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Användarvisningsbild
kenneth.carlsson1
Nybörjare
Namn: Kenneth Carlsson
Kör: Ford C-max -06
Volvo V70 -06

C-max -06 som ibland är svårstartad, går fett och går ojämt

Inlägg av kenneth.carlsson1 »

Har haft felkod P2008 länge (i 4 år), oftast med motorlampa men inte alltid. Bilen har dock gått som vanligt, men med något svag tomgång. Detta skulle enligt nätet indikera på en felaktig styrenhet för undertrycket/sekundärluftsinsugssystem.

På Söndagen gick bilen som vanligt. På Måndagen startade inte bilen på morgonen. Efter laddning startade den ganska enkelt om jag höll gasen i botten. Sedan kördes den och startades flera gånger den dagen utan problem.
På Tisdagen startade den på nytt inte, och nu fick jag inte igång den alls. Trots laddning och motorvärmare så ville den inte. På Onsdagen dag fick jag igång den igen, men den rykte sot som lade sig på backen, hade en något ojämn gång som ibland var fruktansvärt ojämn och den ville lägga av. På Torsdagen lyckades jag också kämpa igång den och körde nu in den i varmgaraget (den står annars alltid utomhus). Nu fanns också felkoden P1131.

På Fredagen byttes reglerventilen. Efter det startade den direkt, hade en jämn tomgång (tyckte jag) i 1 minut – sedan blev det den otroligt bluddriga tomgången igen så den nästan lade av (och då svarade den inte på gas så bra) som sedan kunde övergå i OK gång och då svarade den normalt på gasen. Även nu var golvet svart av sot efteråt (fuktig sot). Bytte tändstift, som var sotiga. Bilen har en tydlig bensinlukt, och ibland kan man känna en doft som kanske knallpulver...
Kopplade ur övre lambdan, utan tydlig skillnad.

Då körde jag den till verkstad, som bytt kylvätsketemperaturgivare, rengjord spjällhus, letat tjuvluft, kollat kompressionen. Men även de gav upp (en enklare verkstad utan så mycket datorer).

Bytt:
Tändstift, reglerventil och kylvätsketemperaturgivare.
OK:
Luftfilter, gasspjäll (rengjort), kompression, tjuvluft (inte 100% testat, men 95%)

Olja bytt. Kylarvätska fräsch. Kör kanske 2 av 3 tankar på E85 och den sista på B95.

Nu körde jag ForScan. Inga felkoder vid vanlig avläsning (och det finns ju ingen motorlampa). Inget fel på självtest av PCM med tändningen av. Men ett gäng med motorn igång.
Frågan är vad som orsakar symptomen samt dessa felkoder och vad de har gemensamt... P1116, P1131, P1138 och P1408. (P2008 har ju inte återuppstått efter bytet av styrenhet för undertrycket.)

Var ska jag söka felet härnäst ? Spridare är inte kontrollerat, kan man koppla ur dem med kontakterna på ovansidan och dra någon slutsats av det ?
Jag verkar ju ha en fet bränsleblandning. Kan något ha tagit stryk av ifall ventilen nu var defekt och bilen körts så i kanske 2000 mil ?

Detta är filmat efter verkstadsbesöket, och jag fick inte igång den alls där och inte 2 dagar efter heller - men här fick jag plötsligt igång den.

Jag har lagt upp en video, där ni kan se hur den går. Detta är filmat efter verkstadsbesöket, och jag fick inte igång den alls där och inte 2 dagar efter heller - men här fick jag plötsligt igång den.
https://www.youtube.com/watch?v=zAhQVUtGGI4

Jag har även bilder från LiveData på ForScan - men då jag inte är så bra på felsökning vet jag inte vad jag tittar på... Kan man på dessa värden se om Lambda och/eller EGR-ventil verkar OK ? Ska jag köra andra saker ? (Försöker bifoga dem.)
Bilagor
Förhöjd tomgång
Förhöjd tomgång
Nystartad, på tomgång
Nystartad, på tomgång

Tags:

Användarvisningsbild
kenneth.carlsson1
Nybörjare
Namn: Kenneth Carlsson
Kör: Ford C-max -06
Volvo V70 -06