Steg 1 optimering eller inte? Focus st225

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
alexk
Erfaren
Namn: alexander, k
Kör: ford focus ST 2008
Volvo 740 turbo 1990

Steg 1 optimering eller inte? Focus st225

Inlägg av alexk »

Tjenare, har ägt en st225 2008 i 1.5 år nu, nöjd i övrigt.
Har monterat catback och forge dumpventil i turbon och en airtec kopia Intercooler men skulle vilja ha bilen mer "på" Fullt laddtryck kommer ju inte förns 4000 varv
Give or take (original Map)

Har sneglat på ett bsr steg 1 med lite lägre vrid, 393nm, det jag funderar på om koppling pallar med, och blocket. Jag vill inte vara rädd för "cracked liner" bilen slog nyligen över till 13 tusen mil, borde jag kunna köra med detta utan osäker hållbarhet?

cox
Veteran
Namn: Micke w
Kör: Mondeo mk5

Re: Steg 1 optimering eller inte? Focus st225

Inlägg av cox »

Går ej att svara på, beror ju på hur du kör. Jag kan knäcka din motor på en pisskvart om jag tar en sväng på en bana. Så rannsaka dig själv, kör man normalt så håller grejorna.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Namn: David W
Kör: Focus RS Edition -18
Kuga Active PHEV -25
Medlemsnummer: 17

Inlägg av davve d »

alexk skrev:
ons jan 19, 2022 11:52 am
Tjenare, har ägt en st225 2008 i 1.5 år nu, nöjd i övrigt.
Har monterat catback och forge dumpventil i turbon och en airtec kopia Intercooler men skulle vilja ha bilen mer "på" Fullt laddtryck kommer ju inte förns 4000 varv
Give or take (original Map)

Har sneglat på ett bsr steg 1 med lite lägre vrid, 393nm, det jag funderar på om koppling pallar med, och blocket. Jag vill inte vara rädd för "cracked liner" bilen slog nyligen över till 13 tusen mil, borde jag kunna köra med detta utan osäker hållbarhet?
Klart du ska ;) Flera på våra bankörningar som kör med högre vrid utan bekymmer.
FORD CLUB SWEDEN - MHRF-Fordonsinspektör

En unik entusiastförsäkring för medlemmar i FCS, kolla pris och villkor på : https://mhrf.se/mhrf-forsakring/

Ford Focus RS Edition 2018

alexk
Erfaren
Namn: alexander, k
Kör: ford focus ST 2008
Volvo 740 turbo 1990

Inlägg av alexk »

Okej jag kör ganska lungt i övrigt, under nöjesåkning kan det bli lite gas. Någon som har bra erfarenhet av någon annan vettig optimering?

sebulba
Erfaren
Namn: daniel nilsson
Kör: 2026 - Ford Focus ST225 2006 - kör nu.

Ford Fiesta ST -08 - såld.
Renault Megane Coupe -97 -skrot.
Ford Fiesta 5d -08 - såld.
Renault Megane RS250 -16 - såld.
Medlemsnummer: 235

Inlägg av sebulba »

alexk skrev:
fre jan 21, 2022 9:28 pm
Okej jag kör ganska lungt i övrigt, under nöjesåkning kan det bli lite gas. Någon som har bra erfarenhet av någon annan vettig optimering?
Halloj

Har precis skaffat en ST225 så väcker en gammal tråd. Finns risk att jag gör det med fler trådar. Är nyfiken på vad folk har gjort och hur det gått efter.

Så, så här några år efter. Har du kvar bilen och isf hur gick det med trimningen?

Håller med om att turbon kommer igång lite sent. Dock drar den ändå ganska bra innan 4k varv ändå tycker jag. Innan 4k känns den starkar än andra sportiga bilar jag kört med fler hästar.

Mvh

Skriv svar