[ Ford Focus Mk2 1.8l Flexifuel ] Byte av startmotor, erfarenhet efterfrågas!

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Användarvisningsbild
Gew
Nybörjare
Namn: Carlos Sanchez
Kör: Ingen just nu

[ Ford Focus Mk2 1.8l Flexifuel ] Byte av startmotor, erfarenhet efterfrågas!

Inlägg av Gew »

Hej vänner!

Startmotorn har gett upp på min Focus. Eller, magnet-solenoiden är uttjänt, den är opålitlig och funkar fyra av fem gånger. Så varje stopp blir lite som en rysk roulette, stannar jag på fel "kugg" så måste jag knuffa igång fanskapet. Suck. Aja, har köpt en ny startmotor så nu återstår bara monteringen, och det är här jag hemskt gärna tar emot hjälp av någon erfaren själ.

Det är ju sen gammalt att Ford Focus som säljs i USA är en helt annan bil än den som saluförs här i Sverige, så alla YouTube-videos som visar bytet av sagda startmotor känns ohjälpsamma, då jag inte ens tror att den etanol-vänliga motorn finns i amerikanarnas Focus. Så, därav känns det det bäst att rådfråga i detta svenska forum.

Någon hemmapulare här som bytt startmotor i en Flexifuel-Focus, och kan ge mig en snabb hint om hur meckigt det är? Räcker det att lossa luftbox osv och komma åt ovanifrån, eller är det till att palla upp framvagnen och jobba ut den underifrån? Vilka problem kan man tänkas stöta på längst vägen? All faktisk erfarenhet är av intresse.

Tags:

Användarvisningsbild
Gew
Nybörjare
Namn: Carlos Sanchez
Kör: Ingen just nu

Re: [ Ford Focus Mk2 1.8l Flexifuel ] Byte av startmotor, erfarenhet efterfrågas!

Inlägg av Gew »

Okej, jag lät det helt enkelt bära eller brista; på vinst och förlust.

Så här med facit i hand kan jag konstatera att processen inte direkt var rocket science (ut med det gamla, in med den nya), dock var det trånga arbetsutrymmet en lätt möda. Notera, lätt möta. Med det sagt, fullt görbar.

Så, om nån annan därute hamnar i min sits och trillar över den här tråden så kan jag lika väl dela erfarenheten. Först och främst, Youtube-videos som visar principen för att byta på (Amerikanska) Focusar påtalar att man får kapitulera inför det faktum att åtkomst uppifrån är omöjlig, om än du plockar bort luftbox.

Visst, tar du loss hela insugsgrenen så lär det funka, men det känns som att gå runt ån för att hämta vatten om man jämför med att bara hissa upp och lägga framvagnen på pallbockar. Vidare, Youtube-tutorials förkunnade att för att lyckas få ut den gamla startmotorn så behöver man skruva bort oljefiltret, då det tydligen sitter i vägen. Jag hade bara en sådan kedje-variant för oljefilter-utskruvare, och givetvis klämde den ihop oljefiltret en aning när jag drog.

Normalt slänger man ju oljefiltret efteråt så detta är inte ett problem, men nu ville jag gärna kunna återapplicera samma filter så detta störde mig. Jag bestämde mig därför för att avbryta och se om det kanske kunde gå att lirka ut startmotorn ändå. Snabbspolning framåt nu.

(Batteriet kopplades givetvis bort. Jätteviktigt under jobb med startmotor.)

Efter att ha trilskats med bultar och muttrar (muttrarna som håller i ledare samt stöd får man jobba i blindo, dock fullt görbart med ett litet 1/4" spärrskaft och 10 [samt 13] mm långhylsor) så startmotorn äntligen var loss så visade det sig att det var fullt möjligt att skaka ut den vid sidan av oljefiltret. Jag hade alltså inte behövt "knövla ihop" mitt oljefilter med kedjegrejen. Suck. Aja.

Så, i alla fall..

Ut med den uttjänta startmotorn. In med den bättre begagnade från Bildelsbasen. Återmontering baklänges. Bam, all done. Bilen startade med ett ryck när jag vred på nyckeln. Skillnad som natt och dag. Det kan tilläggas att en normalt funtad person hade genast dömt ut ett "tilltryckt" oljefilter, sett till risken att kanaler är igentäppta invärtes. Jag är inte en normalt funtad person. Jag lät motorn bli varm på tomgång och oljetrycket stiga. Lekte sedan lite med gasen. Inga varningslampor om olja/oljetryck. Jag vill därför tro och hoppas att oljefiltret ännu är användbart, trots att det blev lite ihopknövlat bara för att jag TRODDE att det var tvungen att tas ut för att få ut startmotorn. Så. All good now. En framgångssaga blev detta! 🏁

Skriv svar