köpråd kuga 17-19
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Re: köpråd kuga 17-19
höga bilar är ett måste på vintern
men en fördel att kunna köra bil med, i helgen satt jag fast med min Mondeo. Inte konstigt låg fwd å taskiga däck,, men en kollega lyckades köra fast jobbets awd Skoda Yeti,, frågade hur han lyckades,, för sååå mkt snö var det ju ej 
Tags:
-
mange39
- Veteran
- Namn: magnus unger
- Kör: focus stline 19
puma st-line x 21 - Ort: enköping
- Medlemsnummer: 549
ok tackar ja kugan har ju ganska hög markfrigång så borde ju ta sig fram bra ändå här där vi bor blir det ju inga mängder snö men
yrar och driver mkt på våra vägar ( bor ute på landet ) men får säga awd,n var mkt följsam att köra
yrar och driver mkt på våra vägar ( bor ute på landet ) men får säga awd,n var mkt följsam att köra
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Jag är uppvuxen i Sigtuna och får nog säga att man kanske inte behöver ta sig så långt ut "på landet" i de trakterna heller för att awd ska vara en bra grej. Det räcker att fastna en gång för att man ska ångra sig :-)
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- granadadr
- Legend
HÅLLER MED DIG. Att man bor i södra Sverige betyder ej att man aldrig får snö eller sitter fast, kan dreva något jävulst i både Skåne å på andra ställen. Så om man är beroende av bilen så hade jag valt en awd med hög markfrigångtherealpinto skrev: ↑ons dec 14, 2022 6:19 amJag är uppvuxen i Sigtuna och får nog säga att man kanske inte behöver ta sig så långt ut "på landet" i de trakterna heller för att awd ska vara en bra grej. Det räcker att fastna en gång för att man ska ångra sig :-)
-
mange39
- Veteran
tjo
jag velar än hur mkt skiljer sig motorerna 150 vs 180 hk bensinaren ?
bensinförbrukning?
hur mkt dyrare är awd,n i service kostnad ?
stmmer det när man kollar på 19 och uppåt e85 versionen att man kan blanda hursomhelst på e85 och bensin ?
ska bli ett köp nu i början av februari har ledsnat på skrapa framruta och åka kall bil (diesel korta sträckor )
jag velar än hur mkt skiljer sig motorerna 150 vs 180 hk bensinaren ?
bensinförbrukning?
hur mkt dyrare är awd,n i service kostnad ?
stmmer det när man kollar på 19 och uppåt e85 versionen att man kan blanda hursomhelst på e85 och bensin ?
ska bli ett köp nu i början av februari har ledsnat på skrapa framruta och åka kall bil (diesel korta sträckor )
- therealpinto
- Legend
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Kontakt:
Är det EcoBoost (dvs 1.5T) så är det såvitt jag vet bara mappning som skiljer, hårdvaran är samma. För att få en bild av soppaförbrukning skulle jag kolla på Spritmonitor.de - men jag tror skillnaden är minimal.
Servicekostnad - vet ej, den varierar också från ort till ort. Fyrhjulsdriften i sig är ju i praktiken "underhållsfri".
Alla moderna E85-bilar är flexifuel, dvs man kan köra på alla mixar mellan typ E5 och E95.
Gustaf
Servicekostnad - vet ej, den varierar också från ort till ort. Fyrhjulsdriften i sig är ju i praktiken "underhållsfri".
Alla moderna E85-bilar är flexifuel, dvs man kan köra på alla mixar mellan typ E5 och E95.
Gustaf
-
nyford
- Veteran
- Namn: Anders Koch
- Kör: Ford Kuga E85
Delsvar: Det är en FlexiFuelVehicle. Det betyder (skall betyda) att du kan köra på enbart bensin eller enbart E85, eller en valfri blandning däremellan.
Men det finns en liten "fallgrop". Du måste låta motorn Adaptera om du byter bränsle med lite större procenthalt åt ena eller andra hållet. 5 - 10% eller så gör inget, men lite större blandningar skall adapteras. Det går till så att när man har tankat den önskade "rena" eller blandade mixen, så skall man köra ca 2 mil i lugn landsvägsfart eller kanske en kvart i samma fart. Detta för att motorns styrsystem skall veta hur bränslets sammansättning och förbränningsluftsystem skall fungera till Lambda 1 i alla situationer. När du kör det här får du naturligtvis stanna i korsningar och annat, men du får inte stänga av motorn. Om du gör det börjar motorn om adapteringen igen från noll. Antag att du då har kort körväg till jobbet eller något annat. Då kommer adaptionen aldrig att bli klar och du kommer att bli mycket missnöjd med bilen som inte motsvarar dina förväntningar. Och viktigt att veta, adapteringen gäller bränslebyten åt båda hållen. Från bensin till E85 eller tvärtom, från E85 till bensin.
Har du lyckats med adapteringen, som ju inte är något som helst svår eller krånglig om bilen är frisk (begagnade bilar kan ju vara trasiga, undersök ordentligt hur bilen går) så behöver man aldrig mera tänka på adaptering så länge man kör på samma blandning eller ren E85, eller ren bensin. Men vi förutsätter att ditt köpeobjekt är en bil med friska spridare*, fräscha tändstift och tändspolar, rena luft och bränslefilter m.m.
*Vissa Volvomodeller hade en äldre Ford FFV-motor. Där gällde utsläppsgarantin i 5 år och många spridare byttes på den garantin. Jag vet inte hur det fungerade för Ford själva i detta fallet, men utsläppsgarantin torde ju ha varit densamma.
Men det finns en liten "fallgrop". Du måste låta motorn Adaptera om du byter bränsle med lite större procenthalt åt ena eller andra hållet. 5 - 10% eller så gör inget, men lite större blandningar skall adapteras. Det går till så att när man har tankat den önskade "rena" eller blandade mixen, så skall man köra ca 2 mil i lugn landsvägsfart eller kanske en kvart i samma fart. Detta för att motorns styrsystem skall veta hur bränslets sammansättning och förbränningsluftsystem skall fungera till Lambda 1 i alla situationer. När du kör det här får du naturligtvis stanna i korsningar och annat, men du får inte stänga av motorn. Om du gör det börjar motorn om adapteringen igen från noll. Antag att du då har kort körväg till jobbet eller något annat. Då kommer adaptionen aldrig att bli klar och du kommer att bli mycket missnöjd med bilen som inte motsvarar dina förväntningar. Och viktigt att veta, adapteringen gäller bränslebyten åt båda hållen. Från bensin till E85 eller tvärtom, från E85 till bensin.
Har du lyckats med adapteringen, som ju inte är något som helst svår eller krånglig om bilen är frisk (begagnade bilar kan ju vara trasiga, undersök ordentligt hur bilen går) så behöver man aldrig mera tänka på adaptering så länge man kör på samma blandning eller ren E85, eller ren bensin. Men vi förutsätter att ditt köpeobjekt är en bil med friska spridare*, fräscha tändstift och tändspolar, rena luft och bränslefilter m.m.
*Vissa Volvomodeller hade en äldre Ford FFV-motor. Där gällde utsläppsgarantin i 5 år och många spridare byttes på den garantin. Jag vet inte hur det fungerade för Ford själva i detta fallet, men utsläppsgarantin torde ju ha varit densamma.
- MalZon
- Legend
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Hade vart intressant och veta förbrukningen på en EcoBoost när man drar husvagn tex. Hur stor skillnad det är mellan bensin och diesel idag.
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
- therealpinto
- Legend
- Kontakt:
Krävs verkligen den adapteringen idag?
Jag vet ju inte hur Ford gjort flexifuel-lösningen på de nya bilarna, men "alla" andra kör ju en etanolsensor som mäter etanolhalten i bränslet. Den gamla adapteringen krävdes på de tidiga bilarna utan sensor, som bara reglerade mot lambda.
Det skulle vara kul att veta :-)
Jag vet ju inte hur Ford gjort flexifuel-lösningen på de nya bilarna, men "alla" andra kör ju en etanolsensor som mäter etanolhalten i bränslet. Den gamla adapteringen krävdes på de tidiga bilarna utan sensor, som bara reglerade mot lambda.
Det skulle vara kul att veta :-)
-
nyford
- Veteran
- Namn: Anders Koch
- Kör: Ford Kuga E85
Det är tydligen olika om detta med vilken teknik som gäller. Jag har kollat i 4 olika instruktionsböcker som jag har råkat ha tillgång till. Volvo V70 2.0 F. Dom övriga Volvomodellerna med 1,8 F-motorn. (Ford-motorer, samma motorblock men olika cylinderborrning) Renault Megane (hette Eco 2 eller något liknande?) Samt min nuvarande Kuga Ecoboost E85 -20. Till den säger dock boken att det räcker med minst 8 km körväg för adapteringen. Ford kallar det Bränsleanpassning. Jag kan tillägga att dom här uppgifterna till Kugan fick jag på två lösblad som jag senare har limmat in i instruktionsboken, så jag har uppslaget framför mig. Från Volvocars fick jag ett utdrag ur VIDA för flera år sedan. Där framgick att (i Volvos fall) fanns ingen mätare för etanolhalten utan där använde man signalerna från Lambdasonderna. Och vad jag har läst mig till, så var det samma teknik i Volvos egen 5-cylindriga 2.5 Fx-motor. (Jag hade "bara" en 4-cylindrig 2.0 F-motor i en V70 -08).
Nu kanske någon som godtar detta med att låta Lambdasonderna ge mätresultat, undrar hur man skulle kunna mäta etanolhalten på en vätska innan den har förbrännts? Etanol är svagt elektriskt ledande. Har man en bestämd elektrisk signal kan man använda den till mycket inom Styr och Reglertekniken. Detta är orsaken till att åtminstone Volvo mätte tankvolymen i sina FFV-modeller, med växelspänning. 170 Hz. Dom andra fabrikaten vet jag inte, men om någon har en fungerande teknik tar dom andra gärna efter. Och eftersom Volvo började med en färdig Fordmotor till E85, så var det nog Ford som bjöd på detta?
Nu kanske någon som godtar detta med att låta Lambdasonderna ge mätresultat, undrar hur man skulle kunna mäta etanolhalten på en vätska innan den har förbrännts? Etanol är svagt elektriskt ledande. Har man en bestämd elektrisk signal kan man använda den till mycket inom Styr och Reglertekniken. Detta är orsaken till att åtminstone Volvo mätte tankvolymen i sina FFV-modeller, med växelspänning. 170 Hz. Dom andra fabrikaten vet jag inte, men om någon har en fungerande teknik tar dom andra gärna efter. Och eftersom Volvo började med en färdig Fordmotor till E85, så var det nog Ford som bjöd på detta?
- granadadr
- Legend
stooooor,, min Mondeo mk4 2,2 diesel med 450 nm drar ca 1liter mil med Kabe 590 bak, min scorpio 2,0 drog ca 1,2 liter mil med en tom biltrailer bak, och när jag lastat scorpion på den och drog med Mondeon så drog den ca 0,9liter milen
- Bilagor
-
- MalZon
- Legend
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Misstänker att Bensin inte är ifatt när det gäller förbrukningen i att dra tungt. Missat helt att EcoBoost Kugan fick dra 2000kg bara, så därför jag reagerade. Är väl fortfarande Diesel som gäller när man ska dra.
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
-
mange39
- Veteran
ok det är som jag mistänkte då att man behöver adaptera som på volvonyford skrev: ↑ons jan 25, 2023 7:02 amDelsvar: Det är en FlexiFuelVehicle. Det betyder (skall betyda) att du kan köra på enbart bensin eller enbart E85, eller en valfri blandning däremellan.
faktiskt konstigt att ingen kopierat saab på den punkten som hadde en form av e85 halt mätare
men ok då vet jag gäller hålla sig till samma blandning då sålänge man inte åker långresor jag åker max 6 km till jobbet enkel resa
-
mange39
- Veteran
tack har inte fått tag på nån 180 hk att provköra än . om kring min ort med specen som jag vill hatherealpinto skrev: ↑ons jan 25, 2023 6:34 amÄr det EcoBoost (dvs 1.5T) så är det såvitt jag vet bara mappning som skiljer, hårdvaran är samma. För att få en bild av soppaförbrukning skulle jag kolla på Spritmonitor.de - men jag tror skillnaden är minimal.
Gustaf
ok antar att awd systemet ska ha service ändå nu är jag inte insatt i fords men trordes väl va likt volvos ?
-
mange39
- Veteran
en fråga till 2.0 240 hk motorn hur är den ? hittat en sån awd tillsalu dock lite långt för bara provköra