Ojämn ljusbild. Ford Focus II 07.a

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Mike N

Ojämn ljusbild. Ford Focus II 07.a

Inlägg av Mike N »

Har sista tiden börjat irritera mig på att det finns ett mörkt( läs dåligt belyst) område mellan hel och halvljusbilden från vänster strålkastare på min Focus II.a. Det mörka området går från centrum av ljusbilden ut till vänster klockan 8-9. Någon som samma problem eller har jag en defekt strålkastare?
Har provat att byta lampor men problemet kvarstår. Det syns inte så mycket om man lyser mot en vägg men vid körning på krokiga småvägar saknar man ljuset i svaga vänstersvängar.

Mike N

Inlägg av Mike N »

Ingen som kört sin Fod Focus II.a på natten eller är jag oklar i min fråga eller i värsta fall har alla andra perfekt ljus på sin bil?
Jag har Halogenljus på bilen ifråga.

Användarvisningsbild
C
Legend
Namn: Christian L
Kör: 458

Inlägg av C »

Vad har du använt för glödlampor?

Eftersom det är klarglasstrålkastre; hur ser reflektorn ut?

mvh C
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

J_P
Veteran
Namn: JP
Kör: Ford Mondeo Titanium 5-Dr 180Hk TDCi 2015

Inlägg av J_P »

Har Du kollat upp ljusbilden? Kan ju räcka med en justering om de "pekar" lite fel?

Mike N

Inlägg av Mike N »

Fordverkstan har har justerat ljusbilden men problemet är att när man justerar halvljuset så följer även helljuset med så "glappet" mellan ljusbilden för hel- och halvljus kvarstår. Enligt killen på verkstan så är bilar han jämfört med lika bra/dåliga.
Jag har provat med både Philips och Osram-lampor men "glappet" kvarstår.
Min fråga är om någon mer sett detta på sin bil så är kanske inte konstruktionen bättre.
Kanske är det den lilla kåpan runt halvljuslampan som är lite sned. Antar att någon millimeter fel på den ger helt förändrad ljusbild?

Jocke_B
Nybörjare
Namn: Johan Öhman
Kör: Ford Kuga 2.0 TDCI Aut vit 2012
Corvette cupé 350 aut svart 1972

Re: Ojämn ljusbild. Ford Focus II 07.a

Inlägg av Jocke_B »

Gammal tråd men eftersom ingen har svarat så kan jag bara inflika att min Kuga 2012 har samma problem på båda lyktorna, dvs om jag justerar halvljuset rätt så lyser helljuset på trädtopparna och tvärt om med heljuset i rätt höjd så ligger halvljuset bara ca 50m framför bilen. Jag har mörka fält mellan hel och halvljus.

Skriv svar