Manuell Växellåda -01 Focus 1.6, oljeläckage
-
Dahlin
- Nybörjare
- Namn: Karl-Johan Dahlin
- Kör: -01 Focus 1.6, -10 Focus TDCI
Manuell Växellåda -01 Focus 1.6, oljeläckage
Tjenare,
Såg att det läckte lite olja från packboxen vid drivaxeln (till höger framhjul) i växellådan senast jag var under bilen.
Finns det någon bra hemsida där man ser reservdelsnummer, sprängskisser o.s.v. för Ford?
Har någon koll på vart nivåpluggen sitter på väellådan samt hur mycket olja det ska vara i den, samt volym?
Bilen har 1.6L Bensinmotor, 5-växlad manuell låda och har gått 16200 mil.
Såg att det läckte lite olja från packboxen vid drivaxeln (till höger framhjul) i växellådan senast jag var under bilen.
Finns det någon bra hemsida där man ser reservdelsnummer, sprängskisser o.s.v. för Ford?
Har någon koll på vart nivåpluggen sitter på väellådan samt hur mycket olja det ska vara i den, samt volym?
Bilen har 1.6L Bensinmotor, 5-växlad manuell låda och har gått 16200 mil.
- meanxpress
- Veteran
- Namn: janne pettersson
- Kör: express,sierra
bara ringa en ford verkstad och lämna regnr,snabbt och enkelt och för en packbox inte dyrt,plus att chansen att det är rätt är MYCKE högre än via mekonomen el dylikt,enkelt och snabbt att byta,nivå pluggen sitter i frampå lådan och dränerings pluggen i bak kant om jag mins rätt,dom är likadana så bara leta efter 2 plugg som liknar varann tror det går i lite mer än litern men tänk på att bilen ska va vågrät vid fyllning,även från sidan så att säga
-
govinda
- Nybörjare
- Namn: Birger
- Kör: Ford Focus Flexifuel
Hej meanxpress
Tack så hemskt mycket för ditt snabba svar. Jag får väl ringa dem imorgon och fråga. Det är så att min 5:e växel går inte i. När du lägger 5:an så finns det inget motstånd eller vad ska jag säga "sak" som gör att 5:an går i. Detta har också skapat lite problem med att lägga i backen. Hoppas på att det är en packning som har pajat annars blir det inte kul
.
Tidigare så gick 5:an i men det kärvade och den hoppade ur. Men om man tog i så "hoppade" den i 5:an. Jag har försökt hitta en växellåda på laga.se så vi får se.
Vilket dilemma va...
Men men.. jag tar ditt råd och återigen tack så hemskt mycket för ditt snabba svar.
// Govinda
Tack så hemskt mycket för ditt snabba svar. Jag får väl ringa dem imorgon och fråga. Det är så att min 5:e växel går inte i. När du lägger 5:an så finns det inget motstånd eller vad ska jag säga "sak" som gör att 5:an går i. Detta har också skapat lite problem med att lägga i backen. Hoppas på att det är en packning som har pajat annars blir det inte kul
Tidigare så gick 5:an i men det kärvade och den hoppade ur. Men om man tog i så "hoppade" den i 5:an. Jag har försökt hitta en växellåda på laga.se så vi får se.
Vilket dilemma va...
Men men.. jag tar ditt råd och återigen tack så hemskt mycket för ditt snabba svar.
// Govinda