Milltek vs. Mongoose?
-
Dhermansson
- Erfaren
- Namn: David Hermansson
- Kör: Ford Focus RS MKII
Milltek vs. Mongoose?
Nå gott folk, vad ska man hänga upp under bilen istället för originalet?
Spelar ingen större roll om vad det är för ljudnivå m.m
Har kikat runt lite på youtube på lite olika klipp, men jag undrar om det finns några som kan dela med sig av sina erfarenheter och omdömen
Har kikat runt lite på youtube på lite olika klipp, men jag undrar om det finns några som kan dela med sig av sina erfarenheter och omdömen
-
wolfbane196
- Veteran
- Namn: Jerker
- Kör: Superbil
- dannemare
- Erfaren
- Namn: Frederik Dannemare
- Kör: RS MKII, ATM420
- Kontakt:
Du ska ha Scorpion såklart!Dhermansson skrev:Nå gott folk, vad ska man hänga upp under bilen istället för originalet?
http://www.youtube.com/watch?v=12udLh17YXY
-
Maffa
- Erfaren
- Namn: Marcus Olsson
- Kör: Ford focus RS 10
Har du kommit på vad det kan tänkas bli?:)Dhermansson skrev:Nå gott folk, vad ska man hänga upp under bilen istället för originalet?
- dibbe
- Erfaren
- Namn: Stefan Karlsson
- Kör: Focus RS mkII
Jag är också nyfiken på vad folk väljer för system till sina. Scorpion har jag varit sugen på en längre tid och är väldigt nyfiken på vad för recensioner det kan tänkas få....
Jag vill ha ett system som låter HÖGT och undrar om det kanske är lättast att bygga ett eget eftersom på diverse återförsäljares hemsidor står det att det inte är jobbigt högt. Det vill jag ha, det vara jobbigt högt
Nån som vet var man kan få tag på ett sådant eller om det är dags att bygga eget?
Jag vill ha ett system som låter HÖGT och undrar om det kanske är lättast att bygga ett eget eftersom på diverse återförsäljares hemsidor står det att det inte är jobbigt högt. Det vill jag ha, det vara jobbigt högt
- C
- Legend
- Namn: Christian L
- Kör: 458
Skaru ha jobbigt högt är det en downpipe du behöver köpa, de jag har sett till bilen har alla flexrör så det verkar behövligt. Inte så konstigt med tvärmonterad motor. Sedan får du köra rakt därifrån, utan katt, och sedan en mittre eller två yttre små fullflödes dämpare längst bak. Tar man en mittre så delar man rören efter den. Apple har bra dämpare för detta och Simons me i rostfritt. Så läge det är kotra och fullflödes och inte i deras tystare serier så kommer det bli jobbigt högt.
Dock så ska man veta att på en org bil kommer både avsaknad av katt och det lägre mottrycket antagligen att ge andra problem.. Lysande felindikator till motorn är väl en av de sakerna, för högt laddtryck om inte laddtrycksstyrningen grejar att reglera det hela en annan sak.. Finns säkert fler..
Läste någonstanns att Mongoose lät rätt mycket?
mvh C
Dock så ska man veta att på en org bil kommer både avsaknad av katt och det lägre mottrycket antagligen att ge andra problem.. Lysande felindikator till motorn är väl en av de sakerna, för högt laddtryck om inte laddtrycksstyrningen grejar att reglera det hela en annan sak.. Finns säkert fler..
Läste någonstanns att Mongoose lät rätt mycket?
mvh C
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS
-
Focus RS
- Legend
- Namn: Per-Anders G
- Kör: Ford
- Medlemsnummer: 3
Tänk bara på att det är 95dB som gäller som övre gräns på klubbens träffar. Bara en tanke ifall du skulle bli sugen att köra lite bana/konbana med bilen...dibbe skrev:Jag vill ha ett system som låter HÖGT och undrar om det kanske är lättast att bygga ett eget eftersom på diverse återförsäljares hemsidor står det att det inte är jobbigt högt. Det vill jag ha, det vara jobbigt högtNån som vet var man kan få tag på ett sådant eller om det är dags att bygga eget?
/Per-Anders.
- dannemare
- Erfaren
- Kontakt:
Jag har skrivit lite om Scorpion här:dibbe skrev:Jag är också nyfiken på vad folk väljer för system till sina. Scorpion har jag varit sugen på en längre tid och är väldigt nyfiken på vad för recensioner det kan tänkas få....
http://bbs.rsownersclub.co.uk/showthread.php?t=311054
200-cell sportkat monteras inom kort...
-
pat
- Erfaren
- Namn: Patrik W
- Kör: Focus RS MKII
Jag har Mongoose från kat och bakåt, jag tycker det är stor skillnad mot original på ljudet inne i bilen iaf.Maffa skrev:Jag har funderingar på Mongoose eller Miltek system. Jag vill ha så de låter lite mer än vad orginal systemet gör, är precis ny inom detta område. Men måste man byta hela vägen?
Någon smart jävel får gärna förklara:p
I don´t suffer from beeing insane, I enjoy every minute of it.
>Min bil på Garaget.org<
>Min bil på Garaget.org<
- dibbe
- Erfaren
- Namn: Stefan Karlsson
- Kör: Focus RS mkII
dannemare: Kul läsning, hoppas man får se lite fler filmer på lite drive-by´s sen då!
Har hört om dom som fått problem med att lampor har börjat lysa osv. Går det att lära om bilen med ett nytt system om detta skulle inträffa?
Som du sa C så verkar ju downpipe och sen rakt bak med fullflödesdämpare vara klokt då jag planerar att åka på en del trackdays nästa år. Hur mäts ljudnivån förresten? Dels på träffar och tillverkarens referenser, borde vara samma antar jag?
Just nu lutar det åt antingen scorpion eller mongooese för mig...
Har hört om dom som fått problem med att lampor har börjat lysa osv. Går det att lära om bilen med ett nytt system om detta skulle inträffa?
Som du sa C så verkar ju downpipe och sen rakt bak med fullflödesdämpare vara klokt då jag planerar att åka på en del trackdays nästa år. Hur mäts ljudnivån förresten? Dels på träffar och tillverkarens referenser, borde vara samma antar jag?
Just nu lutar det åt antingen scorpion eller mongooese för mig...
-
Focus RS
- Legend
- Namn: Per-Anders G
- Kör: Ford
- Medlemsnummer: 3
På våra banträffar så mäter vi som arrangörer bilar som verkar låta högre än normalt vid incheckning/besiktning, samt mäter längs med banan under dagen. Detta tillsammans med att alla svenska banor (de större som kör STCC) har fasta mätpunkter runt banan där banägaren kontinuerligt mäter under dagen.dibbe skrev:Hur mäts ljudnivån förresten? Dels på träffar och tillverkarens referenser, borde vara samma antar jag?
Oftast får man tre varningar och därefter stängs banan för vidare trafik, så det behövs inte mycket för att en enstaka bil skall förstöra för alla andra. Så därför ser vi allvarligt på bilar som låter för mycket...
/Per-Anders.
- dannemare
- Erfaren
- Kontakt:
http://www.youtube.com/watch?v=gv4OXKnrlmodibbe skrev:dannemare: Kul läsning, hoppas man får se lite fler filmer på lite drive-by´s sen då!
-
Yamdan
- Veteran
- Namn: Daniel Palmqvist
- Kör: Focus RS 2010
Även jag kör Scorpion turbo back och jämfört med Mongoose är det en fröjd...dibbe skrev:Det där låter riktigt bra! Men nu ställde du till det för mig, från att näst intill bestämmt mig för milltek´s turbo back till att börja fundera om till eventuellt scorpion...! IGEN...
Mongoose hade jag tidigare och det låter högt! För högt inne i cupen för min smak.
Även Scorpion har ett ganska högt resonansljud vid 120-140 men är milt jämfört med Mongoose ...