Hur lossa styrservopump på Focus STW 1.6 åm 1999?
-
Bokmal
- Nybörjare
- Namn: Christian Lupander
- Kör: Ford Focus STW 1.6 1999
Hur lossa styrservopump på Focus STW 1.6 åm 1999?
Jag hittade inte svar på detta med sökfunktionen så jag dristar mig att fråga:
Styrservopumpen på vår Focus 1.6 STW Zetec från 1999 läcker. Jag försöker få loss den men Hayes-boken är rätt vag gällande hur många bultar, och var, den sitter fäst med. Slangarna är loss, kilremmen likaså, systemet dränerat, 2 bultar hittade och lossade men f-nskapet sitter fortfarande orubbligt.
Har någon råd, bilder, länk till en walk-thru eller vadsomhelst som skulle hjälpa en Fordägare i nöd?
Styrservopumpen på vår Focus 1.6 STW Zetec från 1999 läcker. Jag försöker få loss den men Hayes-boken är rätt vag gällande hur många bultar, och var, den sitter fäst med. Slangarna är loss, kilremmen likaså, systemet dränerat, 2 bultar hittade och lossade men f-nskapet sitter fortfarande orubbligt.
Har någon råd, bilder, länk till en walk-thru eller vadsomhelst som skulle hjälpa en Fordägare i nöd?
Tags:
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Knepigt var visserligen några år sedan man bytte sådan servopump på den modellen och motor och det var inga problem.. Att den sitter i just dessa två bultar och sedan lossas denna, som dock kan sitta lite klämd och behöva milt våld för att släppa i vissa fall.
http://bilder.lagabasen.se/delar/1054/1054251976vy2.jpg och http://bilder.lagabasen.se/delar/1054/1054251976vy1.jpg
http://bilder.lagabasen.se/delar/1054/1054251976vy2.jpg och http://bilder.lagabasen.se/delar/1054/1054251976vy1.jpg
-
Bokmal
- Nybörjare
Tack Peter! Pumpen verkar väldigt lik den på bilderna, men den här sitter uppenbarligen med (minst) tre bultar. Jag kan känna skallen på den tredje, men den sitter väl skymd under kanten på topplocket(?).
Problemet är dubbelt:
- mina normalstora hylsor ryms inte på bultskallen, bara Biltema smala version.
- en rak linje upp från bulten går igenom topplockets bakre kant, dvs med vanliga verktyg så blir vinkeln sådan att hylsan slinter på bultskallen och i värsta fall sakta rundar av den...
Finns det något verktyg som jag i min amatörmässighet missar, eller borde jag sluta leka mekaniker och finna mig i att släpa bilen till verkstad?
P.S. Det var intressanta Etanolsidor du har!!!
Problemet är dubbelt:
- mina normalstora hylsor ryms inte på bultskallen, bara Biltema smala version.
- en rak linje upp från bulten går igenom topplockets bakre kant, dvs med vanliga verktyg så blir vinkeln sådan att hylsan slinter på bultskallen och i värsta fall sakta rundar av den...
Finns det något verktyg som jag i min amatörmässighet missar, eller borde jag sluta leka mekaniker och finna mig i att släpa bilen till verkstad?
P.S. Det var intressanta Etanolsidor du har!!!
-
Peter H
- Legend
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Nej detta jobb bör kunna klaras av i princip vem som helst men har en svag hint om att det går åt sådan långhylsa.
Men minns bara inte den tredje bulten men tydligen sitter det ändå en...
Jo det har varit lite turbulens kring etanolen och intresset att köra på etanol då det i dagerna skilljer runt 6:- i literpris mellan E85 och bensinen.
Men minns bara inte den tredje bulten men tydligen sitter det ändå en...
Jo det har varit lite turbulens kring etanolen och intresset att köra på etanol då det i dagerna skilljer runt 6:- i literpris mellan E85 och bensinen.
-
Bokmal
- Nybörjare
Hej! Bult nr tre lossade efter litet mer än milt våld...

Pumpen är bytt men lyckan är ännu inte fullständig, tyvärr. Systemet läcker rätt kraftigt vid en givaranslutning, (se bild). Givaren sitter på röret nedåt från styrservopumpen.

Vad är det för givare??? Hittar inte den i Hayes-boken. Blir bökigt att beställa reservdel om jag inte kan förklara vad det är...
Kan man helt enkelt linda in den med ventilationstape?

Pumpen är bytt men lyckan är ännu inte fullständig, tyvärr. Systemet läcker rätt kraftigt vid en givaranslutning, (se bild). Givaren sitter på röret nedåt från styrservopumpen.
Vad är det för givare??? Hittar inte den i Hayes-boken. Blir bökigt att beställa reservdel om jag inte kan förklara vad det är...
-
Bokmal
- Nybörjare
Du har nog rätt. Jag tog loss givaren, svarvade till en mässingsplugg som jag slog in i givardelens öppning och monterade tillbaks "dummyn". På det sättet klarade jag av veckoslutets köror. I dag är det bara att motvilligt hasa sig till den lokala Fordbutiken för att få ge dem ännu mera pengar....Peter H skrev:Troligtvis hjälper inte gängtape då det troligen rör sig om ett inre läckage inuti givaren och ett byte är nödvändigt.
-
Peter H
- Legend
- Kontakt:
Jo jag har viss erfarenheter av detta ja,,,
ja att plugga densamma var med en iaf tillfällig manöver som i undran vad dessa givare har för verklig funktion kan annars låta det vara i detta pluggade skick.
Den funktion jag kan tänka mig då det är ett hydrauliskt system är att det är en högtrycksgivare, som varnar vid farligt högt tryck.
ja att plugga densamma var med en iaf tillfällig manöver som i undran vad dessa givare har för verklig funktion kan annars låta det vara i detta pluggade skick.
Den funktion jag kan tänka mig då det är ett hydrauliskt system är att det är en högtrycksgivare, som varnar vid farligt högt tryck.
-
Bokmal
- Nybörjare
Överväger faktiskt att lämna den pluggad. Jag hittar ingen varningslampa eller motsv skulle vara kopplad till den. Man kan ju alltid hoppas att krevaden när pluggen släpper är så tydlig att man förstår att göra ngt...Peter H skrev:... annars låta det vara i detta pluggade skick
Tack Peter för kommentarer och deltagande!
-
Naviair
- Nybörjare
- Namn: Mi Hu
- Kör: Focus 2001
Fick du köpa en ny?
Jag såg denna post (och att den är rätt gammal men jag fösöker ändå) och har exakt samma fel på min Focus från 01. Jag är dock inte så händig att jag kan fixa en plug själv så jag hade behövt köpa en del/plugg. Fick du klarhet I vad delen heter? Just nu får jag iofs mycket fin träning när jag kör men fickparkering är helt enkelt roligare med fungerande servo...Bokmal skrev:Hej! Bult nr tre lossade efter litet mer än milt våld...
Tack på förhand till den som kan hjälpa!