ATM400 RS mk2

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
jimmie
Erfaren
Namn: jimmie eklöf
Kör: focus RS

ATM400 RS mk2

Inlägg av jimmie »

Nu när garantin har löpt ut på min focus rs så går man självklart i trimmtankarna.
Så vad tycker ni som trimmat era bilar med Autotechs ATM400 (eller mer)?
Haft några problem efteråt?
Håller maskinen för så många hästar?

Värt att konvertera till etanol när man ändå håller på?

rubank
Veteran
Namn: Anders S
Kör: Focus RS

Inlägg av rubank »

inga problem, beprövad teknik - bara handla och uppleva bilen som den skulle varit från fabrik. Tänk på att chassiet orginal är ganska svaigt och om du får ned den några cm så är den bra mycket mer stabilare när högerdojan går genom golvet med det extra pulvret under huven. stabilare motorfäste är också att rekomendera så du kan växla ordentligt utan att motor rör på sig lika mycket som den gör med ordinare fästet. däck är inte heller nåt man ska snåla in på - kan rekomendera Michelin Pilot SuperSport, genomgående bättre på alla punkter jämfört mot orginalet.

jo se till att du får bilen genomgången innan du börjar trimma så du inte tror att saker och ting går sönder efter du gjort det bara för du just har trimmat. grundmatrialet är A och O innan du ökar påfrestningarna på grejerna. (därför man ska trimma fort innan grejerna är sletna!! ;) )

jimmie
Erfaren

Inlägg av jimmie »

Jag bytte till bilstein justerbart chassie ganska omgående efter jag köpte bilen så det är ordnat, ska sätta ett stag mellan fjädertornen bak också tänkte jag.
Nån som gjort det redan och har några tips?
Tänkte byta till elevates motorfästen samtidigt som trimmet åker på.

Angående skick på motorn så är det väl några slangklämmor på turbosidan som är klena va? Dem på autotech vet säkert vad som måste förbättras för att öka säkerheten i motorutrymmet.
Kör idag med steg 1 och det räcker ju till på sveriges banor, men det är lite klent då man möter en nissan gt-r eller liknande på motorvägen. Dock låg vi jämt till en bit över 100... :p
rubank skrev:inga problem, beprövad teknik - bara handla och uppleva bilen som den skulle varit från fabrik. Tänk på att chassiet orginal är ganska svaigt och om du får ned den några cm så är den bra mycket mer stabilare när högerdojan går genom golvet med det extra pulvret under huven. stabilare motorfäste är också att rekomendera så du kan växla ordentligt utan att motor rör på sig lika mycket som den gör med ordinare fästet. däck är inte heller nåt man ska snåla in på - kan rekomendera Michelin Pilot SuperSport, genomgående bättre på alla punkter jämfört mot orginalet.

jo se till att du får bilen genomgången innan du börjar trimma så du inte tror att saker och ting går sönder efter du gjort det bara för du just har trimmat. grundmatrialet är A och O innan du ökar påfrestningarna på grejerna. (därför man ska trimma fort innan grejerna är sletna!! ;) )

rubank
Veteran
Namn: Anders S
Kör: Focus RS

Inlägg av rubank »

jupp, de har koll på sånt där. jag bytte till förstärkta samco silicone slangar, finns lite paket man kan köpa ifrån dom som tar bort lite svagheter. finns ett straightpipe från plenum till intercooler också utan skarvar som ytterligare minskar risken från att det släpper eller drar tjuvluft som kan vara värt att kika på.

Om jag vore dig skulle jag nog kika på plenum också när de endå är där och skruvar. såg att de hade såna från Elevate - kostar bara hälften av mitt Mountune plenum och ger nog lika många fler pållar!

mycket vill ha mer!

HasseRS
Erfaren
Namn: Hasse Martinsson
Kör: Ford Focus RS -10

Inlägg av HasseRS »

Har precis vart på Autotech för ATM 420, kan bara säga att jag är grymt nöjd, blev en helt annan bil :) går helt galet bra nu :) Bilen känns riktigt brutal men ändå fullt körbar tackvare det grymma chassit! Sänkte även bilen en aning med Eibach fjädrar, känns nu ännu stabilare! Kan verkligen rekommenderas!

jimmie
Erfaren

Inlägg av jimmie »

HasseRS skrev:Har precis vart på Autotech för ATM 420, kan bara säga att jag är grymt nöjd, blev en helt annan bil :) går helt galet bra nu :) Bilen känns riktigt brutal men ändå fullt körbar tackvare det grymma chassit! Sänkte även bilen en aning med Eibach fjädrar, känns nu ännu stabilare! Kan verkligen rekommenderas!
Jag kan tänka mig att du är riktigt nöjd! Jag har beställt mitt trim nu, väntar bara på avgassystemet som byggs av Simons :)
Hoppas på att kunna åka ner nästa vecka redan!

jimmie
Erfaren

Inlägg av jimmie »

Nyss hemkommen från autotech. Blev steg tre med nytt insug!
Dessutom hade dom tagit fram ett nytt avgassystem med 3,5 (!) från turbon till katten!

Dolken
Nybörjare
Namn: Patric Dolk
Kör: Focus RS-10

Inlägg av Dolken »

Fan va kul! Hur är bilen nu? Är du nöjd? Nice me 3.5tum, har dom bänkat med det och fått bättre resultat än 3tum?

jimmie
Erfaren

Inlägg av jimmie »

Japp dom gjorde klart bilen på en dag så jag kunde köra hem, dock väldigt sakta då vi upptäckte att mina framdäck var helt sönderslitna på insidan!?
Ska åka nu och köpa nya så jag kan kräma ur bilen ordentligt!

Bänkade den till 355 hjulhästar, men då hade vi inte nya luftburken då den inte hade kommit, jag har katalysator och det var sämsta väderförhållanden då det var väldigt varmt. Så lite fler pållar hade man kunnat plocka ur!

Skriv svar