Dåligt ladd och motorlampa. HJÄLP!

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Dolken
Nybörjare
Namn: Patric Dolk
Kör: Focus RS-10

Dåligt ladd och motorlampa. HJÄLP!

Inlägg av Dolken »

Hej! Är ny här och hoppas detta inlägg hamnar där det ska!
Köpte för ca en månad sen en Focus RS 2010 med 2200 mil på mätaren och är galet nöjd! När jag ägt bilen en vecka drog jag ner till Autotech och körde deras 340 "chipp" och en mountune luftburk med k&n filter i och ett 3" Mongoose catback, annars helt orginal, har inte haft problem med nånting sen köpet av bilen förän igår:

Skulle dra ut på en kvällsrunda med lite kompisar i bilen och drog iväg, körde lugnt första 15 minuterna för att värma upp grejerna som alltid, men sen när de va dags för att visa vad bettan gick för, så hände de inte mycket, provade några gånger till och konstaterade snabbt att turbon inte ladda som den ska (gick inte ens till hälften på laddmätaren) stannade för att kolla i motorrummet men såg inget konstigt så jag började ratta hemmåt, halvvägs hem så provade jag gasa igen och då funkade allt normalt?! så jag körde vidare och allt gick kanon hela timmen vi var ute.

Men sen alldeles nyss skulle jag och gumman ut och kvällsåka lite, så åkte vi iväg, värmde upp lugnt ca 15 min, och sen gasa på och allt funkade bra, och jag sa till tjejen att de va skönt att allt funkar, men nästa gång ja skulle ladda på så va problemet tillbaka igen och efter nån minut tändes motorlampan!!
Så vi rullade hemåt igen, dock började det ladda som de skulle efter en stund men motorlampan lyser fortfarande?!? vafan kan va fel!? sjukt tacksam för snabb hjälp!!!

Tack på förhand!
Mvh Patric

rubank
Veteran
Namn: Anders S
Kör: Focus RS

Inlägg av rubank »

du bör läsa ut felkoderna för att veta vad det är som göra att bilen går i limpmode, köpte du inte deras handenhet? den går att få så den klarar avläsningar på bilen.

Dolken
Nybörjare

Inlägg av Dolken »

limpmode? jo den köpte jag men utan felkodsläsning.. var ute nyss och kopplade bort minuspolen på batteriet en stund och koppla tillbaka och då slockna den, provade köra en stund och den funkar bra, men känns som att de lär ju komma tillbaka och då får jag läsa felkoden då.

Användarvisningsbild
root
Veteran
Namn: Ulf Skogström
Kör: Focus RS mk3 -16, Focus RS mk2 -09, Volvo 855 -94
Medlemsnummer: 21

Inlägg av root »

Hade liknande problem med dåligt ladd efter att jag bytt insug och rörkit till intercoolern. Funka ibland och ibland inte precis som du beskriver. Trodde först det var läck och att den drog tjuvluft. Fick inte ordning på det själv men efter ett snack med Autotech föreslog de testa byta magnetventilen.
Det gjorde susen. Har funka perfekt efter det. Kostar ca 600:- för en ny. Men trångt som f-n å byta. :)

Ulf

Sent from my iPhone using Tapatalk

Användarvisningsbild
root
Veteran
Namn: Ulf Skogström
Kör: Focus RS mk3 -16, Focus RS mk2 -09, Volvo 855 -94
Medlemsnummer: 21

Inlägg av root »

En sak... min motorlampa tändes inte så kanske annat fel för dej.
När jag kollade felkod på min var där ett p2187, system too lean at idle bank 1.
Ulf

Sent from my iPhone using Tapatalk

Dolken
Nybörjare

Inlägg av Dolken »

Tack som fan för svar!! ringde ner till autotech o prata me patrik och han sa att det förmodligen är magnetventilen och han rekommenderade starkt en IPD magnetventil ist för orginal, skulle visst va mycket bättre, så beställde en sån och passade även på att beställa en vibra-tech motorbussning som alla verkar tycka är kanon :) så nu hoppas jag att det är magnetventilen och att den nya kommer snart :)

Användarvisningsbild
Edelsvärd
Veteran
Namn: Fredda
Kör: 2018 Focus RS
Kontakt:

Inlägg av Edelsvärd »

Gammal tråd, men hur gick det?

Skriv svar