Störning/glapp i signal till instrumentgrupp?

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
peterbergsten
Nybörjare
Namn: Peter Bergsten
Kör: Ford Focus

Störning/glapp i signal till instrumentgrupp?

Inlägg av peterbergsten »

Ford Focus (2003). Har hittat trådar om krånglande och glappande instrument men inget motsvarande detta, tacksam för råd.

Under körning lägger samtliga givare på instrumentpanelen av under ca en sekund, för att sedan återkomma. Varv-, bensin och hastighestmätare går ned till noll, den digitala trippmätaren visar streck. Efter några sekunder upprepas det igen. Det upprepas inte konstant, utan skedde nyligen t.ex. 2 gånger på en 20milskörning, men ett 10-tal gånger på en 5milskörning.

Eftersom förloppet är så kort funderar jag på om det är någon form av signalfel som ger en störning och slår ut givarna? Jag har inte hittat något samband med andra händelser, vid uppstart har den alltid fungerat, vid korta resor har det inte skett än så länge. Stereon påverkas inte.

Egentligen påverkar det inte nämnvärt, men risken är väl att allt lägger av fullständigt, eller att det leder till andra problem. Någon aning om vad detta beror på?

Tags:

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Verkar iaf inte ett helt vanlig symtom och tycker med det lutar åt någon fornm a givarproblem, just att det sker så sporadiskt sällan.

Inte säkert heller att detta fenomen sätter felkod. Men ändå inte helt omöjligt att det är dess multikontakt på instrumentets baksida som litet glapp ändå finns.

peterbergsten
Nybörjare
Namn: Peter Bergsten
Kör: Ford Focus

Inlägg av peterbergsten »

Ok, tack! Fenomenet fortsätter efter en del semesterkörning, dock skrev jag fel ovan - bensinmätaren påverkas inte. Sitter den på en annan kontaktväg så att man i så fall kan isolera problemet till instrumentgruppens multikontakt?

Skriv svar