Ford Focus -06, allt rasar

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
mgrey
Nybörjare
Namn: Magnus G
Kör: Focus & S-Max

Ford Focus -06, allt rasar

Inlägg av mgrey »

Vi kanske bara har otur, men det mesta verkar gå sönder på vår bil och den har bara gått ca 6500mil.

-ESP havererat, verkstan ville ha ca 17000kr för att laga, de fixade dock med någon slags 'goodwill' till slut. Vet ej vad de bytte.
-Generator, rasade vid 5500mil, självrisk 3000kr
-AC, kondensor paj vid 6500mil, troligtvis självrisk 5000kr för att fixa.

Dessutom dåliga bromsklossar fram, rostig skiva bak (kanske normalt slitage här) och lacksläpp vid ena bakskärm.....

Visst borde prylarna hålla lite bättre?

Tobbe
Legend
Namn: Tobias Persson
Kör: Ford Sierra Cosworth 4x4 -92
Renault Megane RS 265 -15
Medlemsnummer: 253

Inlägg av Tobbe »

Kan väll hålla med på alla punkter utom a/c kondensorn. Väldigt vanligt med stenskott som slår sönder kondensorn såvida det inte är något annat som gjort att kondensorn gått sönder.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Användarvisningsbild
Niding
Veteran
Namn: Björn O
Kör: Mondeo 2.0T 2016 & Focus RS MkII 2010
Medlemsnummer: 707

Inlägg av Niding »

Kondensorn blir väldigt angripen av saltet på våra kära vintervägar oxå, spola av noga med avfettning på vintern så håller den längre!

Annars håller jag med Tobbe till punkt och pricka, väldigt tråkigt för er.

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Namn: Peter Olesen
Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
Medlemsnummer: 188

Inlägg av Nemesis_se »

AC:n är inte byggd för svenska saltade vägar, på vår förra (-01) höll den första ca 6000 mil, på min svarta (-05:a) ca 9000 mil och den är kass igen. Så det har mer med ålder att göra än antal mil... Den går nog snart på vår 07:a också.

ESP har precis rasat på vår 07:a (C1288 felkod), har dock via vår verkstad kollat upp detta och delen som behöver bytas kostar ca 1800 men en del jobb dock. Men Ford vill tydligen fortfarande sälja in ett helt nytt ABS-system om man har garanti eller låg självrisk på försäkringen, vilket vi inte har då vår har gått drygt 17.000 mil, vilket landar på 17-20 kkr!

Har precis bytt skivor runt om på vår 07:a (~17.000 mil) men av erfarenhet vet jag att om man kör lite < 1000 mil/år så rostar dom ihop istället för att slitas ner, framförallt bak, vilket verkar ha hänt dig. Jag fick nya belägg och skivor bak på mekonomen för ca 1800 kr och jobbet tar max 2 tim med rätt verktyg.

Lacksläpp är väl Ford signum idag, vi har haft det på alla våra Focus... :(
Över 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs

Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

mgrey skrev:Vi kanske bara har otur, men det mesta verkar gå sönder på vår bil och den har bara gått ca 6500mil.

-ESP havererat, verkstan ville ha ca 17000kr för att laga, de fixade dock med någon slags 'goodwill' till slut. Vet ej vad de bytte.
-Generator, rasade vid 5500mil, självrisk 3000kr
-AC, kondensor paj vid 6500mil, troligtvis självrisk 5000kr för att fixa.

Dessutom dåliga bromsklossar fram, rostig skiva bak (kanske normalt slitage här) och lacksläpp vid ena bakskärm.....

Visst borde prylarna hålla lite bättre?
Jäkligt trist att åka på allt det där.
ESP ras är rätt standard (där av goodwill).
Generator ras = standard
Lacksläpp på skärmarna = standard. Stötfångaren ligger och skaver så till slut letar sig vattnet in. Ford vägrade ta mitt och åberopade yttre påverkan

Rostiga skivor är rätt vanlig på bilar med kombinerade handbromsok. framför allt att kolvarna sätter sig.
/Keller

Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

Naijna
Nybörjare
Namn: Nina Johansson
Kör: Ford Focus & Saab 95

Inlägg av Naijna »

Har en 06:a jag med. Har bytt ut katalysatorn som brann, när jag fått tillbaka bilen kom jag 4 mil innan den skuttade fram, tillbaka till verkstaden för att byta hela motorn... nu har ESP,n gått :( Ingen goodwill på det inte eftersom bilen gått för långt :(

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Just dessa komponenter och modeller har varit väldigt utsatta som kan bli väldigt dyrt då garantier och goodwill gått ut...

Som notis hjälpte jag för en tid sedan en granne att skrota av en skapligt fräsch Focus -00 dock med modiga 32000 mil.
Men med troligt rasad motor (bland annat riklig oljekonsumtion) och ville inte kosta på en bättre begagnad motor...

bejo
Nybörjare
Namn: bengt johansson
Kör: ford fiesta -91 & -96

Inlägg av bejo »

Jag går och suktar på en Focus 06 eller 07.

Blir aningen skrämd när jag ser att ESP-ras är vanligt och dyrt att åtgärda.
Det jag dock undrar är om ESP:n avser den hydraliska ABS-enheten eller vad avses annars ?

Någon skrev tidigare att det fanns en lösning för ca 1800:-, kan detta specificeras lite mer noggrant vad som avses för del och kan köpas vart ??

Användarvisningsbild
Bruno
Legend
Namn: Bruno S
Kör: Edge ST-Line -18

Inlägg av Bruno »

bejo skrev:Jag går och suktar på en Focus 06 eller 07.

Blir aningen skrämd när jag ser att ESP-ras är vanligt och dyrt att åtgärda.
Det jag dock undrar är om ESP:n avser den hydraliska ABS-enheten eller vad avses annars ?

Någon skrev tidigare att det fanns en lösning för ca 1800:-, kan detta specificeras lite mer noggrant vad som avses för del och kan köpas vart ??
Är hydraulenheten man byter.. Delen i sig kostar nu för tiden "bara" ca 2000:- och priset på jobbet varierar från verkstad till verkstad. Har bilen gått under 10 000 mil så brukar det gå rätt så bra och ta det på försäkringen

ökenpiraten
Nybörjare
Namn: christer holst
Kör: Ford Focus II -06, Yamaha Midnight Star -06, Yamaha Neo´s -01

Inlägg av ökenpiraten »

........och jag har en -06, som precis börjat skaka av sig allt möjligt efter 12000 mil!
ESP visade sig vara glapp i ABS-kontakt i st för 17000kr! sedan följde kylarläckage ...och nu generatorn? tror man "byter sedan får vi se???" den laddar inte riktigt, men lampan lyser och ingen felkod.
jag reparera och "släcker" alla lampor, sedan byter jag bil!!

moose
Nybörjare
Namn: Björn
Kör: Focus 1,6TDCi -06 + 11b

Inlägg av moose »

Generatorproblemen brukar i de flesta fall vara diodbryggan som ett antal dioder gett upp. Så var det på min -06 vid 19000mil, ny diodbrygga kostar ca 600kr på frejbildelar.se. Är man normalt händig är den lätt att byta själv.

http://www.youtube.com/watch?v=tuWUiBwP_4Q

granada
Veteran
Namn: Benni Karlsson
Kör: Ford Kuga 2020 , Ford Focus 2009 , FORD Mustang 2006 V 6
Medlemsnummer: 168

Inlägg av granada »

När slutade dessa problem på Focus ?? Har själv en 2009 och där har inget hänt än på 11000 mil .

Användarvisningsbild
mr Costin
Legend
Namn: Bror H
Kör: Mercedes Benz

Inlägg av mr Costin »

Hmmm, jag kör en MB -99a E klass som bruksbil, gått 56000 mil, har kört den 21 k själv, enda jag bytt på den är skivor och klossar bak, några injektortätningar och kränghämmar länkar. AC och allt annat funkar perfekt. Tråkig läsning att Fordarna är så dåliga.
Fast Benzen är ju ganska kexig kan erkännas, men hellre det än att den får lagas hela tiden...
Transit TDi :turtle:
Lotus Cortina -65 :racesmile
Banbusbil YBW Cortina -65 :ring:
Svart flügel :jump:
Korvkioskracer Cortina GT -68 :revs:
IH B414 nu med 2 kedjor :icon23:
Hungrig Rottweiler :skull:
Blondin (inte jag) :image037:
Ford betyder First On Racing Day:cool:

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Jag blir chockad av att läsa vad delarna till "nya" bilar kostar, när det gäller kondensor/kylare så brukar jag på hösten spruta på tunnflytande rostskydd, typ Dinols produkter, sen till våren när bilen ändå ska vintersaneras så löser ju en bra petroliumbaserad avfettning upp rostskyddet, och kylare kondensor är i ett gott skick även efter en saltvinter.

Tänk bara på att INTE använda en högtryckstvätt fel, dvs spola för nära och i fel vinklar, spola ett kylpaket rakt framifrån är ju det bästa.

Lycka till med era bilar.

Skriv svar