Focus TDCi -08 saknar lampa för glödning
-
Hjulspinn
- Nybörjare
- Namn: Andreas J
- Kör: Ford Focus TDCi -08
Focus TDCi -08 saknar lampa för glödning
Hej, ny medlem här på forumet och därmed mitt första inlägg och förhoppningsvis mitt sista! 
Min lampa för glödning lyser inte. Inte nån gång, varken före, efter eller undertiden jag startar motorn. När jag sätter på "tändningen" så lyser den inte heller. En bekant till mig sa att nyare dieselmotorer inte behöver glödning, för hans dieselmotor på 3 liter har inte heller någon glödning eller lampa för glödning.
Jag har kollat säkringarna, och det finns säkringar för glödning och alla dessa (typ 3 stycken) är hela.
Jag har en teori:
Just nu ligger utetemperaturen på 15 grader vilket är såpass varmt att glödning inte behövs. Men när temperaturen kryper ner mot 0 gradigt så kommer lampan lysa. Kan den teorin stämma?
Min lampa för glödning lyser inte. Inte nån gång, varken före, efter eller undertiden jag startar motorn. När jag sätter på "tändningen" så lyser den inte heller. En bekant till mig sa att nyare dieselmotorer inte behöver glödning, för hans dieselmotor på 3 liter har inte heller någon glödning eller lampa för glödning.
Jag har kollat säkringarna, och det finns säkringar för glödning och alla dessa (typ 3 stycken) är hela.
Jag har en teori:
Just nu ligger utetemperaturen på 15 grader vilket är såpass varmt att glödning inte behövs. Men när temperaturen kryper ner mot 0 gradigt så kommer lampan lysa. Kan den teorin stämma?
-
Hjulspinn
- Nybörjare
- Namn: Andreas J
- Kör: Ford Focus TDCi -08
Kanon, det var nästan det jag misstänkte. Men varför jag tvivlar är att jag kör en diesel på jobbet av års modell 2010, och den glöder även mitt på sommaren, även om det är kortare tid än på vintern när det är minus 5-10 grader.nextuz skrev:Den hinner inte tända...
Trodde jag hade samma fel på min 06:a men har vid några få tillfällen sett den glimma till nu
Men tack för svaret!