Ny tråd, nollställa partikelfiltervätska i ECU

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Diplo
Nybörjare
Namn: Anders Gustafsson
Kör: Focus Tdi -10

Ny tråd, nollställa partikelfiltervätska i ECU

Inlägg av Diplo »

Söker som bara den efter en ODB-2 läsare som inte bara kan läsa, utan även nollställa "räknaren" till vätskan till partikelrengörningsbehållaren. Jag har fått bra tips om hur fylla på, men blir inte klok på alla dessa varianter av läsare. Som sagt, vill inte bara kunna se värden, utan även nollställa, som i det här fallet vätskenivåberäkningen i ECU:n för partikelfiltret till min Duratorq 1,6 Focus -10:a

Nån som kan guida till utrustning? Kör gärna USB till bärbar PC. Annars trådlöst, men helst PC. Telefoner byter jag lite då och då.......

/Anders

Diplo
Nybörjare

Inga tips på ODB-2 läsare/skrivare?

Inlägg av Diplo »

Ingen som har något bra tips? Vart jag kan vända mig åtminstone?

Anders

Användarvisningsbild
C
Legend
Namn: Christian L
Kör: 458

Inlägg av C »

Inte svar på din fråga men mina vänner som behövt göra det där har gjort det fysiska själv och sedan vänt sit till en aktoriserad Ford verkstad och betalat en tusenlapp för att de ska nolla räknaren.

mvh C
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

Diplo
Nybörjare

Tack C!

Inlägg av Diplo »

Tack C, men då faller hela grejen med att göra det själv. Kan ju lika gärna åka in på vilken Mekonomenverkstad som helst och få fyllt på vätskan och nolla mätaren...... Ska börja ringa runt o leta. Kommer jag på något så postar jag!

Användarvisningsbild
dstr
Veteran
Namn:

Inlägg av dstr »

Den går inte att nollställa med en vanlig OBD-läsare.

Jag fick min vätska bytt på Mekonomen Akalla, men dom lyckades inte nollställa (mekanikern lyssnade inte på mig utan ville fortsätta felsöka eftersom den inte slocknade av sig självt).

Ford tog runt 600:- att nollställa den när bilen ändå var inne i ett annat ärende.

Skriv svar