Ford focus som laddar 17 volt
-
mikael areskog
- Erfaren
- Namn: mikael areschoug
- Kör: ford focus,granada Ghia coupe
Ford focus som laddar 17 volt
Hej! Har köpt en ford focus 1,6 DAW årsmodell 02 som laddar 17 volt , när jag var och köpte bilen så blinkade nästintill allt på instrumentbrädan som tex airbag lampa, abs ,laddning mm och varv och hastighets mätarn slog i taket , när jag sen kom hem mätte jag upp laddningen och det visade sig att generatorn laddar ca 17 volt , så nu till min fråga har generatorn inbyggd laddningsregulator eller sitter den inbyggd i någon box ?
Någon som vart med om detta fel och/eller har något råd att ge ?
Tacksam för svar
MVH Mikael areschoug
Någon som vart med om detta fel och/eller har något råd att ge ?
Tacksam för svar
MVH Mikael areschoug
-
mikael areskog
- Erfaren
Okej Tack för svaret ,blev lite konfunderad då jag googlade och läste nånstans att laddregulatorn ev satt inbyggd i en styrbox inne i bilen hmm ,är du säker på att den är inbyggd i generatorn på classiskt vis ? ,och någon som vet om man kan köpa en beg generator på skroten på öppet köp om det nu inte skulle vara den som felar ?
God fortsättning alla ford fantaster
/Mikael
God fortsättning alla ford fantaster
/Mikael
-
Cosworth 4x4
- Legend
- Namn: Micke L.
- Kör: Ford Sierra "Cosworth" Delivery Grp.A
Hej Mikael
Försök kolla vad det är för oe.nr. på din generator så kan man kolla detta !
Om bilen har sk. "Smart Charge" så sitter "regulatorn" i bilens ECU , kan bli mycket konstiga fenomen på dessa !!
Sitter det rätt batteri i bilen ? ( Skall inte vara ett vanligt bly cell batteri !! )
Kan vara spänningsfall dit där boxen känner av spänningen och då ser den till att den har rätt spänning just där vilket kan innebära att generatorn får ladda rätt mycket !
På en del Focusar sitter det ett kontaktstycke mellan "karossens" kabelstam och "motorpaketets" kabelstam , där har det hänt att kablarna till generatorn har ärgat och gett dålig kontakt ( kan bli en del konstiga fenomen ! )
Har inte koll på vilka årsmodeller men Ford själva har gått ut med ett service meddelande till sina verkstäder ang. detta !
Då får man klippa bort dessa kablar från kontaktstycket , kolla så att det är ren och fin koppar i kablarna och sen göra en fin skarv utan spänningsfall som blir vattentät ! ( ex. kabelskarv som har krymphölje med lim eller löda och sen krympslang med lim ! )
// Micke
Försök kolla vad det är för oe.nr. på din generator så kan man kolla detta !
Om bilen har sk. "Smart Charge" så sitter "regulatorn" i bilens ECU , kan bli mycket konstiga fenomen på dessa !!
Sitter det rätt batteri i bilen ? ( Skall inte vara ett vanligt bly cell batteri !! )
Kan vara spänningsfall dit där boxen känner av spänningen och då ser den till att den har rätt spänning just där vilket kan innebära att generatorn får ladda rätt mycket !
På en del Focusar sitter det ett kontaktstycke mellan "karossens" kabelstam och "motorpaketets" kabelstam , där har det hänt att kablarna till generatorn har ärgat och gett dålig kontakt ( kan bli en del konstiga fenomen ! )
Har inte koll på vilka årsmodeller men Ford själva har gått ut med ett service meddelande till sina verkstäder ang. detta !
Då får man klippa bort dessa kablar från kontaktstycket , kolla så att det är ren och fin koppar i kablarna och sen göra en fin skarv utan spänningsfall som blir vattentät ! ( ex. kabelskarv som har krymphölje med lim eller löda och sen krympslang med lim ! )
// Micke
-
mikael areskog
- Erfaren
-
mikael areskog
- Erfaren
-
Cosworth 4x4
- Legend
Hej igen
98AB10300GK = Smart Charge !! :-(
Vet att Biltema inte haft batterier som funkat ihop med detta tidigare !
Men som du sa , du hade problemet tidigare så då bör det inte vara batteriet !
Tror du bör kolla upp kablarna till att börja med , det är vanligare att det är nåt fel runtomkring än generatorn i sig även om en trasig generator kan bli ett följdfel av det andra !
Problemet är att det är bara Ford och ett fåtal bilelektriker som kan provköra denna typ av generator !
// Micke
Ps. kanske missade detta tidigare i tråden , men hur långt har bilen gått ? Ds.
98AB10300GK = Smart Charge !! :-(
Vet att Biltema inte haft batterier som funkat ihop med detta tidigare !
Men som du sa , du hade problemet tidigare så då bör det inte vara batteriet !
Tror du bör kolla upp kablarna till att börja med , det är vanligare att det är nåt fel runtomkring än generatorn i sig även om en trasig generator kan bli ett följdfel av det andra !
Problemet är att det är bara Ford och ett fåtal bilelektriker som kan provköra denna typ av generator !
// Micke
Ps. kanske missade detta tidigare i tråden , men hur långt har bilen gått ? Ds.
-
mikael areskog
- Erfaren
Åter ett stort tack för ditt engagemang
,ja då får jag börja med att felsöka kablarna från generatorn och till kontaktstycket mellan motorstam och kaross , bilen har rullat 17400 mil ,vet ej om det är långt för en generator vad gäller slitage ,kan ju säkert variera en hel del , hoppas nu bara inte att felet i sig gjort att fler saker tagit skada
.
Jag kollade upp batteriet och det är fel sort ,så skall byta till ett med silver-kalciumlegering ,vilket verkar vara det rätta.
//Mikael
Jag kollade upp batteriet och det är fel sort ,så skall byta till ett med silver-kalciumlegering ,vilket verkar vara det rätta.
//Mikael
-
mikael areskog
- Erfaren
Vill bara berätta att jag åtgärdat felet ,mycket tack vare micke "cosworth 4x4" , jag hittade ganska omgående kabeln från generatorn då den var rejält grön ärgad (sitter ett kontaktstycke snett under säkringsdosan) som är ganska lättåtkomligt , jag tog och skarvade kabeln med en lödskarv och nu laddar den ca 14 v som den skall
.
Återigen ett stort tack för hjälpen , hade varit betydligt svårare utan dina tips
MVH Mikael
Återigen ett stort tack för hjälpen , hade varit betydligt svårare utan dina tips
MVH Mikael
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Ja detta är klart värdefull information nästan värt att läggas under FAQ ju!
För kommande eventuella behov och bra att du fick till bilen och till så enkla medel...
Med batteriet fungerar det som sådant i regel med ett "vanligt" batteri.
Men med risken att detta kan bli lite mer kortlivat är med använding av silver-kalcium batteri.
För kommande eventuella behov och bra att du fick till bilen och till så enkla medel...
Med batteriet fungerar det som sådant i regel med ett "vanligt" batteri.
Men med risken att detta kan bli lite mer kortlivat är med använding av silver-kalcium batteri.
-
Cosworth 4x4
- Legend