Ryckig gång och klen Focus -02

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Megamatch
Nybörjare
Namn: Johan Johan
Kör: Ford Focus 1.6 Sedan (100hk) -02

Ryckig gång och klen Focus -02

Inlägg av Megamatch »

Hej,

Jag har en Ford Focus 1.6 Sedan (100hk) -02 GHIA som jag tagit över av min syster.
Har haft en del problem med ryckig och klen gång. Speciellt på varvtal mellan 1300-1800, köra på raksträcka i 30 på trean är bara att glömma tex. Men rycker även vid start på ettans växel. Vet inte om det bara är jag men känns som att den går bättre när den är varm.
Problemet uppstod i november -12 och då hade jag kört bilen i en månad utan besvär om det kan ge någon hjälp.

Skulle vilja ha hjälp att hitta orsaken till detta, har gjort egna försök utan framgång och lämnat in den hos "hobby-meckar" men det går inte. Är själv inte speciellt händig men intresserad att lära mig.

Saker jag testat:
  • Gjort massa "Injection Cleaners"
  • Bytt tändstift i Februari -13. en hobbymeck gjorde det åt mig, vet dock inte vilka stift det var men enligt Ford så fungerar inte Bosch-stiften speciellt bra på fordarna, problemet fanns innan och efter stiftbyte.
  • Bytt luftfilter
  • Kontrollerat olja, kylarvätska, servovätska etc. Dessutom bytt olja till Mobil 1 tror jag det var.
  • En kompis kompis testa köra i tomgång på spjällhuset och det var ett "relä" där motorn inte tog alls. Vet inte riktigt vad han menade och inte tillräckligt bekant för att be om råd igen.
  • Samma kompis kompis som ovan hade en felkodsmätare från Biltema där felet konstaterades till Cylinder 2.
  • Gick till Ford och köpte en tändkabel för Cylinder 2, startade och körde iväg och bilen var genast starkare och bättre. Jag och tjejen gled genom stan på trean i 30, hade aldrig kunnat tro att köra i 30 kunde va så kul! Nästa gång jag startade var den ryckig som vanligt ...
  • Min syster säger att kamremmen är bytt, kommer ej ihåg exakt när men runt 10-12k mil. Mätaren är nu 15k mil.
Någon som har någon idé vad felet kan vara och är det något man kan åtgärda själv? Hur kan jag testa om det är det problemet?

Tags:

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Inte helt ovanlig orsak med sådana fenomen brukar vara just slitna tändkablar och bör alltid bytas samtliga samtidigt. Så byt ut alla till att börja med.

Vidare är det en klassiker att dessa motorer trivs allra bäst med fords egna Motorcraft tändstift så tillse att det även sitter sådana i motorn.

Om dessa åtgärder inte hjälper upp situationen och motorn upplevs mer ryckfri med varm motor, kan det bero på defekt temperaturgivare (för styrenheten).

Användarvisningsbild
Rali
Legend
Namn: Robin Asplund
Kör: 2 Sierra Cossies, Skoda, Turkos Volvo 140!
Medlemsnummer: 69

Inlägg av Rali »

Lambdasond uppmätt? Eller tps? Byt båda, så är det gjort.

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Inte fel heller att provmäta upp lambdasonden att den ger snabbt växlande mätvärden från dess signalkabel, mellan 0-1 Volt och med medelvärde på runt 0,5 Volt (Lambda 1).

Annars är det heta tipset som sagt börja med dom mest "kända" felorsakerna, dåliga tändkablar slitna/fel tändstift.

Megamatch
Nybörjare
Namn: Johan Johan
Kör: Ford Focus 1.6 Sedan (100hk) -02

Inlägg av Megamatch »

Hej,

Ursäkta sent svar men haft fullt upp. Åkte runt och försökt fixat litet med motorn, felsöka, youtube etc och bor i lägenhet så åkt ut till morsan. Inget kul att stå på parkeringen med huven uppe hemma :)

Skulle byta tändkablar (alla) som ni föreslog men tyckte de var så dyra att köpa nya så åkte till skroten och kollade runt på självplocket (tack youtube som visat hur man gör!), frågade vad dom skulle ha och han sa att han tyckte jag skulle testa med tändspolen också, fick en väldigt bra deal på självplock spole + kablar dock från en flexifuel -03.
350:- för alla dom, lät som en bra deal iaf? Han skulle ha 200 för kablarna så.
Enligt han på skroten var det vanligt att folka köpte tändspole till just focusar i samma ålder.

När jag skulle byta kablarna så passade jag på att titta på stiften och det var Motorcraft (ännu en gång tack vare youtube, haha), såg helt okej ut tyckte jag.

Bytte kablarna och kände ingen skillnad. Så tänkte va fan, skeptisk till att tändspolen skulle funka eftersom det var en flexifuel, hitta inget på nätet om de är olika. Menmen satte in den och nu... ja... nu rullar han bra som fan!

Skriv svar