Motorhuven går inte att öppna... :(

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Användarvisningsbild
Gabbe86
Erfaren
Namn: Gábor Barabas
Kör: Ford Focus 1,8 Flexifuel

Motorhuven går inte att öppna... :(

Inlägg av Gabbe86 »

Hej,

Har lyckats få staget som går mellan vredet och öppningsmekaniskmen att hoppa ur läge. Jag försökte pilla tillbaka den på plats genom plastgallret men lyckades inte. När jag äntligen nästan hade fått den på plats och skulle försöka haka i den fick jag hela plaststaget att lossna :( Finns det nåt sätt man kan få upp huven eller komma åt på nåt sätt så att man kan sätta tillbaka staget på plats i båda ändarna så att huvlåset ska fungera igen?

Vad kan de göra på ett verkstad med detta problem? Det borde väl gå lösa själv?

Ganska jobbigt läge då jag precis planerar att byta lambdasonden fram, men då huven sitter fast kommer jag inte åt :P

tack på förhand!
Tacksamhet är den säkraste vägen till belåtenhet:Odd:

Svennas
Veteran
Namn: Danne S
Kör: Kuga PHEV

Inlägg av Svennas »

Gabbe86 skrev:Hej,

Har lyckats få staget som går mellan vredet och öppningsmekaniskmen att hoppa ur läge. Jag försökte pilla tillbaka den på plats genom plastgallret men lyckades inte. När jag äntligen nästan hade fått den på plats och skulle försöka haka i den fick jag hela plaststaget att lossna :( Finns det nåt sätt man kan få upp huven eller komma åt på nåt sätt så att man kan sätta tillbaka staget på plats i båda ändarna så att huvlåset ska fungera igen?

Vad kan de göra på ett verkstad med detta problem? Det borde väl gå lösa själv?

Ganska jobbigt läge då jag precis planerar att byta lambdasonden fram, men då huven sitter fast kommer jag inte åt :P

tack på förhand!
http://www.fordownersclub.com/forums/to ... k-problem/

mcfille
Nybörjare
Namn: Philip vP
Kör: Ford Focus 1.8 FFV 2007

Inlägg av mcfille »

Exakt samma sak hände mig första gången jag skulle fylla på spolarvätska. Riktigt ranglig konstruktion!
Jag löste det genom att skruva loss plastskyddet under motor/kofångare och stack sedan upp armen den vägen och pillade dit staget i båda ändarna.
Sitter med en kulled i båda ändarna så med lite vilja, pill och en andra person som kan hjälpa till går det att få dit den.
Några veckor senare lossnade staget i nyckeländen igen då min sambo lyckades med exakt samma bedrift, men den här gången kunde jag komma åt den genom att sticka in armen genom spoilern, mycket lättare!
En lyft underlättar om du har tillgång till en. Själv ställde jag bilen precis vid kanten till en avsats och det funkade också!

Skriv svar