För mycket motorolja
-
Daytrader
- Erfaren
- Namn: Adam
- Kör: Ford Focus -07 FFV
För mycket motorolja
Glömde helt och hållet att rekommenderade oljehalten skall vara 4,3 liter. Jag fyllde på med en hel dunk på 5 liter. Har kontrollerat oljestickan och oljan ligger över MAX.
Kan 0,7 liter mer olja skada motorn? Har kört 30km än så länge men inte märkt några konstigheter.
Kan 0,7 liter mer olja skada motorn? Har kört 30km än så länge men inte märkt några konstigheter.
-
Daytrader
- Erfaren
Gjorde en Macgyver. En pumptvål fixade det fint, tack alla för svaren. Nu ligger oljenivån mellan MIN och MAX.
Resultat:
http://i57.tinypic.com/27zlyjn.jpg
http://i58.tinypic.com/9vilgj.jpg
Ska oljan vara sådär mörk efter några dagar? Olja direkt ur dunken är rapsolje-aktig.
För arbetet skulle Bilia ha 1000kr och Mechanum 500kr
Resultat:
http://i57.tinypic.com/27zlyjn.jpg
http://i58.tinypic.com/9vilgj.jpg
Ska oljan vara sådär mörk efter några dagar? Olja direkt ur dunken är rapsolje-aktig.
För arbetet skulle Bilia ha 1000kr och Mechanum 500kr
-
wissel
- Veteran
- Namn: Freddie Wisselgren
- Kör: XC 90 2,5 T
Enligt min syn så verkar den alltför svart, min olja ser inte ut
på detta sätt efter 1000 mil. Men jag byter varje 1000 mil också.
Igen om jag vore du, byte av olja o filter direkt igen.
Själv köper jag Biltemas (Statoils) olja Helsyntet, ACEA A3 B3 och 5 X 40.
Men vet inte vad som står i din "Bok".
Själv är jag ytterst ytterst tveksam till intervaller på 2-3000 mil.
med 0X30 Viskositet. sk. Longlifeoljor ?!
Min dotters bil:
Ford Focus 2006. Kombi
18800 mil. 1,8. Bensin/Etanol
Manuell Låda.
Ford Focus 2006. Kombi
18800 mil. 1,8. Bensin/Etanol
Manuell Låda.
-
Shinyrubber
- Erfaren
- Namn: Michael
- Kör: Mondeo Ghia Kombi
olja SKA vara svart.
Då bevisar den att den gör sitt jobb. (sen finns det såklart undantag). Oljan har flera funtioner. Den ska kyla, smörja, göra rent.
Så att din är svart är inte alls onormalt. Men sen är det inte heller fel att just köra ett rengörningspass med tex en billigare olja 500kr för oljan och filtret är en billig och enkel försäkran om att din motor mår prima. Dvs du köper en billigare olja tex från biltema, tömmer ur den gamla, fyller upp ny med nytt filter och sen kör ett par dagar. Sen tömmer du även den oljan och byter nytt filter igen, och fyller på med din rekomenderade olja.
Faktum är att är (jag råkade själv ut för det) om du kör med lågkvalitetsolja i din focus så finns risken att din kamkedja (om du har sådan modell) sträcks av hårdare slitage. (detta problem har även nissan micra). Samt att lyftarna kläggar igen.
Själv så kommer jag vara extra noga med min focus jag äger nu eftersom jag missskött oljebytena förut och har fått sota för det.
Så till min Focus jag har nu, så kör jag på rekomenderad märkesolja.
Precis som wissel påtalade så är dagens longlife oljor inte bra för våra bilar. Oljan håller ihop kemiskt och smörjer i 2-3000 mil.
Men den har även gjort rent och förbrukat sig själv under den långa perioden.
Även verkstäderna rekomenderar kortade oljebytesintervaller just pga av detta problem. Du får helt enkelt problem längre fram om du byter
så sällan som 2-3000 mil.
Rekomenderat är att byta vid 1000-1500 mil om du vill hålla din motor i fint skick.
Då bevisar den att den gör sitt jobb. (sen finns det såklart undantag). Oljan har flera funtioner. Den ska kyla, smörja, göra rent.
Så att din är svart är inte alls onormalt. Men sen är det inte heller fel att just köra ett rengörningspass med tex en billigare olja 500kr för oljan och filtret är en billig och enkel försäkran om att din motor mår prima. Dvs du köper en billigare olja tex från biltema, tömmer ur den gamla, fyller upp ny med nytt filter och sen kör ett par dagar. Sen tömmer du även den oljan och byter nytt filter igen, och fyller på med din rekomenderade olja.
Faktum är att är (jag råkade själv ut för det) om du kör med lågkvalitetsolja i din focus så finns risken att din kamkedja (om du har sådan modell) sträcks av hårdare slitage. (detta problem har även nissan micra). Samt att lyftarna kläggar igen.
Själv så kommer jag vara extra noga med min focus jag äger nu eftersom jag missskött oljebytena förut och har fått sota för det.
Precis som wissel påtalade så är dagens longlife oljor inte bra för våra bilar. Oljan håller ihop kemiskt och smörjer i 2-3000 mil.
Även verkstäderna rekomenderar kortade oljebytesintervaller just pga av detta problem. Du får helt enkelt problem längre fram om du byter
Rekomenderat är att byta vid 1000-1500 mil om du vill hålla din motor i fint skick.
-
Daytrader
- Erfaren
Shinyrubber skrev:olja SKA vara svart.
Jag byter olja alltid var 1000:e mil och använder denna olja (skall vara helsyntetsolja vad jag kan se)wissel skrev:Enligt min syn så verkar den alltför svart, min olja ser inte ut
http://www.levoil.de/epages/62903875.sf ... roducts/68
Oljefilter: Bosch/Mann eller Ford Original
På Mechanum utförs sedvanliga servicen (2, 4, 6000mil osv) och vad jag kan se fyller dom på med Castrol slx A5/B5 (helsysntets)
Bilen befinner sig på 9000mil och oljebytet skedde för 3 dagar sedan. Det är därför som jag blev fundersam när oljan som man häller i är rapsoljeaktig men den man pumpar upp efter några dagar är svart/brun.
Skönt att höra att det ska vara så också.
Det där med rengöringspass är intressant men frågan är om man som byter var 1000:e mil behöver göra det? Oljan är ju redan billig som den är (200kr/5liter) så rent kostnadsmässig bör det å andra sidan inte vara nåt problem.
Longlife-oljor har jag aldrig tyckt om. Vet flera med Golf TSI där ett oljebyte var 3000:e mil rekommenderas och med dessa oljor. Kan säga att alla dom i min bekantskapskrets med dessa bilar och som följer tillverkarens rekommendation för oljebyte har råkat ut för problem med kamkedjan.
-
fonzeka
- Veteran
- Namn: Anders W
- Kör: Focus 1.6 Ecoboost FFV, Honda S2000
1000 mil eller en gång om året räcker gott och väl.
Verkar ju lite suspekt att det gick så snabbt för den att bli så där svart.
Körde med likadan olja i min 1.8 FFV också och den tyckte jag höll sig rätt så ljus bra länge.
Men då kollar man ju bara på stickan och då syns det väl iofs inte lika bra som när man häller upp det i en flaska sådär.
Verkar ju lite suspekt att det gick så snabbt för den att bli så där svart.
Körde med likadan olja i min 1.8 FFV också och den tyckte jag höll sig rätt så ljus bra länge.
Men då kollar man ju bara på stickan och då syns det väl iofs inte lika bra som när man häller upp det i en flaska sådär.