Ford c max drar olja
-
Empa
- Nybörjare
- Namn: Emil Melin
- Kör: S-max
Ford c max drar olja
Hej på er!
Har ganska nyligen köpt en c-max årsmodell 04 som gått 18500 mil, en bensinare
Den drar mycket olja, har inte riktigt fått kläm på exakt hur mycket men ungefär 1 liter på 100 mil skulle jag tippa. Var förbi Helmia i Karlstad var på en av mekanikerna pratade på att kolvringarna kanske var slut? (Jag är inte den bästa på motorer ska tilläggas) han tyckte jag skulle kolla om det blåste nått ur oljepåfyllningen när motorn var igång vilket han menade på kunde betyda att motorn är slut.
Och visst var det så...det blåser rätt ordentligt, ett a4 papper blåser lätt bort!
Så är det någon här inne med samma erfarenhet? Är motorn skrot eller har jag några alternativ kvar att kontrollera?
Tack på förhand!
Mvh Emil
Har ganska nyligen köpt en c-max årsmodell 04 som gått 18500 mil, en bensinare
Den drar mycket olja, har inte riktigt fått kläm på exakt hur mycket men ungefär 1 liter på 100 mil skulle jag tippa. Var förbi Helmia i Karlstad var på en av mekanikerna pratade på att kolvringarna kanske var slut? (Jag är inte den bästa på motorer ska tilläggas) han tyckte jag skulle kolla om det blåste nått ur oljepåfyllningen när motorn var igång vilket han menade på kunde betyda att motorn är slut.
Och visst var det så...det blåser rätt ordentligt, ett a4 papper blåser lätt bort!
Så är det någon här inne med samma erfarenhet? Är motorn skrot eller har jag några alternativ kvar att kontrollera?
Tack på förhand!
Mvh Emil
-
Rulltårta
- Nybörjare
- Namn: B Larsson
- Kör: Focus
Vilken motor?
Jag tror jag ha samma fel på min Focus 1.8 2005.
Håller man koll så funkar det, men bra är ju det inte.
Men om man skall byta motor på en gammal bil kör jag nog hellre tills det rasar.
Frugans Opel Zafira har samma problem med, har varit så i många år nu, går igen besiktningen och vi fyller på olja hela tiden.
Zafiran ryker ordentlig vid gaspådrag, Men på Focusen märks ingenting?
Jag tror jag ha samma fel på min Focus 1.8 2005.
Håller man koll så funkar det, men bra är ju det inte.
Men om man skall byta motor på en gammal bil kör jag nog hellre tills det rasar.
Frugans Opel Zafira har samma problem med, har varit så i många år nu, går igen besiktningen och vi fyller på olja hela tiden.
Zafiran ryker ordentlig vid gaspådrag, Men på Focusen märks ingenting?
-
Empa
- Nybörjare
- Namn: Emil Melin
- Kör: S-max
Ja då är det samma motor 1.8! på Helmia sa dom att det hade varit väldigt mycket problem med motorn i etanol utförande men inte några större bekymmer med bensin...
Känns ju inte så ekonomiskt att fylla på 1 liter olja i månad! :/
Skulle vilja veta om det är en dålig vevhusventilation som kan spöka...
Känns ju inte så ekonomiskt att fylla på 1 liter olja i månad! :/
Skulle vilja veta om det är en dålig vevhusventilation som kan spöka...