Ljusautomatik
-
Palle
- Nybörjare
- Namn: Paul Wiklund
- Kör: KUGA -13
Ljusautomatik
Hej
Jag har funderingar kring ljusautomatiken på min Kuga.
När man ställer ljusomkopplaren längst till höger gäller automatik, men om det är för ljus omgivning tänds inte halvljuset och inte heller bakljusen, när det skymmer eller är tillräckligt mulet så drar halvljuset igång.
Är det någon som vet om det går att ordna så man får halvljus även vid sommar och sol i automatikläget.
/Palle
Jag har funderingar kring ljusautomatiken på min Kuga.
När man ställer ljusomkopplaren längst till höger gäller automatik, men om det är för ljus omgivning tänds inte halvljuset och inte heller bakljusen, när det skymmer eller är tillräckligt mulet så drar halvljuset igång.
Är det någon som vet om det går att ordna så man får halvljus även vid sommar och sol i automatikläget.
/Palle
Tags:
- Keller
- Legend
- Namn: Simon Keller
- Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
- Medlemsnummer: 190
- Kontakt:
Hej,
det är det som är ljusautomatik, en sensor känner av om det är nödvändigt eller ej.
Går säkert att programmera så att du har alla ljus i gång på 0-läget (som "normal halvljus automatik).
I Autoläge så lyser endast DRL/dimljus fram.
Jag tycker min sensor i Focusen inte är känslig nog. Den har ljusen i gång även om det är tillr'äckligt ljust för att inte behöva det.
Sen finns det andra sensorer som inte ens känner av när det blir mulet.
Det är något miljö tjohejs för att det drog mindre bränsle (lägre belastning) om inte ljusen är i gång. Från och med i år tror jag det var ska det åter införas att även bakljusen tänds.
det är det som är ljusautomatik, en sensor känner av om det är nödvändigt eller ej.
Går säkert att programmera så att du har alla ljus i gång på 0-läget (som "normal halvljus automatik).
I Autoläge så lyser endast DRL/dimljus fram.
Jag tycker min sensor i Focusen inte är känslig nog. Den har ljusen i gång även om det är tillr'äckligt ljust för att inte behöva det.
Sen finns det andra sensorer som inte ens känner av när det blir mulet.
Det är något miljö tjohejs för att det drog mindre bränsle (lägre belastning) om inte ljusen är i gång. Från och med i år tror jag det var ska det åter införas att även bakljusen tänds.
/Keller
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Pickis"
-
Palle
- Nybörjare
Tack Keller
Läge "Auto" (skulle passa mig perfekt):
Jag nöjer mig gärna med DRL/dimljus fram, men är det inte lag på att även bakljusen skall hänga med eller är bilen typad för svenska förhållanden ändå?
I läge "0" är inte heller bakljusen med.
Läge Park och Halv/Hel funkar inte så bra för mig även om man får varning för lyse på då man lämnar farkosten, jag tycker att det pinglar och kvittrar för allt möjligt ändå.
Jag har också en till fundering gällande halvljus, i menyn under INSTÄLLNINGAR - BELYSNING finns en X-ruta "HALVLJUS", vad är skillnaden mellan markerad eller ej? Vet någon?
/Palle
Jag nöjer mig gärna med DRL/dimljus fram, men är det inte lag på att även bakljusen skall hänga med eller är bilen typad för svenska förhållanden ändå?
Läge Park och Halv/Hel funkar inte så bra för mig även om man får varning för lyse på då man lämnar farkosten, jag tycker att det pinglar och kvittrar för allt möjligt ändå.
Jag har också en till fundering gällande halvljus, i menyn under INSTÄLLNINGAR - BELYSNING finns en X-ruta "HALVLJUS", vad är skillnaden mellan markerad eller ej? Vet någon?
/Palle
- Bruno
- Legend
- Namn: Bruno S
- Kör: Edge ST-Line -18
Det är INTE lag på bakljus när det är tillräckligt ljust ute och just pga detta har du ju Autoläget som tänder bakljusen tillsammans med halvljusen
Jag tror inte det finns något bilmärke i dagsläget som har bakljusen igång tillsammans med DRL (finns kanske nån, vågar inte uttala mig helt hundra), man vill ju inte tro att de skulle bryta mot lagarna.
Angående din sista fråga vet jag tyvärr inte. Men oroa dig inte, du bryter inte mot några lagar när du har den på AUTO så länge allt fungerar som det skall
Jag tror inte det finns något bilmärke i dagsläget som har bakljusen igång tillsammans med DRL (finns kanske nån, vågar inte uttala mig helt hundra), man vill ju inte tro att de skulle bryta mot lagarna.
Angående din sista fråga vet jag tyvärr inte. Men oroa dig inte, du bryter inte mot några lagar när du har den på AUTO så länge allt fungerar som det skall
- Keller
- Legend
- Namn: Simon Keller
- Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
- Medlemsnummer: 190
- Kontakt:
Hej,Palle skrev:Tack Keller
/Palle
är lite osäker på hur Kuga är konfigurerad,
men på min Focus 2012 så är det som följer:
0 = DRL, ingen skylt och inga bakljus. (Lagligt att köra på dagtid/när det är ljust)
P-ljus = Parkeringsljus fram och bak + skylt (i mitt fall DRL som dimmas ner)
Hel/halv = Halvljus + DRL (dimmade) + bakljus + skylt (helljus)
Auto = Ljussensor känner av ljusförhållandet. Tillräckligt ljust = 0, inte tillräckligt ljust = Hel/halv
På läge P-ljus och Hel/halv plingar det medans 0 + auto är tyst. (Auto har follow me home, så Halvljuset är igång i valbar tid i menyn).
Satt också och funderade över halvljus rutan i meny i morse. Får prova sen och se vad den innebär.
Det här med endast DRL på dagtid (ingen skylt eller bakljus) är enl. EU reglemente, detta har numera ändrats från 2016 eller 2017 så ska alla bilar som lämnar fabriken ha tända bakljus också.
/Keller
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Pickis"
-
Palle
- Nybörjare
Säkringsbox
Hej AndersAnders skrev:Hej Palle!
Om du av en händelse skulle titta i din säkringsbox som sitter under panelen på passagerarsidan, har du möjlighet att ta en bild på den?
Jag försöker installera autofunktionen på min Kuga så skulle gärna vilja se vilka reläer/säkringar som sitter i där.
Mvh
Anders
Ta nån bild och peka var säkringarna sitter så återkommer jag.
Hittar inte boxen trots letande.
/Palle
-
Anders
- Erfaren
- Namn: Anders o
- Kör: Kuga
Hmm så just att det är en -13 du har jag har en -12. Vet inte om det är samma.
Den sitter isåfall under hanskfacket, man tar bort lilla klädselbiten un och där sitter den med 2 st vingskruvar man vrider motsols sedan går den att fälla ner.
Man kan dra den lite framåt också.
Min kamera är tyvärr paj på min mobil!!
Den sitter isåfall under hanskfacket, man tar bort lilla klädselbiten un och där sitter den med 2 st vingskruvar man vrider motsols sedan går den att fälla ner.
Man kan dra den lite framåt också.
Min kamera är tyvärr paj på min mobil!!
-
Mikedigitize
- Nybörjare
- Namn: Mike Westerlundh
- Kör: Kuga Titanium S 2012
autofunktioner
Hur har det gått med din installation. Har själv en del funderingar kring bl.a. halvljusautomatik Är inte (idag) utrustad med det kugan, men haft det i andra bilar och vant mig med det.Anders skrev:Hej Palle!
Om du av en händelse skulle titta i din säkringsbox som sitter under panelen på passagerarsidan, har du möjlighet att ta en bild på den?
Jag försöker installera autofunktionen på min Kuga så skulle gärna vilja se vilka reläer/säkringar som sitter i där.
Mvh
Anders
/Mike