Focus -06 Startar bara vid halv gas och ryker

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Niclas
Nybörjare
Namn: Niclas Lindfors
Kör: Ford focus

Focus -06 Startar bara vid halv gas och ryker

Inlägg av Niclas »

Hej. har en nyinköpt Focus-06 FF 1,8. Problemet är att när jag ska starta den så måste jag ha halv gas eller mer för att den ska hoppa i gång,luktar bensin och ryker massor och går illa,hackar och har låg tomgång. Men i bland startar den utan problem och går bra ett tag. Har kollat felkoder och visade bla lambda sond och egr ventil. har nu bytt bägge lambdasonderna,universal 2 vita ,en svart och en grå kabel på bägge. Ej bytt egr ventilen,men problemet kvarstår,men inga felkoder efter att jag raderade dessa.Kan allt bero på egr ventilen eller vad kan problemet vara? Finns det luftmassemätarepå denna bil? Har bytt stift ,olja,filter gjort rent från olja runt stift,kollat slangar med startgas bla. Gått 25000. MVH Niclas

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Namn: Peter Olesen
Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
Medlemsnummer: 188

Inlägg av Nemesis_se »

Låter som den går fett.
Kör du den på BF95 eller E85?
Har tidigare ägare kört E85? Vår gamla Focus FF betedde sig så på bensin men gick snällt på E85...
Över 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs

Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)

Niclas
Nybörjare

Inlägg av Niclas »

Hallå. den har bara gått på bensin enligt förra ägaren. Kan detta fel,att den går fett, bero på egr ventilen? eller vad styr bilen så den vet vilket bränsle man tankar? beter sig ju som om luftmassemätaren är trasig,men finns det på denna bil? MVH Niclas

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Namn: Peter Olesen
Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
Medlemsnummer: 188

Inlägg av Nemesis_se »

Mig veteligen så går den efter lambda, vilket kan bli problem om man byter bränsle och inte kör länge nog så den kan spara en ny inställning.
Vid en normal tankning och fortsatt färd går detta ganska fort då allt är varmt och den får nya värden nästan direkt.

Har man kört på E85 och byter till bensin och ställer bilen startar den sedan väldigt fett eftersom den då kör på E85 program med bensin, det tar en stund innan lambdan blir varm och den kan ställa om.

Har den bara gått på bensin så kan det ju vara lambda, som du bytt men även EGR borde påverka. Annars går den fett om den tar in luft innan lambda på avgassidan...
Över 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs

Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)

fonzeka
Veteran
Namn: Anders W
Kör: Focus 1.6 Ecoboost FFV, Honda S2000

Inlägg av fonzeka »

Sitter det inte en givare på bränsleledningen som känner av etanolhalten?

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo på en flexifuelbil är det just lambdasonden som även reglerar bränslevariationerna, men som vanligt händer det att mjukvaran kan behövas uppdateras där en del haft sådana fenomen som i fallet.

Får du ingen mer felkod för Lambdasond som EGR får dessa utses som okey, möjligen att man prövar att rengöra EGR ventilen. Jag skulle som i fallet testat med att fylla upp bilen med E85 som då borde ge bra gång.

Själv kör vi enbart på E85 (fast det är klart dyrare,,) i egna C-max 1,8 FFV -06, som går klockrent .
Ett tips om man dels vill kolla felkoder, men även se realdata som lambdakurva. Har jag flitigt använt denna prisvärde ELM327 via Iphone. http://www.kjell.com/se/sok?query=obd2

ansim
Erfaren
Namn: Anders Simonsson
Kör: Focus 2010 1.6 TDCi
Kuga Vignale 2017

Inlägg av ansim »

Har du provat med att 'nolla' ECUn?
Ta bort pluspolen till batteriet i 1 minut. Anslut polen igen och starta motorn. Låt den vara igång på tomgång 5 minuter eller kör en runda 10-15 minuter.
Jag har fått göra detta någon gång då jag bytt bränsle mellan E85 och bensin.

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo så kallad "norsk reset" brukar kunna reda upp en del liknade fenomen,, så klart värt att pröva. Ha bara kolla på att radiokoden finns tillgänglig innan bara.

Niclas
Nybörjare

Inlägg av Niclas »

Hallå igen. Kan det vara så att jag kört för kort sträcka sedan jag bytte lambdasonderna? Har prövat att nolla genom att bryta strömmen över natten. ingen skillnad.Men upptäckte i dag att temp mätaren bara går till ca 65 grader. Kan detta påverka bränslemängden? Byta termostaten och sedan köra ett tag så kanske datan "lär" sig. Ska även rengöra EGR ventilen ,bara jag hittar den! Niclas

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Kan för visso krävas vis tids körning innan bilen "lärt" om sig. Nu är dessa typer av temperaturmätare långt i från någon precision och inte heller ovanligt att dessa givare med blir lite trötta med tiden.

Exaktas att få reda på verkliga motortemperaturen är med någon av tidigare länkade diagnostikläsare, så ser man i grafisk kurva den exakta motortemperaturen tex.

Kan med om du vill maila dig ett utdrag från reparationshandboken gällande EGR ventilen,,,

Niclas
Nybörjare

Inlägg av Niclas »

Hejsan igen. Ser fram emot att få ett schema eller liknande på egr ventilen. Får nog införskaffa en bättre felkodsläsare som visar dessa värden i realtid
Något förslag på läsare? Har nu kört 12 mil och nu börjar hon att gå bättre och det luktar "katalysator" om henne. Ska dock byta termostat i morgon och förhoppningsvis kunna rengöra egr ventilen. Tack så mycket för svaren
Mvh Niclas

Niclas
Nybörjare

Inlägg av Niclas »

Missade att du länkat till en felkodsläsare tidigare. Kollar den! :-)

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Kan som sagt varmt rekommendera en sådan ELM327 och där jag använder den för Iphone, och har testat denna till flertalet olika bilar.

Där till och med dess gratisprogram täcker bra mycket på motorsidans område, klart prisvärd!

Visst jag kan ordna lite sådan info om du vill...

Niclas
Nybörjare

Inlägg av Niclas »

Hej. Det var tydligen en sådan bluetooth felkodsläsare jag har,hade fel program bara,prövar touerqeu lite i morgon. Skicka gärna egr info. Tack så länge. Niclas

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Okey,, tror det var "Car Doctor" jag hittade på via Kjelle,,, funkar i alla fall kanonvia WiFi!

Har mejlat dig redan,,,

Skriv svar