Köpa Focus ST
-
FredAsp
- Nybörjare
- Namn: Joakim
- Kör: C-max
Köpa Focus ST
Efter långt övervägande och mycket dreglande på blocket har jag nu bestämt mig för att på allvar börja leta efter en Focus ST årsmodell 06-08 typ.
Därför mottages gärna tips om vad jag ska titta på när det gäller rost och annat. Vilka är de vanligaste fallgroparna?
Något som är känt för att krångla?
Mvh Jocke
Därför mottages gärna tips om vad jag ska titta på när det gäller rost och annat. Vilka är de vanligaste fallgroparna?
Något som är känt för att krångla?
Mvh Jocke
- root
- Veteran
- Namn: Ulf Skogström
- Kör: Focus RS mk3 -16, Focus RS mk2 -09, Volvo 855 -94
- Medlemsnummer: 21
Fantastisk bil. Jag har en 08a. Enda problemen jag haft är rost i skarv mellan skärm och stötfångare bak. Detta är tydligen ett vanligt fel på mk2 focusar. Fick mitt åtgärdat på garanti.
Min kommer bli till salu snart...
Performance blue, st stripes i vitt, ~8000 mil, grå klädsel, ecc, stänkskydd, CarCard larm. Jag är enda ägaren på bilen sen den var ny! Mycket välvårdad. Full svcbok såklart. 7-års servicen gjordes faktiskt igår vid 7944 mil.
Skicka ett pm om du är intresserad.
Ulf
Sent from my iPhone using Tapatalk
Performance blue, st stripes i vitt, ~8000 mil, grå klädsel, ecc, stänkskydd, CarCard larm. Jag är enda ägaren på bilen sen den var ny! Mycket välvårdad. Full svcbok såklart. 7-års servicen gjordes faktiskt igår vid 7944 mil.
Ulf
-
FredAsp
- Nybörjare
- Namn: Joakim
- Kör: C-max
Jag har början till samma problem med min c-max från 04 men vill inte lägga ner så mycket jobb när jag inte vet vad jag ska göra med bilen än.root skrev:Fantastisk bil. Jag har en 08a. Enda problemen jag haft är rost i skarv mellan skärm och stötfångare bak. Detta är tydligen ett vanligt fel på mk2 focusar. Fick mitt åtgärdat på garanti.
Ulf
Vad kan en sådan pärla tänkas kosta? Behöver jag kittla farbror bankdirektören länge under hakan?
- mondeo
- Veteran
- Namn: Peter B
- Kör: Ford Focus TDCI 1,5 2016 Ford Fiesta MK1 1983
Jag har en 09a, som jag ännu så länge är väldigt nöjd med. Har bara ägd den ca ett halvår, och den har bara gått 4800mil i dagsläget.. Mitt tips är att du köper en som har gått så lite som möjligt, samt inte är trimmad, eller allt för modifierad.. Det finns flera trådar här på forumet som handlar om den modellen, där fel och brister tas upp..
- root
- Veteran
Haha...allt är relativt men du ska nog inte behöva pantsätta familjen.FredAsp skrev:Jag har början till samma problem med min c-max från 04 men vill inte lägga ner så mycket jobb när jag inte vet vad jag ska göra med bilen än.
Vad kan en sådan pärla tänkas kosta? Behöver jag kittla farbror bankdirektören länge under hakan?
Jag skickar ett PM.
/ulf
- Keller
- Legend
- Namn: Simon Keller
- Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
- Medlemsnummer: 190
- Kontakt:
Hej,
2006orn har en del barnsjukdomar som faceliften (fr 08) har blivit förskonade från.
Vanliga fel på pre facelift:
* vibrerande drivaxlar
* rost mellan skärmkant och stötfångare
* defekt oljefilterhus (dyr historia om man inte åtgärdare det direkt)
* generator
* esp enhet
Tumregel är att en trimmad brukar vara hårt körd, dock är inte en lågmilare en garanti att den är snällt körd.
En del förslitniningsfel typ bromsskivor, länkarmar osv börjar visa sig på bilar som gått över 12000 mil.
När jag köpte min 2006a hade den gått 6230 mil, när jag sålde den i höstas hade den gått 22000 mil! Jag pendlade dagligen, året runt med min och den gick som en klocka.
Trimmad med Autotech steg 2 + lite eget så kalla det steg 2,5.
Gjorde endast service var 2000 mil, fick byta några saker som filterhus pga en klantig verkstad. Drivaxlarna började bli dåliga (hade renoverat upp dom en omgång).
Den fick smaka på både strippen och konbanor.
Kort sagt: hitta en som är välskött och stirra dig inte blind på trim eller på miltal.
Försök rota fram lite historik om bilen (om förra ägaren trimmat den osv).
Min var t.ex i mycket bättre skick än en som hade gått 12000 mil.
2006orn har en del barnsjukdomar som faceliften (fr 08) har blivit förskonade från.
* vibrerande drivaxlar
* generator
* esp enhet
Tumregel är att en trimmad brukar vara hårt körd, dock är inte en lågmilare en garanti att den är snällt körd.
En del förslitniningsfel typ bromsskivor, länkarmar osv börjar visa sig på bilar som gått över 12000 mil.
När jag köpte min 2006a hade den gått 6230 mil, när jag sålde den i höstas hade den gått 22000 mil! Jag pendlade dagligen, året runt med min och den gick som en klocka.
Gjorde endast service var 2000 mil, fick byta några saker som filterhus pga en klantig verkstad. Drivaxlarna började bli dåliga (hade renoverat upp dom en omgång).
Kort sagt: hitta en som är välskött och stirra dig inte blind på trim eller på miltal.
/Keller
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Pickis"
-
rubank
- Veteran
- Namn: Anders S
- Kör: Focus RS
kan vara bra att ta kontakt med tidigare ägare som kan vara brutalt ärliga då de inte längre har kvar bilen. att en bil varit trimmad är absolut inte något som för den saken skull inneburit att den varit hårt körd. jag tycker tvärtom att en orginalbil slits mer än av en som lägger ner sin själ i att förbättra den. Det hänger som sagt på den som kör bilen hur de har behandlat den mer än själva grundmaterialet. som tex XND bilen! Gissa vem som köpte den ny Keller?Keller skrev:Hej,
* vibrerande drivaxlar
* generator
* esp enhet
- Keller
- Legend
- Kontakt:
Jaså?? Va kul det visste jag faktiskt interubank skrev:kan vara bra att ta kontakt med tidigare ägare som kan vara brutalt ärliga då de inte längre har kvar bilen. att en bil varit trimmad är absolut inte något som för den saken skull inneburit att den varit hårt körd. jag tycker tvärtom att en orginalbil slits mer än av en som lägger ner sin själ i att förbättra den. Det hänger som sagt på den som kör bilen hur de har behandlat den mer än själva grundmaterialet. som tex XND bilen! Gissa vem som köpte den ny Keller?
/Keller
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Pickis"
- root
- Veteran
mondeo skrev:Lite utanför ämnet kanske men går det att få tag på ferrita system fortfarande? För ferrita själva verkar bara ha till mk3an numera.. Tar gärna emot tips på andra lämpliga system med..
Om intresse finns så har jag ett ferrita sportsystem till ST. 2,5tums om jag inte minns fel. Halvsystem från kat och bakåt.
Det är sprillans nytt, fortfarande inplastat.
Haft det på hyllan några år. Det var ett sånt där impulsinköp som kändes bra just då men beslöt ha bilen original så det har blivit liggandes.
/ulf
- mondeo
- Veteran
- Namn: Peter B
- Kör: Ford Focus TDCI 1,5 2016 Ford Fiesta MK1 1983
Törs man fråga vad du ska ha för det?root skrev:Om intresse finns så har jag ett ferrita sportsystem till ST. 2,5tums om jag inte minns fel. Halvsystem från kat och bakåt.
Det är sprillans nytt, fortfarande inplastat.
Haft det på hyllan några år. Det var ett sånt där impulsinköp som kändes bra just då men beslöt ha bilen original så det har blivit liggandes.
/ulf
- Keller
- Legend
- Kontakt:
Fel årsmodellHenkee78 skrev:http://www.topgear.com/car-reviews/ford/focus-st
Den avser den nya STn (Mk3 facelift)
/Keller